کد خبر: 1155975
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۵
مدیر ژئوپارک جهانی قشم گفت: ژئو پارک این جزیره به عنوان محور و مرکز توسعه منطقه‌ای سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در ۲ کارگاه بین المللی مدیریت و توسعه ژئوپارک‌ها در کشور ترکیه معرفی شد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، سجاد اشگرف اظهار کرد: این ۲ کارگاه با مشارکت متخصصان و صاحب نظران کشور‌های فرانسه، عربستان، اردن، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، مغولستان و شرکت کنندگانی از سراسر کشور ترکیه با محوریت انتقال تجربیات مختلف برگزار شد.

وی ادامه داد: ژئوپارک جهانی قشم به واسطه قدمت و تجربیات موفق به ویژه در حوزه جلب مشارکت و همراهی جامعه محلی مورد استقبال برگزار کنندگان این کارگاه‌های آموزشی بین المللی قرار گرفت.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم توضیح داد: علیرضا امری کاظمی به عنوان هماهنگ کننده علمی و بین المللی ژئوپارک جهانی قشم، عضو شورای جهانی و ارزیاب بین المللی ژئوپارک‌ها در این کارگاه‌ها حضور پیدا کرد.

ژئوپارک منطقه‌ای است با وسعت کافی که مرز‌های آن به وضوح مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین شناسی در محدوده آن قرار دارد و میراث زمین شناختی آن ناحیه با مدیریتی دقیق و دایمی حفظ و نگهداری شود و این محدوده باید بتواند در توسعه اقتصادی جوامع پیرامون خود نقش موثری ایفا کند.

ژئوپارک ممکن است علاوه بر پدیده‌های زمین شناسی از آثار تاریخی، بوم شناسی، باستان شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگر برخوردار باشد که ژئوپارک قشم دارای تمامی ویژگی‌های یاد شده است.

ژئوپارک قشم به واسطه واقع شدن در منطقه راهبردی خلیج فارس از اهمیت بالایی برخوردار است و از طرف دیگر، این ژئوپارک به دلیل قرار گرفتن بین ژئوپارک‌های شرق آسیا و اروپا جایگاه خاصی در منطقه و بین ژئوپارک‌ها پیدا کرده است.

شورای عالی ژئوپارک‌های یونسکو از ۱۲ عضو متخصص تشکیل شده و مدیر ژئوپارک جهانی قشم به عنوان تنها عضو غرب آسیا و خاورمیانه در این شورا حضور دارد.

جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحد‌های پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری از آبراهه بین‌المللی و پارک‌های انرژی و زیست – فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران و منطقه خلیج فارس تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری - صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود. این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پرواز‌های بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محور‌های اصلی فعالیت‌های این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌های انرژی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار