کد خبر: 982537
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
به دنبال فاصله گرفتن قیمت سهام برخی شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه با ارزش ذاتی‌شان روند مقابله با سهامداران اصلی کانال‌های تلگرامی سیگنال فروش آغاز شد
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در شرایطی که این روز‌ها عده‌ای از کارشناسان اقتصادی از حبابی بودن بخشی از بازار سرمایه سخن می‌گویند و معتقدند کاستی‌ها در رابطه با کیفیت گزارشگری مالی و رتبه‌بندی و شفافیت شرکت‌ها باید به سرعت برطرف شود تا دیگر مخاطبان توجهی به اقدامات سیگنال‌فروشان دروغین یا راستین نکنند، رئیس سازمان بورس در اظهارنظری قابل‌تأمل گفت: «برخی مواقع نیاز است احتمال جرائم بورسی افراد بررسی شود که از طریق تعامل با پلیس امنیت اقتصادی، زمینه کسب اطلاعات لازم فراهم شد. از سوی دیگر ممکن است شرکت‌های سرمایه‌گذاری یا افراد فعالیت‌هایی خارج از حوزه بازار سرمایه داشته باشند، اما اقدام آن‌ها بر بازار مؤثر باشد. بنابراین لازم است سازمان بورس با کمک نیروی انتظامی از آن مطلع شود.»

هنوز یادمان نرفته است که طی سال‌های گذشته چه اتفاقاتی در بازار‌هایی، چون پایه رخ داد و عده‌ای در مدت کوتاهی میلیاردر شدند و عده‌ای سهامدار غیر‌مطلع نیز به خاک سیاه نشستند، زیرا فضا برای جولان دلالان باز بود و با ایجاد جو‌های مد‌نظر خود قیمت سهام برخی از شرکت‌ها را به نقطه دلخواه می‌رساندند و به یکباره پشت سهمی را که از نظر بنیادی دلیلی برای رشد نداشت خالی می‌کردند تا سهم سقوط آزاد کند.

احتمال دستکاری قیمت برخی از سهم‌ها
عده‌ای معتقدند که دستکاری قیمت سهام به‌رغم وجود دامنه نوسان و حجم مبنا هنوز هم در بازارهایی، چون فرابورس شدنی است، زیرا برخی از سهامداران در خلأ فرهنگ‌سازی برای آشنایی هر چه بیشتر مردم با بورس و ارائه با‌کیفت‌ترین محصولات در رابطه با اطلاعات بازار و شرکت‌ها و صنایع از تعدادی اشخاص سلبریتی یا غیر‌سلبریتی بورسی تبعیت می‌کنند و به دنبال اظهارنظر‌های این اشخاص در کانال‌ها و فضای مجازی سرمایه‌گذاری خود را با این اشخاص تنظیم می‌کنند؛ نتیجه آن می‌شود که در مدت کوتاهی و با ورود نقدینگی قابل‌ملاحظه پشت یک سهم قیمت سهام شرکت جهش می‌یابد.

در بازار کم نیستند سهم‌هایی که امروز بین ارزش ذاتی‌شان و ارزش بازاری‌شان فاصله قابل‌ملاحظه‌ای شکل گرفته است، به‌طوری‌که برخی از کارشناسان امروز دیگر نگرانی خود را در رابطه با وجود حباب در قیمت برخی از سهم‌ها چه در بورس و چه در فرابورس پنهان نمی‌کنند، اما اینکه عدم شفافیت و غفلت از ارتقای کیفیت گزارشگری‌های مالی و رتبه‌بندی شرکت‌ها دلیل جولان سیگنال‌فروشان بورسی شده است یا خیر، مسئله‌ای است که باید کارشناسان پیرامون آن بحث کنند و ببینند در شرایطی که فضای مجازی در دنیا به شکل پیوسته در حال گسترش است و سرعت جریان تولید و گردش و پردازش اطلاعات نیز شدت گرفته است، آیا با اقدامات پلیسی می‌توان جلوی سیگنال‌فروشی اشخاص حقیقی یا گاهی حقوقی را گرفت یا خیر؟

در همین رابطه هفته گذشته مدیر نظارت و بازرسی بازار فرابورس ایران؛ بازاری که پیرامون برخی از سهم‌های آن داستان‌ها و شایعه‌های تأسف‌باری مطرح است، از تقابل با سیگنال‌فروشان خبر داد و گفت: «در خصوص سهم گروه صنایع کاغذ پارس، گرداننده کانال آقای «مسعود. ط» در فضای مجازی قبل از آنکه مردم را به خرید سهم ترغیب و تشویق کند، با کد‌های شخصی و خانوادگی سهم را خریداری کرده است. بعداز آنکه به واسط تشویق مردم بهای سهم چند برابر شد، کانال تلگرامی (چرچیل).W.S.F همچنان مردم را ترغیب به خرید سهم می‌کرد در حالی که خود از سهم خارج شده بود.»

به گفته سروش خواجه حق وردی در خصوص نماد شرکت عمران و سازندگی قزوین کانال پرتفوی سبز که گرداننده آن شخصی به نام «سینا. ع» است مردم را به خرید سهام با همان روش آقای چرچیل کرده است.

بازار سرمایه پلیسی می‌شود
در همین راستا با وجودی که شایعه شده است برخی از سیگنال‌فروشان قدیمی بازار سرمایه را دستگیر کرده‌اند، سازمان بورس در اقدامی جدید و مهم، تفاهمنامه‌ای با پلیس امنیت اقتصادی نیروی انتظامی امضا کرد تا از فعالیت‌های بدون مجوز در سراسر ایران، سیگنال‌دهی و تخلف در شبکه‌های اجتماعی و فعالیت‌های خارج از بورس شرکت‌های سرمایه‌گذاری جلوگیری کند.
در این رابطه سردار محمدرضا مقیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی گفت: «سال‌جاری در نیروی انتظامی مجموعه‌ای با نام پلیس امنیت اقتصادی ایجاد شد که کار ویژه آن پیش‌بینی، پیشگیری، کنترل و مقابله با مسائلی است که به اقتصاد آسیب وارد می‌کند.»

وی ادامه داد: «بورس یکی از مهم‌ترین ارکان اقتصادی بوده که باید در آرامش باشد. بنابراین پلیس امنیت اقتصادی از این پس در کنار سازمان بورس، اتفاقات احتمالی منجر به جرم را پیش‌بینی و از تحقق آن جلوگیری می‌کند و با تمام قدرت وارد سیگنال‌دهی در فضای مجازی و تخلف در شبکه‌های اجتماعی می‌شود و تا حد ممکن از وقوع اتفاقات ناگوار ممانعت می‌کند، البته در شرح وظیفه، پیش‌بینی و پیشگیری اولویت دارد.»

نظارت بر فعالیت‌های بدون مجوز
شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس نیز توضیح داد: «ویژگی مهم این تفاهمنامه، افزایش امنیت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است و باید با ایجاد فضای امن از هرگونه تخلف احتمالی در بازار سرمایه جلوگیری شود. یکی از موضوعات امروزه بازار سرمایه هم فعالیت‌های بدون مجوز در برخی مناطق ایران است که تالار‌های منطقه‌ای در این حوزه به کمک نیاز دارند.»

وی افزود: «خوشبختانه نیروی انتظامی در تمام نقاط کشور حضور وسیع دارد و بر فعالیت افراد بدون مجوز در حوزه سرمایه‌گذاری بورسی، کنترل و نظارت می‌کند. در فضای مجازی هم از فعالیت‌هایی غیر‌منطبق با قوانین بازار سرمایه جلوگیری می‌کند.»
محمدی ادامه داد: «برخی مواقع نیاز است احتمال جرائم بورسی افراد بررسی شود که از طریق تعامل با پلیس امنیت اقتصادی، زمینه کسب اطلاعات لازم فراهم شد. از سوی دیگر ممکن است شرکت‌های سرمایه‌گذاری یا افراد فعالیت‌هایی خارج از حوزه بازار سرمایه داشته باشند، اما اقدام آن‌ها بر بازار مؤثر باشد. بنابراین لازم است سازمان بورس به کمک نیروی انتظامی از آن مطلع شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار