کد خبر: 940011
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۰
فردا و با کلنگ‌زنی در زمینی به مساحت ۵۰۰ هکتار در منطقه سیدی مشهد صورت می‌گیرد
بعد از گذشت چند ماه حجت‌الاسلام رئیسی از گام بلند آستان قدس رضوی برای زمینه‌سازی اشتغال جوانان خبر داد که با تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری دانش بنیان رضوی آغاز می‌شود.
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: اوایل امسال بود که قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرده بود توسعه کشاورزی و باغداری مکانیزه با بهره‌مندی از آخرین روش‌های نوین را با هدف ایجاد اشتغال و ارتقای سطح کمی و کیفی محصولات باغی و زراعی در سال حمایت از تولید داخلی با جدیت دنبال خواهند کرد. بعد از گذشت چند ماه حجت‌الاسلام رئیسی از گام بلند آستان قدس رضوی برای زمینه‌سازی اشتغال جوانان خبر داد که با تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری دانش بنیان رضوی آغاز می‌شود. حالا معاون علمی آستان قدس رضوی با اعلام اینکه شهرک علم و نوآوری عالم آل‌محمد (ص) به همت آستان قدس رضوی احداث می‌شود، از احداث این شهرک در منطقه سیدی مشهد با مساحت ۵۰۰ هکتار خبر می‌دهد که فاز نخست آن فردا (سه‌شنبه ۱۱ دی‌ماه) با حضور تولیت آستان قدس رضوی کلنگ‌زنی خواهد شد.

زمانی که حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی حکم انتصابش را از طرف مقام معظم رهبری برای تولیت آستان قدس رضوی دریافت کرد به یکی از تأکیدات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برخورد که معظم له درخواست توجه ویژه به شهر‌ها و روستا‌هایی را داشتند که موقوفات امام رضا (ع) در آن‌ها قرار داشتند. بر همین اساس با برنامه‌ریزی صورت گرفته و با دستور تولیت آستان قدس رضوی توجه به حفظ منابع خاک و آب و بهره‌وری باغ‌ها و مزارع موقوفه حضرت رضا (ع) به عنوان اولویتی مهم و اساسی در دستور کار و پیگیری قرار گرفت. بعد از آن مباحث علمی و دانش‌بنیان نیز در برنامه‌های ویژه آستان قدس قرار گرفت که تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری دانش بنیان رضوی برای اشتغال جوانان از جمله آن‌ها بود. در همین رابطه حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، با اشاره به توجه ویژه آستان قدس رضوی به بحث فناوری‌های دانش‌بنیان از تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان رضوی با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیارد تومان از محل واگذاری و فروش سهام آستان قدس در پروژه مشهد مال خبر داد. وی گفته بود: «در صندوق پژوهش و فناوری رضوی که کارویژه آن حمایت و تسهیل‌گری کار فناورانه است، با تقاضای متقاضیان به ویژه شرکت‌های نوپا که کار‌های توأم با خلاقیت و نوآوری انجام می‌دهند حتماً مورد حمایت آستان قدس قرار خواهد گرفت.»

استفاده از سرمایه‌های راکد

در ادامه فعالیت‌های علمی و پژوهشی آستان قدس رضوی حالا معاون علمی آستان از احداث شهرک علم و نوآوری عالم آل‌محمد (ص) به همت آستان قدس رضوی خبر می‌دهد. این شهرک که در منطقه سیدی مشهد با مساحت ۵۰۰ هکتار احداث خواهد شد فاز نخست آن فردا با حضور تولیت آستان قدس رضوی کلنگ‌زنی می‌شود. دکتر محمد مهدی‌نژادنوری با اعلام اینکه آستان قدس رضوی در راستای توسعه فرهنگ رضوی و تکریم زائر مأموریت دارد که پیشرفت علمی و اقتصاد دانش‌بنیان را در دستور کار قرار دهد، می‌گوید: «امروزه آستان قدس‌رضوی ظرفیت‌هایی دارد که به صورت راکد باقی مانده و در همین رابطه بنا داریم از این ظرفیت‌ها برای توسعه علمی کشور بهره بگیریم.» وی با بیان اینکه سه مرکز علمی شامل دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) و بنیاد پژوهش‌های اسلامی وابسته به آستان قدس رضوی در زمینه آموزش نخبگان علمی فعالیت می‌کنند، ادامه می‌دهد: «در راستای اقتصاد مقاومتی باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم تا محصولات با ارزش افزوده را تولید کنیم.»، اما در بررسی علل ایجاد شهرک علم و نوآوری، می‌توانیم به بحث ایجاد تحول در آموزش و پرورش و حرکت به سمت اشتغال دانش‌بنیان با رویکرد علوم رضوی برسیم که بر مبنای دانش امام رضا (ع) پایه‌ریزی شده است. همچنین افزایش اشتغال مفید برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و نخبگان که طبق بررسی‌های انجام شده پارک‌های علم و فناوری جوابگوی این نیاز خواهد بود و به همین دلیل آستان قدس رضوی برای تسهیل این امر در این زمینه ورود کرده است. در همین رابطه معاون علمی آستان قدس رضوی به دلایل دیگر ایجاد این شهرک اشاره کرده است و توسعه ظرفیت و زیرساخت‌ها با نگاه به آینده و شتاب‌بخشی به علم را از جمله آن دلایل عنوان می‌کند و می‌گوید: «سفارش مقام معظم رهبری حفظ و شتاب دادن به جایگاه علمی کشور است و آستان قدس رضوی با ظرفیتی که دارد اصلی‌ترین مخاطب فرمایش رهبری معظم انقلاب است.» مهدی‌نژاد سرمایه‌گذاری در مسیری که بهره دارد و قدرت و ظرفیت کشور را ارتقا می‌دهد، دلیل بعدی می‌داند و تأکید می‌کند: «اگر بخواهیم سرمایه را تبدیل به عاملی سودآور کنیم باید از علوم و این قبیل شهرک‌ها بهره بگیریم. همچنین توجه به زیرساخت‌های فرهنگی با نگاه تمدنی علت دیگر ایجاد این شهرک است زیرا مقام معظم رهبری فرمودند که دانشگاه‌های کشور با نگاه بیرونی بنا گذاشته شده و از ابتدا مبتنی بر فرهنگ ملی کشورمان نبوده است، به همین دلیل شهرک علم و نوآوری را با توجه به علوم رضوی و فرهنگ ایرانی- اسلامی تعریف کردیم.» وی نگاه به کسب حلال و شفافیت را به عنوان مرامنامه این شهرک علمی اعلام کرده است و شبکه‌سازی و هدایت عناصر شبکه به سمت اهداف مورد نظر را از مهم‌ترین دلایل توجه به احداث این شهرک عنوان می‌کند.

شهرکی با تمام امکانات

در مورد این شهرک باید گفت: بخشی از این شهرک علمی به زیرمجموعه‌های علمی آستان قدس رضوی تعلق دارد، اما بخش عمده آن متعلق به بخش‌های دولتی، نیمه‌دولتی و خصوصی است که مدیریت کلان مجموعه با آستان قدس است با این حال بناست از توان دولت و بخش خصوصی نیز استفاده شود. معاون علمی آستان قدس رضوی آینده‌نگری و هوشمندی را از چشم‌انداز‌های ایجاد شهرک علم و نوآوری توصیف می‌کند و می‌گوید: «مولد کردن دارایی‌های آستان قدس رضوی و ایجاد زنجیره کامل تولید فکر تا دستیابی به محصول از دیگر اهداف ایجاد این شهرک است.» لازم به ذکر است قرار است مراکز و نهاد‌هایی مانند دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، مدارس حوزه علمیه، مراکز رشد و پارک علم و فناوری، مراکز تولید محدود و ناب، یک مرکز داده ملی، نهاد‌های میانجی، نمایشگاه دائمی، هتل، مسجد و مراکز فرهنگی و هنری، اماکن مسکونی و خدمات شهری، مراکز توسعه سلامت و بیمارستانی در این شهرک احداث شوند که آن را به یک شهرک کامل با تمام امکانات تبدیل کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار