کد خبر: 1085045
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
برای اولین بار حجم مبادلات تجاری میان ایران و عمان، به بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون دلار رسید.
جواد عسکر
 سرویس اقتصادی جوان آنلاین : یکی از شعارهای انتخاباتی دولت رئیسی که آن را جزو رویکرد دولت خود می‌دانست، توسعه تجارت با همسایگان و رونق آن با کشورهای منطقه بود. اقدامی که در ابتدا از سوی بسیاری از غرابگرایان و مخالفان که راهکار نجات اقتصاد را فقط توسعه روابط تجاری با غرب می‌دیدند، نکوهیده می‌شد.
اما دولت سیزدهم بخش مهمی از برنامه تجاری خود را با محوریت کشورهای همسایه گذاشت، زیرا کشورهای همسایه ایران هر سال، بیش از هزار میلیارد دلار واردات دارند و اگر ایران بتواند تنها بخشی از این سبد وارداتی را به خود اختصاص دهد، سهمی بزرگ در بازار صادراتی به دست خواهد آورد. کشورهایی که جمعیت بیش از 500 میلیونی را دربر می‌گیرند و می‌تواند بازار مناسبی برای کالاهای ایرانی باشد.
به نظر می‌رسد در حال حاضر با گذشت تقریبا 9 ماه از روی کار آمدن دولت جدید اندک اندک با منتشر شدن آمارهای تجاری خبرها حکایت از رشد قابل تأملی در این حوزه می‌دهد.
علی نجفی سفیر ایران در عمان از رکورد جدید در حجم مبادلات تجاری میان ایران و عمان خبر داد و اظهار داشت: برای اولین بار حجم مبادلات تجاری میان ایران و عمان، به بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون دلار رسید. این در حالی است که تجارت ایران در سال 1399 شامل 433 میلیون و 857 هزار و 266 دلار واردات از عمان و 310 میلیون و 137 هزار و 441 دلار صادرات به عمان است. مقایسه آمار تجارت سال 1399 با ارقام اعلامی جدید نشان از رشد بیش از 60 درصدی می‌دهد.
رقم اعلامی امسال در مقایسه با تجارت سال 1394 در دولت قبل که تجارت خارجی ایران تقریبا 400 میلیون دلار بوده است حکایت از رشد تقریبا 3 برابری دارد.
البته این رشد تجاری صرفا مربوط به کشور عمان نمی‌شود بلکه دیگر کشورها را نیز در برمی‌گیرد.
به طوری که آماری که در پایان زمستان منتشر شده بود حکایت از رشد 42 درصدی تجارت ایران با کشورهای همسایه است.
آمار صادرات به عراق در سال 1400 به 8 میلیارد و 916 میلیون دلار رسید که نسبت به سال 7 میلیارد و 430 میلیون دلار افزایش بیش از یک میلیارد دلاری را نشان می‌دهد.
صادرات به ترکمنستان به 335 میلیون و 134 هزار دلار در سال 1400 رسید در حالی که در سال قبل آن 137 میلیون و 352 میلیون دلار بود. صادرات به ترکیه به 6 میلیارد و 87 میلیون دلار رسید در حالی که در سال 99 این رقم 2 میلیارد و 534 میلیون دلار بود.
صادرات به پاکستان به یک میلیارد و 260 میلیون دلار در سال 1400 رسید در حالی که این رقم در سال 99 یک میلیارد و 15 میلیون دلار بود.
صادرات به جمهوری آذربایجان به 565 میلیون و 190 هزار دلار رسید در حالی که سال قبل از آن 510 میلیون دلار بود.
تلاش دولت برای عضویت و همکاری ایران با سازمان های اقتصادی اکو، همکاری های اسلامی، اتحادیه اقتصادی گمرکی اوراسیا، پیمان شانگهای و قرار گرفتن ایران در نقطه عطف کریدورهای جنوب به شمال و شرق به غرب و توجه ویژه به تراتزیت کالاهای عبوری خارجی از کشورمان در دولت سیزدهم ضمن تعمیق روابط سیاسی و تجاری با کشورهای همسایه، باعث افزایش تجارت با کشورهای همسایه و همسایگان آنها و رشد عبور کالاهای خارجی و درآمدهای ناشی از آن نیز برای کشورمان شده است.
به نظر می‌رسد سیاست توسعه همکاری با کشورهای همسایه در ریل مناسب در حال حرکت است و دولت سیزدهم در جهت کاهش اثرات تحریم به درستی در حال گام نهادن در مسیر رشد توسعه با کشورهای منطقه است. چنانچه سطح این تجارت همچنان رشد داشته باشد در آینده می‌تواند دست ایران را در برابر تحریم های غربی بسته نگه ندارد و قدرت مانور بیشتری به اقتصاد ایران دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار