کد خبر: 943399
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۶
واکنش سوریه به حملات مکرر رژیم صهیونیستی
مقامات سوری با استناد به اظهارات رهبران رژیم صهیونیستی که حملات به سوریه را رسماً به عهده گرفته‌اند از سازمان ملل خواستند تدابیر لازم را برای توقف تجاوزات تل‌آویو اتخاذ کنند، در غیر این صورت دمشق بر اساس حق اقدام متقابل فرودگاه تل‌آویو را بمباران خواهد کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل طی سخنرانی در شورای امنیت گفت: بمباران اسرائیل نقض علنی قانون بین‌المللی، منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت محسوب می‌شود و به منزله اخلال در مأموریت نظارت سازمان ملل است که مشروعیت رویکرد سازمان ملل را از بین می‌برد. نماینده سوریه خاطرنشان کرد، این حملات و تجاوزات رخ می‌دهند، چون شورای امنیت به خوبی به وظیفه‌اش عمل نکرده، چون امریکا حمایت نامحدود صورت می‌دهد و هیچ مؤاخذه‌ای در کار نیست حتی صوری. رژیم صهیونیستی پس از تصمیم ناگهانی ترامپ برای خارج کردن نیرو‌های امریکایی از سوریه فعالیت‌های خود را در این کشور افزایش داده و چندین بار مواضعی را در اطراف دمشق بمباران کرده است. آنچه باعث می‌شود این حملات نسبت به حملات قبلی رژیم صهیونیستی متفاوت باشند مواضع سیاسی مقامات این رژیم است. رهبران اسرائیلی برخلاف رویه همیشگی خود مسئولیت حملات را به عهده گرفته‌اند و دمشق را به انجام حملات بیشتر تهدید کرده‌اند. اسرائیلی‌ها پیش از این تأیید و یا رد حملات خودداری می‌کردند و سیاست «ابهام» در پیش می‌گرفتند. بشار جعفری در ادامه سخنرانی خود تهدید کرد که در صورتی که شورای امنیت تدابیر لازم برای توقف تجاوزات مکرر اسرائیل به خاک سوریه را لحاظ نکند کشورش نیز از حق قانونی‌اش در دفاع از خود استفاده می‌کند و بر اساس حق مقابله مثل فرودگاه تل‌آویو را بمباران خواهد کرد. این مقام سوری همچنین به جولان اشغالی اشاره کرده و گفت: دمشق از خاک خود چشم‌پوشی نخواهد کرد. جعفری گفت: «سوریه با تمام ابزار‌های قانونی عمل خواهد کرد و هرگز طولانی شدن این موضوع آن را از روی میز ما برنمی‌دارد.»‌در همین حال، وزارت خارجه روسیه روز چهار شنبه از اسرائیل خواست به حملات خود در سوریه پایان دهد.

نشانه خروج امریکا دیده نمی‌شود
وزارت خارجه روسیه می‌گوید با وجود بیانیه شفاف ترامپ در مورد خروج نظامیان امریکایی از سوریه، هنوز نشانه‌ای از آغاز این روند دیده نمی‌شود. «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهار شنبه گفت: «با وجود بیانیه روشن دونالد ترامپ تاکنون هیچ اقدام مشخصی را که در جهت اجرای این تصمیم انجام شده باشد، شاهد نبوده‌ایم.»‌رئیس‌جمهور امریکا ماه گذشته اعلام کرد که تمام نیرو‌های نظامی این کشور سوریه را ترک می‌کنند، با این وجود از آن زمان گزارش‌های متناقضی در مورد زمانبندی اجرای این تصمیم منتشر شده است. روز گذشته حتی برخی منابع سوری گزارش دادند که نیرو‌های نظامی امریکایی در حال ساخت یک پایگاه نظامی جدید در نزدیکی رود فرات هستند. در همین حال، ساکنان کرانه‌های باختری و خاوری رود فرات در سوریه که تحت تسلط شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» -تحت الحمایه امریکا- قرار دارند، سه شنبه در حمایت از ارتش سوریه تظاهرات کردند. شبکه خبری «روسیا الیوم» گزارش داد که هدف تجمع‌کنندگان، حل مشکل مربوط به پل‌های تخریب شده در روستا‌ها و شهرک‌های مشرف بر رود فرات بود. این افراد با در دست داشتن پرچم سوریه و بدون توجه به حضور نیرو‌های نظامی ائتلاف امریکا و همپیمانانش در کرانه خاوری رود فرات، شعار‌های ملی‌گرایانه سردادند.

مجوز تردد دیپلمات‌های اروپایی لغو شد
سه دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفتند که دمشق ویزای ورود دیپلمات‌ها و مسئولانی از این اتحادیه را که به طور منظم بین بیروت و دمشق در رفت و آمد هستند، لغو کرده است. به گزارش روزنامه القدس‌العربی، این دیپلمات‌ها گفتند که معتقدند این اقدام دولت سوریه «تلاشی برای مجبور کردن دولت‌های اروپایی جهت بازگشایی سفارت‌هایشان در دمشق است.»‌یکی از دیپلمات‌ها گفت: این مسئله برای ورود کمک‌های بشردوستانه‌ای که اتحادیه اروپا به سوری‌ها تقدیم می‌کند مشکل بزرگی ایجاد می‌کند و بر دیپلمات‌ها و کارمندان سفارت‌های اروپایی و نهاد‌های اتحادیه اروپا تأثیر خواهد گذاشت. کشور‌های اروپایی از آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ سفارت‌های خود را در دمشق بستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار