کد خبر: 1169874
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در ۲۳ ماه گذشته بیش از ۴۰ مجله علمی تحت نمایه بین المللی درآمده است که از این تعداد ۱۱ عنوان مجله فارسی بوده است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از تسنیم، اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی امروز در مرکز همایش های بین المللی سازمان صداوسیما برگزار شد در این مراسم محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس جشنواره فارابی با طرح این سوال که نمایه و نمایانی علم چرا؟ اظهار کرد: چرا مجبوریم تولیدات علمی را نمایه سازی کنیم؟ چه دلیلی وجود دارد که بعد از این کار رویت پذیری علم را ترویج کنیم و برایش تلاش کنیم. یکی از کارهای نمایانی علم برگزاری جشنواره ها از جمله جشنواره فارابی است. و ما از طریق این جشنواره از  آثار فاخر دانشمندان استفاده و به عنوان تولیدی موفق معرفی می کنیم.

وی ادامه داد:کارهای علمی دنیا برای چیست؟ چرا در دنیا علم جایگاه با ارزشی دارد اگر علم را نمایه نکنیم وقتی پژوهشگری در دانشگاهی پژوهشی را در خصوص موضوعی خاص ارائه می کند اگر آن را ارائه نکند ممکن است یک گروه یا فردی دیگر وقت، عمر و هزینه صرف آن کند که این کار اشتباه است و دوباره کاری می شود.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: وقتی پژوهشی صورت می گیرد باید برای دیگران ارائه شود تا بقیه از آن استفاده کنند وقتی نقاط قوت گذشتگان را مرور می کنیم باعث می شود نقاط ضعفشان را تکرار نکنیم و پایگاه های نمایه سازی علمی به ما کمک می کنند تا ما تجربه را ارزان بخریم.

 

زلفی گل در جمع برگزیدگان جشنواره فارابی تصریح کرد: دنیا برای این کار فکر کرده و سیستم نمایه سازی علمی طراحی و ارائه می کند تا شما با یک جستجوی ساده بتوانید به پیشینه علم و پژوهش به راحتی دسترسی پیدا کنید. چرا که یکی از افتخارات کشور تاسیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است و ما در این دوره از وزارت علوم سعی در تبدیل کردن زبان فارسی به عنوان یک زبان مرجعیت کردیم. به طوری که مجلات علمی خود را بین المللی کنیم.

وی ادامه داد: در 23 ماه گذشته بیش از 40 مجله علمی تحت نمایه بین المللی درآمده است که از این تعداد 11 عنوان مجله فارسی بوده است. پس نمایه سازی علم اجتناب ناپذیر است و ما باید در آن نقش جهانی داشته باشیم اما نمایانی علم چرا؟ چرا بایستی تلاش کنیم وقتی پژوهش و نظریه ای منتشر می شود آن را تبدیل به مرجعیت علمی کنیم؟ ما باید الگوی مناسبی را به جامعه خود ارائه کنیم و از طریق معرفی اندیشمندانمان هویت خود را تقویت نماییم و به جوانان خود الگو دهیم.

وزیر علوم با تاکید براینکه هزینه کردن برای علم بهترین سرمایه گذاری برای هر کشوری است، گفت: رهبر حکیم انقلاب اسلامی همیشه در صحبت هایشان به بحث مرجعیت علمی اشاره دارند و این وظیفه ما را بسیار سنگین می کند که به دیپلماسی علمی توجه کنیم و خوشبختانه در جمهوری اسلامی به این نکات توجه می شود.

زلفی گل ضمن اشاره به اینکه در این دوره از وزارت علوم 5 اولویت به نیت 5 تن آل عبا در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است، گفت: مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی، آموزش و پژوهش برونداد هدفمند، نوع آوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد و فناور فناورپروری، تولید ثروت از دانش، 5 اولویت وزارت علوم است که برای آنها برنامه ریزی داریم که به ما کمک می کند جامعه به متخصصین هر حوزه متصل شود و در صورت نیاز به آنها به راحتی به آنها دسترسی داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار