کد خبر: 1128248
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۱
شیوا نوروزی

«بهترین تبلیغ برای حجاب این است که دختر ورزشکار ما قهرمان می‌شود و پرچم کشورش را در مقابل دوربین‌های بین‌المللی بالا می‌برد، آن هم در حالی که با حجاب بر روی سکوی قهرمانی ایستاده است.» این تعبیر رهبر انقلاب از جایگاه بانوان ایرانی در عرصه ورزش قهرمانی است؛ بانوانی که با حجاب اسلامی حرف‌های زیادی در رقابت‌های بین‌المللی برای گفتن دارند. در شرایطی‌که افتخارآفرینی‌های ورزشکاران زن کشورمان بعضاً بازتاب کمتری پیدا می‌کند و برخی‌ها سعی در کم‌ارزش جلوه دادن تلاش‌های آن‌ها دارند، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یک بار دیگر در بیانات خود به این مقوله مهم و تأثیرگذار اشاره کردند. با اینکه ایشان درخشش دختران ایران زمین در میادین جهانی ورزش را عرصه دیگری از پیشرفت‌ها پس از انقلاب اسلامی می‌دانند، هنوز هستند افرادی که با طرح برخی تفکرات با ظاهر مذهبی باز هم ارزش کار بانوان را زیر سؤال می‌برند، حال آنکه باید از فضای ایجاد شده برای بانوان و رشد چشمگیر ورزش قهرمانی زنان به بهترین شکل و در جهت تحقق افتخارات بیشتر بهره گرفت.
زنان در حوزه ورزش پا به پای مردان تلاش می‌کنند و بعضاً برای جبران کمبود‌ها و جلب نظر مسئولان، بیشتر از ورزشکاران مرد زحمت می‌کشند، با این هدف که پرقدرت، مقتدر و باانگیزه در تورنمنت‌های خارجی ظاهر شوند و ارزش قهرمانی با حجاب اسلامی را به همه دنیا نشان دهند. در روزگاری که دید تجاری و ابزاری در غرب بیداد می‌کند و ورزشکاران زن در کشور‌های اروپایی از این دیدگاه در امان نیستند، دختران ما با پوشش‌هایی که در عین تأیید فدراسیون‌های جهانی، رعایت عفاف نیز در آن شده است، به میدان می‌روند و این الهام‌بخش ورزشکاران زن جهان شده است. برای مثال زنان هندبالیست چند کشور اروپایی از فدراسیون جهانی این رشته خواسته‌اند قوانین مربوط به پوشش هندبالیست‌های زن را تغییر دهد، زیرا از نظر ایشان پوشش فعلی، برهنگی زیادی دارد و ضرورت این رشته ورزشی نیست و این ورزشکاران قصد ورزش دارند نه قصد نمایش جذابیت‌های زنانه خود را. به همین خاطر است که مدال‌آوری بانوان ایرانی در رقابت‌های مختلف اهمیتی دوچندان دارد. آن‌ها هم در عرصه قهرمانی حضور دارند و با رقبای آسیایی و جهانی می‌جنگند و هم از شأن و جایگاه خود دفاع می‌کنند. جالب اینکه ورزشکار بانوی ایرانی اینگونه الگوی ورزشکار جهان می‌شود، اما برخلاف توجهات مقام معظم رهبری در ایران عد‌ه‌ای هستند که همچنان با این پیشرفت قابل تأمل و توجه بانوی مسلمان و عفیف ایرانی مخالفت می‌ورزند و آب به آسیاب دشمن می‌ریزند.
بیانات رهبری مهر تأیید دوباره‌ای بر عملکرد بانوان باانگیزه و خستگی‌ناپذیری بود که با همه کمبودها، تبعیض‌ها و بی‌توجهی‌های مسئولان دست از تلاش نمی‌کشند و این الزامی برای مسئولان است تا از ورزش‌های همگانی و عمومی و نیز ورزش‌های حرفه‌ای و قهرمانی زنان که در آن‌ها رعایت عفاف و حجاب و شأن و هویت زنان می‌شود، حمایت کامل کنند.
پس از انقلاب اسلامی خون تازه‌ای به رگ‌های ورزش زنان تزریق شد تا جایی که فعالیت بانوان در بسیاری از رشته‌ها شروع و تیم‌های ملی آن‌ها تشکیل شد. بانوان در بازی‌های آسیایی و المپیک همزمان با نشان دادن قدرت ورزشی خود، باور‌های دینی را نیز به معرض نمایش گذاشته و می‌گذارند، از این رو باید ضعف‌های رسانه‌ای در این زمینه برطرف شود و ورزش بانوان در اولویت‌های اصلی رسانه‌ها قرار بگیرد. اینکه اخبار مدال‌هایشان بسیار کوتاه مطرح شود و کمترین زمان به این مقوله اختصاص یابد، در واقع اجحاف به بانوان کشور است.
فراموش نکنیم که رهبر انقلاب همچنین بار‌ها نسبت به اهمال و سوءمدیریت در خصوص ورزش همگانی تذکر داده‌اند. اگر مسئولان امر قدری نسبت به این تذکرات احساس مسئولیت می‌کردند و در جهت اجرایی کردن فرمایشات ایشان گام برمی‌داشتند، بخشی از مشکلات سلامت جامعه برطرف می‌شد. در نتیجه ورزش همگانی بانوان را نیز همانند بعد قهرمانی باید جدی گرفته شود و برای سوق دادن نیمی از جمعیت کشور به سمت ورزش باید تلاش جدی صورت گیرد. ایجاد فضای امیدوارکننده برای بانوان در ابعاد قهرمانی و همگانی نیاز ضروری کشور و همچنین خواسته بحق زنان است.
تأکید دوباره روی ورزش زنان از سوی رهبری، فصل‌الخطابی بود برای عده‌ای که تفکراتشان را بر همه ارجح می‌دانند و برای مسئولان ارشد ورزش که فقط شعار عمل به فرمایشات رهبری را می‌دهند. اگر تذکرات و تلنگر‌های ایشان مورد توجه مسئولان، مدیران و دست‌اندرکاران ورزش قرار می‌گرفت، امروز ورزشکاران زن ایرانی دغدغه کمبود امکانات، پرداخت‌نشدن به‌موقع پاداش‌ها و بی‌توجهی‌های مستمر را نداشتند. حال که تجلی حضور بانوان ایرانی روی سکو‌ها نگاه جهان را به خود جلب کرده است و خارجی‌ها برای مصادره کردن افتخارات آن‌ها تلاش می‌کنند، باید بیش از پیش قدر استعداد و توانایی‌های ورزشکاران زن را دانست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار