کد خبر: 1169535
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
کشور‌های عضو پیمان میان اقتصاد‌های نوظهور جهان، معروف به بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی) قرار است در آفریقای جنوبی گرد هم آیند و مساله دلار زدایی را در دستور کار خود قرار دهند.
یوسف سهیلی

اختصاصی جوان آنلاین: در چند روز اخیر روسیه اعلام کرد که بریکس قرار است ارز تجاری ایجاد کند که از پشتوانه طلا برخوردار باشد. علاوه بر این، این خبر پس از تایید بانک توسعه جدید بریکس مبنی بر اینکه هیچ برنامه فوری برای ایجاد جایگزین ارزی برای این بلوک وجود ندارد، منتشر می‌شود.


اکنون انتظار می‌رود که در آینده یک اعلامیه رسمی ارائه شود اجلاس بریکس در مورد ارز تجاری با پشتوانه طلا یک ماه دیگر اجلاس رسمی دارد. در آنجا، انتظار می‌رود که طرح‌های ارزی و توسعه، بر بحث حاکم باشد.


تکامل بریکس یکی از جالب‌ترین داستان‌های تاکنون بوده است. با این وجود، نشست آتی که قرار است در ژوهانسبورگ برگزار شود، برای این بلوک بسیار حیاتی خواهد بود.


یکی از مدیران بانکی روسه بیان کرده است که جایگزینی دلار آمریکا برای جمعی هنوز یک هدف بلند مدت است. با این حال، طبق گزارش ها، روسیه تأیید کرده است که برجام ارز تجاری ایجاد خواهد کرد که با پشتوانه طلا باشد. به طور خاص، RT News اشاره کرده است که این ارز به طور رسمی در اجلاس اوت اعلام خواهد شد.


بحث ارز بریکس برای مقابله با دلار آمریکا از مدت‌ها قبل مورد توجه این اتحادیه بوده است. با این حال، اظهارات اخیر اطمینان داده است که هیچ برنامه فوری برای ارز وجود ندارد. اکنون به نظر می‌رسد که برنامه‌هایی برای ارز تجاری وجود دارد که می‌تواند به طلا متصل شود.


بریکس قاطعانه از رشد ذخایر یوان چین خود استقبال کرده است، بنابراین جالب است که ببینیم اهمیت طلا چگونه می‌تواند در کشور‌های شرکت کننده نقش داشته باشد. به خصوص که به احتمال زیاد توسعه پس از اجلاس اجرایی خواهد شد.


در همین رابطه، کلر بارگلس، مقاله نویس نسخه فرانسوی Les Echos، نوشت: کشور‌های بریکس در صورت ایجاد یک ارز واحد، دلارزدایی را تسریع خواهند کرد.


همانطور که این روزنامه نگار خاطرنشان کرد، یکی از موضوعات اصلی در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی ایجاد ارز واحد جدید است که بسیار مورد توجه و مهم است.


او خاطر نشان کرد که این گروه از پنج کشور بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان، تقریبا یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهان و ۱۸ درصد از تجارت روی کره زمین را تشکیل می‌دهند؛ که تحت سلطه ایالات متحده نخواهد بود، بله و به طور کلی تسلط کشور‌های غربی مربوط به گذشته خواهد بود.


او گفت که بریکس همچنین در حال بررسی راه‌های دیگری برای کاهش وابستگی به دلار، از جمله افزایش تجارت با ارز‌های محلی است. علاوه بر این، گسترش احتمالی انجمن بین‌دولتی با گنجاندن سایر کشور‌ها در آن، ممکن است به دلارزدایی "انگیزه‌ای غیرمنتظره" بدهد.


همچنین خبرگزاری مرکزی کره در مقاله‌ای نوشت که توسعه گروه بریکس که اتفاقا بسیاری از کشور‌ها به دنبال عضویت در آن هستند، به سلطه دلار در بازار جهانی و متعاقبا هژمونی آمریکا پایان خواهد داد.


جونگ ایل هیونگ، کارشناس امور بین‌الملل، می‌گوید که از زمان شکل گرفتن ساختار کنونی نظام مالی جهانی، آمریکا از سلطه دلار بر بازار جهانی منتفع بوده و از این ارز به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف سیاسی خود استفاده کرده است. پرواضح است که نظام پولی بین‌الملل بر پایه دلار در کنار قدرت نظامی آمریکا به دو ستون سلطه آمریکا بر جهان تبدیل شده است.


ضربه به آمریکا
در صورت عرضه ارز جدید بریکس در بازارها، حدود هشت بخش مالی در ایالات متحده ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند. بخش‌های ایالات متحده که ممکن است تحت تاثیر شکل گیری ارز جدید بریکس قرار گیرند عبارتند از:۱- بانکداری و مالی ۲- نفت و گاز ۳- کالا‌ها ۴- تولید و مصرف ۵- فناوری ۶- جهانگردی و سفر ۷- بازار ارز ۸- تجارت بین الملل، همه این بخش‌ها ارتباط نزدیکی با دلار آمریکا دارند و هرگونه تغییر در پویایی‌های ژئوپلیتیکی می‌تواند این صنایع را متزلزل کند. علاوه بر این، اگر بانکداری و امور مالی ضربه بخورند، این ضربه ممکن است به بازار‌های کالا سرایت کند. به طور مشابه، اثر دومینو می‌تواند بر مبادلات خارجی و تجارت بین‌المللی تأثیر بگذارد و تعادل دلار آمریکا را دشوار کند.


علاوه بر این، کاهش قدرت دلار آمریکا می‌تواند باعث کاهش تولید و مصرف شود. با این حال، اگر ارز بریکس برای تسویه تجارت نفت و گاز استفاده شود، دلار آمریکا ممکن است ضربه بخورد. بنابراین، سرنوشت دلار و اقتصاد آمریکا را می‌توان بر اساس ارز جدید اتحاد بریکس تعیین کرد.

واکنش ایران
در همین رابطه، دستیار وزیر امور خارجه گفت: به صحنه آمدن پولی با پشتوانه طلا توسط بریکس که مورد حمایت ۴۱ کشور با اقتصاد‌های بزرگ و تاثیرگذار است دلار و یورو را تضعیف خواهد کرد و به سود کشور‌هایی مانند ایران خواهد شد.


سید رسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیای جنوبی در واکنش به خبر معرفی ارز جدید توسط گروه بریکس در صفحه مجازی خود نوشت: تحول شگرفی در اقتصاد بین الملل در حال رخ دادن است.
وی ادامه داد: به صحنه آمدن پولی با پشتوانه طلا توسط بریکس که مورد حمایت ۴۱ کشور با اقتصاد‌های بزرگ و تاثیرگذار است دلار و یورو را تضعیف خواهد کرد و به سود کشور‌هایی مانند ایران خواهد شد و دراین میان ایرانیان دارای طلا ثروتشان افزایش خواهد یافت.


جالب اینکه کشور‌های بریکس برای عضویت ایران در این سازمان مهم، آغوش خود را باز کرده اند و در همین رابطه در حاشیه نشست «بریکس پلاس» در کیپ تاون، شاهد دعوت رسمی وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی از آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان هستیم؛ موضوعی که سال گذشته نیز اتفاق افتاد. در ژوئن ۲۰۲۲ جمهوری خلق چین از آیت الله رئیسی برای اشتراک دیدگاهش در زمینه بریکس دعوت کرده بود. در این اجلاس رئیس جمهور کشورمان وعده حمایت کامل از بریکس و تمام اعضای آن را در زمینه سوخت، انرژی، ترانزیت و نیروی انسانی آموزش‌دیده داد.


به نظر می‌آید زمینه‌های نزدیکی ایران با بریکس در حال تقویت است و می‌توان در آینده، انتظار پیوستن جمهوری اسلامی ایران را به عنوان ششمین عضو بریکس داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار