سرویس اقتصادی جوان آنلاین: سرانجام پس از کشمکش فراوان میان خودروسازان و سازمان استاندارد، وعده توقف تولید خودروی پراید محقق شد. زمانی که موضوع توقف تولید خودروهای غیراستاندارد مطرح شد، قیمت خودروهای خانواده پراید ۳۰تا ۳۵ میلیون تومان بود، اما در حال حاضر قیمت این خودروها به بیش از ۵۰ میلیون تومان رسیده است. اما روال معمول این است که وقتی خودرویی از چرخه تولید خارج میشود، به دلایل مختلف از جمله کمشدن قطعات و خدمات پس از فروش و نیز به دلیل اینکه مدلهای بالاتر که در نرخگذاری خودرو اثر دارند، دیگر تولید نمیشود، قیمت آن خودرو رفته رفته کم میشود. باید منتظر ماند و دید آیا این روال از عهده گرانی نامتوازن در خودروسازی ایران برمیآید یا نتیجه عکس میدهد!
به گفته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از بهمنماه سال گذشته برنامهریزی برای پایان دادن به تولید این محصول آغاز شد و از ابتدای امسال نیز با افزایش تدریجی سهم سایر محصولات سایپا این برنامه را به مرحله اجرا درآوردیم، اما برای جلوگیری از وارد شدن التهاب به بازار این موضوع در آن زمان رسانهای نشده است.
۴ خودرو از خط تولید خارج میشود
سید جواد سلیمانی افزود: «تولید فعلی پراید تا اتمام تعهدات در تاریخهای اعلام شده و تحویل خودروهای ثبتنامی انجام خواهد شد؛ بنابراین هموطنانی که در طرحهای پیشفروش و فروشفوری این محصول ثبتنام کرده اطمینان داشته باشند که هیچ مشکلی در تحویل خودروهای آنان پیش نخواهد آمد و تمامی محصولات فروخته شده، تحویل آنها خواهد شد.» وی گفت: «محصولات خانواده پراید به دلیل مصرف پایین سوخت، قیمت رقابتی و هزینه پایین نگهداری، استهلاک پایین و خدمات پس از فروش ارزان در مقایسه با محصولات سایر خودروسازان، در برخی بازارهای صادراتی گروه خودروسازی سایپا متقاضی دارد که به همین دلیل تولید محدود این خودرو برای صادرات ادامه خواهد داشت و با قیمت بسیار بالاتر از قیمت فروش این خودروها در ایران به فروش میرسد.» مدیرعامل سایپا با بیان جزئیات توقف تولید پراید و جایگزینهای آن تصریح کرد: «تولید پراید مدل۱۳۲ تا پایان دیماه ۹۸، پراید مدل۱۱۱ تا پایان اردیبهشت ۹۹ و پراید مدل۱۳۱ تا پایان تیرماه ۹۹ به پایان خواهد رسید.»
سلیمانی در گردهمایی زنجیره تأمین محصول جدید سایپا (رهام) که با حضور مدیران عامل و فعالان صنایع قطعهسازی و شرکتهای دانشبنیان برگزار شد، افزود: «تولید انبوه خودرو رهام در سال آینده آغاز میشود و در فاز نخست، ۱۲ هزار دستگاه از این خودرو را به بازار عرضه خواهیم کرد.»
به گفته وی سایپا طبق برنامهریزی، در سال ۱۴۰۰، حدود ۷۰ هزار دستگاه و در سال ۱۴۰۱، حدود ۱۰۰ هزار خودرو رهام تولید خواهد کرد. دو محصول جدید دیگر در سال آینده و پنج محصول نیز در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به بازار عرضه خواهیم کرد تا سبد محصولات سایپا کامل شود.
مدیرعامل سایپا با بیان این مطلب که تمام فرایند طراحی این محصولات توسط محققان و متخصصان فعال در این گروه و بدون دریافت کمک از خارج از کشور اجرا شده است، گفت: «دانش فنی طراحی خودرو در گروه سایپا تکمیل شده و ما بدون هرگونه نیاز به خارج، اهداف خود را در این زمینه دنبال میکنیم.» سلیمانی با اشاره به هدایت ۹۵ درصد درآمدهای گروه سایپا به چرخه تولید، اظهار داشت: «با اجرای برنامه تجدید ارزیابی داراییها تا پایان امسال و همچنین ایجاد انضباط مالی و کنترل هزینههای تولید، گروه سایپا سال آینده از زیان خارج شده و وارد مرحله سودآوری خواهد شد.»
وی تصریح کرد: «در یکسال گذشته با وجود همه مشکلات و محدودیتها، تولید خودرو از روزانه کمتر از ۷۰۰ دستگاه به ۲ هزار دستگاه رسیده که بیانگر استفاده حداکثری از ظرفیتهاست.»
سلیمانی با بیان اینکه سایپا قصد دارد از توانمندیهای موجود در کشور برای تعمیق داخلیسازی محصول رهام استفاده کند، گفت: «در حال حاضر حدود ۹۲ درصد از قطعات این خودرو داخلیسازی شده و ما آماده هستیم برای ۸ درصد باقیمانده، زمینه لازم را برای تولیدکنندگان داخلی و شرکتهای دانشبنیان فراهم کنیم.»
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا خواستار همکاری شرکتهای دانشبنیان داخلی در تولید گیربکس اتوماتیک شد و افزود: «سایپا آماده مشارکت در اجرای این پروژه مهم برای صنعت خودروی کشور است.»
سلیمانی از داخلیسازی قطعات انژکتور و کیسه ایمنی هوا (ایربگ) نیز خبر داد و گفت: «خوشبختانه این دو قطعه جزو مهمترین و پیچیدهترین قطعات بودند که توانستیم با همکاری طرفهای ایرانی، تولید آنها را نهایی کنیم.»