کد خبر: 1108462
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
گفتگوی جوان آنلاین با متخصص تکنیکال ارتوپدی درباره آسیب‌های کیف سنگین برای دانش آموزان
بسیاری از دانش‌آموزان هر روز چندین کتاب مربوط به برنامه روزانه کلاسی و لوازم‌التحریر و چندین دفتر را با خود حمل می‌کنند و البته وزنِ تغذیه روزانه و بطری آب هم به وزن آن‌ها اضافه شده است. در حالی که طبق توصیه‌های ارائه شده از سوی متخصصان ارتوپدی، وزن کوله پشتی نباید بیش از ۱۵ درصد وزن کودکان باشد، اما متاسفانه این مسئله به درستی رعایت نمی‌شود.
حسن فردی
سرویس جامعه جوان آنلاین: جثه‌اش کوچک است و نمی‌تواند کوله پشتی سنگین را جا به جا کند. از شدت درد کمر، دولا دولا راه می‌رود و از مادرش می‌خواهد که کیف را برایش بیاورد. متاسفانه بسیاری از دانش‌آموزان هر روز چندین کتاب مربوط به برنامه روزانه کلاسی و لوازم‌التحریر و چندین دفتر را با خود حمل می‌کنند و البته وزنِ تغذیه روزانه و بطری آب هم به وزن آن‌ها اضافه شده است. در حالی که طبق توصیه‌های ارائه شده از سوی متخصصان ارتوپدی، وزن کوله پشتی نباید بیش از ۱۵ درصد وزن کودکان باشد، اما متاسفانه این مسئله به درستی رعایت نمی‌شود.
 
طبق مشاهدات میدانی خبرنگار «جوان آنلاین» کوله پشتی دانش آموزان ابتدایی نسبت به وزنشان بسیار بالاست. در حالی که برخی پدران و مادران این دانش آموزان نیز هنگام حمل کوله پشتی فرزندشان اعلام می‌کنند که کیف بچه‌ها بسیار سنگین است.
 
خستگیِ دانش‌آموزان از کوله‌پشتی‌های سنگین/ ستون فقرات دانش‌آموزان در خطر آسیب‌دیدگی
 
دانش آموزان درگیر مشکلات ارتوپدی!
یک کوله پشتی استاندارد برای دانش آموزان باید اندازه و وزنی متناسب با دانش‌آموز داشته باشد؛ در غیر این صورت، غیراستاندارد است و از آنجا که دانش‌آموز در سن رشد قرار دارد، حمل هر روزه این کوله‌پشتی غیراستاندارد می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای او در پی داشته باشد. دکتر مجتبی روزبهانی متخصص تکنیکال ارتوپدی درباره آسیب‌های ناشی از کوله پشتی سنگین در میان دانش‌آموزان به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «متاسفانه تعداد چشمگیری از دانش آموزان دوره ابتدایی به مرکز ما مراجعه می‌کنند که درگیر مشکلات ارتوپدی ناشی از استفاده ناصحیح از کوله پشتی شده‌اند یا اینکه سنگینی کوله پشتی موجب اشکالاتی در ستون فقراتشان شده است.»
او در پاسخ به این سوال که وزن یک کوله پشتی استاندارد برای دانش آموزان دوره ابتدایی چقدر باید باشد می‌گوید: «نهایتا یک کوله پشتی برای دانش آموز دوره ابتدایی باید دو کیلو باشد. اما غیر از وزن کوله پشتی به انتخاب کوله پشتی مناسب و همچنین نحوه استفاده از آن نیز باید دقت شود. ما بیشتر توصیه می‌کنیم که کوله پشتی دانش آموزان دو طرفه باشد و حتما دانش آموز آن را به صورت دوطرفه بیاندازد یا مثلا اینکه کوله پشتی نباید خیلی کوچک باشد و روی کتف دانش آموز باشد بلکه کاملا بلند و تا پایین کمر دانش آموز قرار بگیرد.»
دکتر روزبهانی به آسیب‌های ناشی از استفاده از کوله پشتی سنگین و غیراستاندارد نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «افزایش قوس کمر، ایجاد قوز و گوژپشتی و همچنین انحرافات ستون فقرات از جمله آسیب‌هایی است که دانش آموزان را درگیر می‌کند و مشکلات زیادی را برای آن‌ها ایجاد خواهد کرد؛ بنابراین توصیه ما این است که تا جایی که می‌شود کیف دانش آموزان سبک باشد تا آن‌ها درگیر مشکلات ارتوپدی نشوند.»
 
خستگیِ دانش‌آموزان از کوله‌پشتی‌های سنگین/ ستون فقرات دانش‌آموزان در خطر آسیب‌دیدگی
 
لزوم توجه به انتخاب و استفاده درست از کوله پشتی مناسب
در کنار توصیه پزشکان به حمل کوله پشتی سبک برای کودکان باید به این نکته نیز توجه کرد که یک کوله پشتی استاندارد، خودش نیز باید وزن سبکی داشته باشد. همچنین باید دارای قسمت‌های مختلف برای وسایل باشد، به طوری که بتوان به صورت متقارن از هر دو سمت راست و چپ آن استفاده کرد تا فشار بیشتری به هیچ سمتی از شانه و کمر وارد نشود. از طرفی یک کوله پشتی مناسب باید بند سینه‌ای و کمری داشته باشد و در قسمت‌های مختلف آن (پشت و بندها) از اسفنج استفاده شده باشد. همچنین باید جهت توزیع مناسب‌تر نیرو، بند‌های شانه‌ای پهن داشته باشد.
توجه به تهیه یک کوله پشتی مناسب برای دانش آموزان و همچنین حمل کوله پشتی سبک توسط کودکان مانع از مشکلات ستون فقراتی آن‌ها در سنین بالاتر می‌شود؛ بنابراین مسئولان مدرسه و پدران و مادران باید توجه بیشتری به این مسئله مهم داشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار