کد خبر: 940821
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۴
قطار حراج تهران با تجربه‌ای هفت ساله در حالی به دهمین ایستگاه خود رسیده است که این بار آثار بیشتری با مضامین دینی، مذهبی و آثاری از طیف هنرمندان انقلابی را با خود حمل می‌کند.
نوید پارسا
در این دوره آثار چهار هنرمندی که در طیف هنرمندان انقلاب و دفاع مقدس قرار می‌گیرند، برای نخستین بار در حراج تهران چکش می‌خورد. علیرضا اسکندری و ایرج اسکندری از هنرمندان دهه ۳۰ و محمدسعید نقاشیان به همراه حسن روح‌الامینی از هنرمندان جوان اواخر دهه‌های ۵۰ و ۶۰ شمسی هستند که آثارشان در کنار ۱۱۰ هنرمند معاصر ایران به حراج تهران راه یافته است.

نخستین تجربه علیرضا اسکندری در حراج تهران
حراج این دوره به یمن آیه مبارک «وان یکاد» با تابلوی نقاشیخطی با همین مضمون اثر علیرضا اسکندری آغاز خواهد شد. اسکندری از هنرمندان دوران انقلاب و جنگ تحمیلی است که آثار بسیاری را در قالب‌های مختلف هنری با مضامین انقلابی و مذهبی خلق کرده است. عنوان هنرمند برگزیده سال حضرت علی (ع) در سال ۱۳۷۹، ریاست موزه شهید آوینی وابسته به بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و ریاست شورای مرکزی هنر‌های تجسمی بسیج در کارنامه او دیده می‌شود. نخستین تجربه حضور علیرضا اسکندری در حراج تهران با تابلو نقاشی‌ای که به آیه شریفه «وان یکاد» مزین است، رقم می‌خورد. این اثر با رقم پایه ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان به عنوان نخستین اثر در دهمین دوره این حراج به فروش گذاشته می‌شود. ایرج اسکندری هنرمند دیگری از طیف هنرمندان موسوم به انقلابی است که تابلو نقاشی او نیز برای نخستین بار وارد گود حراج تهران شده است. تابلوی او با عنوان «خسرو و شیرین» با تکنیک ترکیب مواد روی تخته و به صورت دو لته‌ای با رقم پایه ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان عرضه شده است.

اثری از حسن روح‌الامین در حراج
حسن روح الامین نیز که یکی از نامزد‌های چهره هنر انقلاب در سال ۹۶ بود، از جمله هنرمندان جوانی است که برای نخستین بار اثری از او به حراج تهران راه پیدا کرده است. از این هنرمند، اثری بدون عنوان از مجموعه «عصیان» در دهمین دوره حراج تهران عرضه شده است که همچون دیگر آثارش یادآور عاشوراست. قیمت پایه این اثر ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان برآورد شده است. محمدسعید نقاشیان نیز از هنرمندان تازه وارد به حراج تهران است که در زمینه نقاشیخط، گرافیک و خوشنویسی فعالیت دارد. این هنرمند ۴۱ ساله با اثری نقاشیخط با عنوان «باران» در این دوره از حراج تهران حضور دارد که رقم پایه برای این اثر ۱۰ تا ۱۴ میلیون تومان تعیین شده است. صداقت جباری در زمینه نقاشیخط بسیار شناخته شده است و سابقه هفت دوره حضور در حراج تهران را دارد. آثار نقاشیخط صداقت جباری در سال‌های اخیر مورد استقبال موزه‌ها و مجموعه‌داران قرار گرفته و در حراج‌های معتبر داخلی و خارجی با موفقیت به فروش رسیده است. از این هنرمند تابلویی نقاشیخط با مضمون اسماءالله از مجموعه «راز نهان» در دهمین دوره حراج تهران با قیمت پایه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان چکش می‌خورد.

حضور حمید عجمی با خط معلی
حمید عجمی هنرمند طراح گرافیک و خوشنویس برای دومین بار در حراج تهران با یک تابلو نقاشیخط حضور دارد. این هنرمند خوشنویس که از جمله استادان انجمن خوشنویسان ایران است و آثارش را با مضامین اسلامی می‌آفریند، مبدع خطی به نام «معلی» است و نمایشگاه‌های بسیاری از آثارش را به خط نستعلیق و معلی در داخل و خارج از ایران برگزار کرده است. اثر نقاشیخط حمید عجمی در دهمین دوره حراج تهران ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. حبیب‌الله صادقی نیز در زمره هنرمندانی است که نامش با هنر انقلاب و دفاع مقدس پیوند خورده است.
صادقی از پایه گذاران حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است و حجم وسیعی از آثارش به موضوعات انقلاب و دفاع مقدس و همچنین مضامین مذهبی به ویژه عاشورا مربوط می‌شود. او نقاش پرتره امام خمینی (ره) است و یکی از آثارش با عنوان «هجران» که به مناسبت رحلت امام خمینی (ره) به تصویر کشیده بود، در پایتخت ژاپن به نقاشی دیواری تبدیل شد. آثار او در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی بسیاری به نمایش درآمده و بخشی از آثارش در موزه هنر‌های معاصر تهران و گنجینه حوزه هنری نگهداری می‌شود. آثار این هنرمند تاکنون در سه دوره حراج تهران چکش خورده و در دهمین دوره نیز اثر او با رقم پایه ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان روی میز حراج می‌رود.
از دیگر هنرمندانی که اثر وی در حراج تهران حضور به هم رسانده است می‌توان به مرتضی‌اسدی اشاره کرد که برای دومین بار است چکش خوردن آثارش را در حراج تهران تجربه می‌کند. اسدی از جمله هنرمندانی است که نزدیک به دو دهه در حوزه هنری فعالیت دارد و آثار بسیاری را با مضامین انقلابی و دفاع مقدس عرضه کرده است. در این دوره اثری از این هنرمند ۶۱ ساله با رقم پایه ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان به فروش گذاشته می‌شود. نام دیگری که در این‌باره به چشم می‌خورد کاظم چلیپا است که او نیز در گروه نقاشان حوزه هنری جای گرفته است و نامش به عنوان نقاش انقلاب در حافظه تاریخ هنر کشورمان به ثبت رسیده است. یکی از معروف‌ترین آثارش در دهه ۶۰ نقاشی از یک بسیجی است که در تاریکی‌های شهر میان مردمی سر در گریبان و بی‌توجه به حضور او گام برمی‌دارد. تابلو «توبه حر» و «ذوالجناح» از دیگر آثار معروف او در زمینه هنر عاشورایی است. این هنرمند تجربه سه بار حضور در حراج تهران را دارد و در دهمین دوره حراج، تابلو نقاشی او با عنوان «باغ سوخته» با رقم پایه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان چکش می‌خورد.

حضور آثار انقلابی از هنر‌های تجسمی
همچنین مرتضی گودرزی که سال‌ها ریاست بخش هنر‌های تجسمی حوزه هنری را بر عهده داشته است، از هنرمندانی است که همگام با سایر هنرمندان انقلاب در حوزه هنری دست به خلق آثاری با مضامین انقلابی و دفاع مقدس زده است. تابلو نقاشی او برای سومین بار وارد حراج تهران شده است و در دهمین دوره نقاشی او با عنوان «انت‌های سکوت» با رقم ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان رقم پایه روی میز حراج می‌رود. این اثر سال گذشته در قالب نمایشگاهی انفرادی در گالری شیرین به نمایش درآمده بود. علاقه‌مندان به هنر جمشید بایرامی را نیز با مجموعه عکس‌های بی‌نظیرش از مراسم حج به خاطر دارند که با نمایش این عکس‌ها در دهه ۸۰ به شهرت رسید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار