کد خبر: 989751
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۵
حاشیه‌نگاری «جوان» از تساوی جذاب استقلال و پرسپولیس
اســـتقلال و پرسـپولیس در حالی عصــر پنج‌شنبه به تساوی ۲-۲ رسیدند که ادامه درخشش مهاجمان استقلال و برتری تجربه یحیی گل‌محمدی بر فرهاد مجیدی از نکات برجسته دربی ۹۲ بود.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: دربی ۹۲ اوج بازی‌های هفته نوزدهم بود، مسابقه‌ای که سبب شده بود عصر پنج‌شنبه خیلی از نگاه‌ها به ورزشگاه آزادی باشد و نتیجه‌ای که در پایان بازی روی اسکوربورد استادیوم ثبت می‌شود. هم استقلال و هم پرسپولیس در بهترین شرایط به هم رسیده بودند و پیش‌بینی برنده بازی سخت بود. برخلاف دربی‌های گذشته، پنج‌شنبه، اما خبری از یک بازی خواب‌آور و کسل‌کننده نبود تا هوادارانی که به ورزشگاه رفته بودند کمتر فرصت خمیازه کشیدن پیدا کنند. بازی به جز ۲۰ دقیقه اول که بازیکنان دو تیم نمایش پراشتباهی داشتند و تعداد پاس‌ها به کمتر از سه می‌رسید با گل استقلال یخ آن باز شد تا پس از سوت پایان بیژن حیدری، چه تماشاگران حاضر در آزادی و چه هوادارانی که از تلویزیون بازی را تماشا می‌کردند از دیدن یک بازی جذاب و پرگل سر کیف بیایند و تجربه دربی‌های بی‌خاصیت سال‌های اخیر تکرار نشود. تساوی ۲-۲ دو تیم هم سبب شد مانند جریان بازی، هواداران دو تیم چه آبی و چه قرمز بدون اخم ورزشگاه را ترک کنند.

نقش تعیین‌کننده تجربه
دربی ۹۲، نبرد دو مربی جوان بود، دو مربی‌ای که نمی‌خواستند بازنده باشند و شادی‌شان پس از گل‌هایی که در جریان بازی وارد دروازه بیرانوند و حسینی شد به خوبی نشانگر بار روانی بالا روی فرهاد مجیدی و یحیی گل‌محمدی بود. اگرچه در نهایت تجربه یحیی بر فرهاد چربید تا قرمز‌ها در دقایق پایانی بتوانند به گل مساوی برسند. تعویض‌هایی که این دو مربی انجام دادند، به خوبی در جریان بازی تأثیرگذار بود، تعویض‌های مجیدی نتیجه عکس داد، اما تعویض‌های گل‌محمدی ورق را برگرداند و او با به رخ کشیدن تجربه‌اش به سرمربی استقلال نگذاشت برنده دربی پنج‌شنبه استقلال باشد.

مجیدی هرچند خستگی قائدی را دلیل تعویض شماره ۱۰ استقلال در نیمه دوم اعلام کرد، اما با این تعویض عملاً اجازه داد خط دفاعی پرسپولیس که تا قبل از آن حواسش به قائدی بود با بیرون رفتن این بازیکن، مشارکت بیشتری در بازی هجومی داشته باشد و خیمه پرسپولیس روی دروازه استقلال سنگین‌تر شود.

در طرف مقابل، اما تعویض‌های یحیی و به میدان آمدن محمد نادری، استوکس و بشار رسن سبب شد آن‌ها به گل مساوی برسند، به‌خصوص که استوکس و بشار در گل دوم نقش اصلی را داشتند. ضربه مهاجم انگلیسی را حسینی خوب مهار نکرد تا در برگشت بشار دیگر تعویضی قرمز‌ها توپ را به دروازه استقلال بچسباند.

بدون شیخ هم ترسناک هستند
دربی ۹۲ نشان داد که استقلال بدون شیخ دیاباته هم در خط حمله تیم ترسناکی است و مهاجمان این تیم می‌توانند توپ را از هر خط دروازه‌ای عبور دهند. در بازی پنج‌شنبه ارسلان مطهری که جایگزین دیاباته شده بود دو گل به ثمر رساند و مهدی قائدی هم روی هر دو گل تأثیر مستقیم داشت تا همچنان روز‌های خوب خط آتش آبی‌ها ادامه داشته باشد. مطهری در حالی ستاره آبی‌ها در دربی ۹۲ بود که آمار گلزنی‌اش تا امروز برای استقلال فوق‌العاده بوده است. این بازیکن پس از زدن دو گل در بازی استقلال در لیگ قهرمانان مقابل الغرافه، در لیگ برتر هم در دو دیداری که تاکنون برای استقلال انجام داده، سه گل زده است. مطهری مقابل نفت مسجدسلیمان یک گل و برابر پرسپولیس هم دو گل زد تا آمار فوق‌العاده پنج گل در چهار بازی را در استقلال ثبت کند.

مطهری با درخشش و با شادی منحصربه‌فردش یعنی درآوردن ادای زدن گیتار پس از گلزنی، توانسته خیلی زود بین هواداران استقلال برای خود محبوبیت زیادی دست و پا کند. البته این کار مجیدی را در ادامه سخت‌تر خواهد کرد، به‌خصوص که پس از برطرف شدن مصدومیت دیاباته، او کار سختی برای انتخاب دو مهاجم اصلی‌اش خواهد داشت و این شاید شیرین‌ترین مشکلی باشد که این مربی جوان با آن روبه‌رو می‌شود.

قائدی هم در دربی ۹۲ همان مهاجم سرحال و در اوج بازی‌های اخیر استقلال بود، مهاجم کوتاه‌قامتی که هرچند باز هم در گلزنی در دربی ناکام بود، اما هر وقت اراده کرد مدافعان پرسپولیس را به دردسر انداخت و در صحنه گل دوم توپ را روی خط دروازه برای مطهری آماده گلزنی کرد. درخشش قائدی طوری بود که با تعویض او در نیمه دوم، پرسپولیسی‌ها که دیگر نگران نفوذ‌های شماره ۱۰ استقلال نبودند با تعداد نفرات بیشتری روی دروازه استقلال برای زدن گل مساوی فشار آوردند.

فحاشی مثل نقل و نبات
البته دربی ۹۲ برخلاف بازی‌های قبلی با وجود جذابیتی که داشت، اما روی سکو‌ها همچنان شاهد رکیک‌ترین فحاشی‌ها علیه بازیکنان دو تیم بودیم تا بار‌ها کارگردان تلویزیونی مجبور شود، صدای ورزشگاه را ببندد. اگرچه نمی‌توان از برخی رفتار‌های تحریک‌کننده بازیکنان هم که جو سکو‌ها را به‌هم ریخت چشم‌پوشی کرد، مانند شادی گل جنجالی علی علیپور که روبه‌روی جایگاه استقلالی‌ها، شبیه دیاباته خوشحالی کرد تا پس از آن هواداران آبی‌پوشان، شدیدترین فحاشی‌ها را نسبت به مهاجم پرسپولیس داشته باشند.

علیپور، اما پس از این اتفاق عنوان کرد که برای عکاسان این شادی گل را انجام داده و نمی‌خواسته هواداران استقلال را تحریک کند. با این حال به نظر می‌رسد بازیکنان دو تیم باید در چنین مسابقات حساسی باتجربه‌تر عمل کنند، به‌خصوص که رفتارشان در زمین بازی می‌تواند سکو‌ها را به‌هم بریزد و جو ناسالمی را در ورزشگاه رقم بزند و خیلی از هواداران فوتبال را از حضور در ورزشگاه‌ها دور کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار