کد خبر: 1168684
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
با گذشت حدود ۳۰۰ روز از اربعین سال گذشته و انتظار آمدن اربعین ۱۴۰۲ که تنها ۶۳ روز باقی مانده است چشم انتظاران و دل‌های عاشق حضور در این اجتماع عظیم حسینی، در تدارک این سفر معنوی به عتبات عالیات هستند.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، اربعین امسال روز چهارشنبه، ۱۵ شهریورماه ۱۴۰۲ مصادف با ۶ سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی و یا ۲۰ صفر سال ۱۴۴۵ قمری است که بسیاری از مسلمانان جهان اسلام در یک اجتماع میلیونی به زیارت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالحسین (ع) در کربلای معلا و دیگر ائمه اطهار در عتبات عالیات به عراق سفر می کنند.

اربعین (به عربی: الأربعین) در لغت به معنی چهلم است که بیستم صفر ۶۱ هجری قمری چهل روز پس از روز عاشورا، روز شهادت سید الشهدا (ع) امام سوم شیعیان در کربلا برگزار می‌گردد.

حضرت اباعبدالحسین (ع) و ۷۲ نفر از یاران با وفایش در سال ۶۱ در جنگ کربلا توسط سپاه عبید الله بن زیاد به شهادت رسیدند. اربعین بزرگترین پیاده‌روی جهان اسلام است که بر اساس آمار موجود سفر بیش از ۴۵ میلیون نفر زائر به شهر کربلا در این ایام ملکوتی به ثبت رسیده است.

انصاری، نخستین کسی که به زیارت قبر سیدالشهدا(ع) مشرف شد

روز بیستم صفر یعنی اربعین چهل روز پس از شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت حسین بن علی (ع) روزی است که جابر بن عبدالله انصاری، صحابی پیامبر اسلام، از مدینه به کربلا رسید و به زیارت قبر مطهر سید الشهدا(ع) رفت، او نخستین کسی است که قبر امام حسین(ع) را زیارت کرد. در این روز قرائت زیارت عاشورا مستحب است.

ارائه خدمت موکب‌ها از ابتدای ماه صفر

در این ارتباط معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه پیشتر با تاکید بر اینکه ستاد اربعین کشور با هدف بهره‌مندی هرچه بیشتر مردم از آیین ملکوتی اربعین حسینی به دنبال افزایش مدت زمان این سفر معنوی است، گفت: در صورت تصویب نهایی افزایش مدت زمان سفر اربعین، ازدحام ورود و خروج مرزها کاهش یافته و تعداد بیشتری می‌توانند در این مراسم حضور داشته باشند.

حجت الاسلام غلامرضا عادل در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، اظهار داشت: در صورت افزایش مدت زمان سفر به عتبات عالیات برای حضور در آیین ملکوتی اربعین حسینی شرایط بهتری برای مردم و بهره مندی بیشتر زائران حسینی ایجاد خواهد شد.

مشارکت ۳۱۳ موکب برای ارائه خدمت به زائران اربعین حسینی

وی با تاکید بر اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه در اربعین امسال نیز با مشارکت ۳۱۳ موکب در قالب های مختلف خدماتی به زائران حسینی ارائه خدمت خواهد کرد، گفت: براساس برنامه ریزی‌های انجام گرفته از این تعداد ۵۰ موکب در عراق و مابقی در داخل کشور و نیز مرزهای باشماق و تمرچین، خسروی در استان کرمانشاه، مهران در ایلام، شلمچه و چذابه در خوزستان، میرجاوه و دوقارون در خراسان رضوی هم مرز با افغانستان مستقر و به زائران حسینی ارائه خدمت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در مرز بیله سوار در استان اردبیل نیز موکب‌های این سازمان مستقر خواهند شد، ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی های انجام گرفته در ایام اربعین با بهره گیری از مکان های امام زادگان و بقاع متبرکه به زائران اربعین حسینی ارائه خدمت خواهد شد.

راه اندازی کمیته قرآنی برای نخستین بار در راهپیمایی اربعین

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف اظهار داشت: در اربعین امسال برای نخستین بار کمیته قرآنی با هدف برگزاری برنامه های قرآنی، فرهنگی و آموزشی کوتاه مدت با حضور قاریان برجسته بین المللی قرآن کریم آغاز به کار کرده و با استقرار آنها در موکب های تعیین شده به خصوص در شهرهای مقدس نجف، کربلا، سامرا و کاظمین ارائه خدمت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه برای ایجاد فضای بیشتر به دنبال راه اندازی گروه‌های سرود نیز هستیم، افزود: از دیگر برنامه های ما ارائه خدمت از ابتدای ماه صفر به زائران حسینی به خصوص در شهرهای مقدس نجف و کربلا هستیم.

عادل ادامه داد: از دیگر برنامه های موکب‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در این ایام معنوی راه اندازی کمیته های اطلاع رسانی، تبلیغات و روابط عمومی و نیز کمیته فرهنگی و تبلیغ در قالب انجام برنامه های مختلف و اعزام مبلغین و استقرار و ارائه خدمت آنها در این موکب ها است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه از دیگر برنامه‌های این سازمان در موکب‌ها اسکان و پذیرایی از زائران اربعین است، گفت: ارائه خدمات درمانی و ایجاد شرایط مناسب برای اسکان زائران و پذیرایی از دیگر برنامه های این ایام به شمار می‌رود.

اعلام آمادگی هواپیمایی جمهوری اسلامی برای انتقال زائران اربعین به عراق

در این خصوص سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از آغاز پروازهای اربعین از چهارم شهریورماه خبر داد و اظهار داشت: ستاد اربعین سال گذشته با تعیین نرخ «مصوب» سعی در کنترل قیمت پروازهای نجف داشت و از ایرلاین‌ها نیز دعوت کرد با حمایت از زائران کربلا در جابجایی مسافران در ایام اربعین با نرخ مصوب، مشارکت داشته باشند.

حسام قربانعلی در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص مشارکت ایران ایر در جابجایی مسافران به عراق در ایام اربعین امسال، گفت: ایران ایر با تمام ظرفیت برای مراسم اربعین امسال اعلام آمادگی دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۵ هزار زائر با هواپیمایی ایران ایر با نرخ مصوب جابجا شدند، گفت: امسال هم منتظر اعلام دستور وزیر در خصوص نحوه قیمت‌گذاری هستیم و در صورت تعیین نرخ‌های مصوب، خود را مکلف به رعایت می‌دانیم.

وی با بیان اینکه اولین جلسه ستاد پروازهای اربعین در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است، گفت: در این جلسه تمامی معاونت‌ها و مدیران عملیات اربعین مکلف به برنامه‌ریزی برای آمادگی‌های زیرساختی، تعمیراتی و عملیاتی شدند تا در عملیات ویژه امسال که از تاریخ چهارم تا بیستم شهریور ماه انجام خواهد شد بهترین خدمت را به زائران ارائه کنیم.

وی با اشاره به برگزاری مراسم اربعین در روز پانزدهم شهریور ماه گفت: در این ایام خدمات ویژه‌ای برای انتقال زوار و همچنین موکب داران از تاریخ شنبه ۴ شهریور ماه، یعنی یازده روز قبل‌ از روز اربعین آغاز خواهد شد و عملیات ویژه پنج روز بعد از روز اربعین نیز ادامه خواهد داشت.

توافق با عراق برای صدور گذرنامه اختصاصی و لغو روادید در اربعین

احمد وحیدی وزیر کشور نیز پیشتر در جریان بازدید از پایانه مرزی مهران از رایزنی و توافق با طرف عراقی برای صدور گذرنامه اختصاصی و لغو روادید در ایام اربعین حسینی امسال خبر داد.

صدور گذرنامه های ویژه کم هزینه به زائران اربعین

سید مجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین نیز از توافق با وزارت کشور عراق برای تسهیل امور اربعین در سال ۱۴۰۲ از جمله پذیرش ارائه گذرنامه‌های ویژه کم‌هزینه به زائران ایرانی خبر داد.

با توجه به زمان باقی مانده حدود دو ماهه تا برپایی اجتماع عظیم اربعین حسینی و انتشار به موقع اخبار این رویداد بزرگ بین المللی جهان اسلام جای دارد برخی از مسئولان کمیته های مختلف ستاد اربعین برای اطلاع رسانی به مردم برای انجام برنامه ریزی و سفر به عتبات عالیات اهتمام بیشتری در برقراری ارتباط با رسانه ها از خود نشان دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار