کد خبر: 1173430
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
دستگاه اطلاعاتی جمهوری آذربایجان با کمک ترکیه شماری از افراد مرتبط با گروه گولن که علیه دولت ترکیه فعالیت می‌کند را دستگیر کرد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، مقامات جمهوری آذربایجان روز دوشنبه از دستگیری چند نفر به اتهام ارتباط با گروه «گولن» که پشت کودتای سال ۲۰۱۶ در ترکیه بودند، خبر دادند.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح» مقامات امنیتی جمهوری آذربایجان ۶ نفر از جمله رهبر یک حزب سیاسی را به اتهام ارتباط با گروه گولن بازداشت کردند.

این عملیات بر اساس اطلاعات وزارت کشور ترکیه به دستگاه‌های امنیتی جمهوری آذربایجن صورت گرفت. یکی از بازداشت شدگان به ارتباط خود با رئیس حزب «دموکراسی و رفاه آذربایجان» اشاره کرد.

دستگاه اطلاعاتی جمهوری آذربایجان به دلایل امنیتی به جزئیات بیشتری از این ماموریت اشاره نکرده است.

«فتح الله گولن» رئیس حزب گولن که به آمریکا تبعید شده کودتای شکست خورده ژوئیه ۲۰۱۶ را سازماندهی کردند. آنکارا حزب گولن را متهم می‌کند که پشت کارزار طولانی مدت برای سرنگونی دولت این کشور از طریق نفوذ در نهاد‌های ترکیه، به ویژه ارتش، پلیس و قوه قضاییه است.

ترکیه تاکنون چندین درخواست برای استرداد گولن به آمریکا ارسال کرده است، اما پیشرفت چندانی در روند استرداد وی دیده نشده است. گولن که در سال ۱۹۹۹ وارد ایالات متحده شد، در یک منزل مجلل در «پنسیلوانیا» زندگی می‌کند.

به دلیل رابطه نزدیک بین آنکارا و باکو، جمهوری آذربایجان به ویژه به دستگیری افراد ارشد این گروه کمک کرده است.

خبرگزاری «ای‌پی ای» جمهوری آذربایجان نیز با پوشش این خبر نوشت که اتهام این افراد فروش پول یا اوراق بهادار تقلبی با جهت گیری از گروه گولن بوده است. یکی از دستگیر شدگان نیز استاد دانشگاه مهندی در باکوست.

سازمان اطلاعات ترکیه چندی قبل اقدام به ربایش یک مخالف دولت به نام «ایگور دمیروک» در جمهوری آذربایجان و انتقال آن به ترکیه کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار