نمایش «هفت شهر عشق» که به خاطر قیمت بلیت ۲۵۵ هزار تومانیاش بر سر زبانها افتاده بود، بعد از چند اجرا در سالن وزارت کشور، متوقف شد.
بازی رسانهای با توقیفی که در کار نبود
بعد از اینکه بلیتهای ۹ روز اول نمایش اپرای «هفت شهر عشق» در سایتهای فروش بلیت عرضه شد و چند شب نیز این نمایش اجرا داشت، به ناگهان روابط عمومی این پروژه با انتشار خبری از «توقیف» آن خبر داد و اعلام کرد که دلیل توقیف نمایش در روزهای آینده اعلام میشود. خبر توقیف «هفت شهر عشق»، در حالی که به نظر هیچ مشکلی برای اجرا نداشته است، باعث تعجب و پیگیری رسانهها شد. شهرام کرمی در گفتوگو با «جوان آنلاین» ضمن رد ادعای روابط عمومی این نمایش تأکید کرد: «هفت شهر عشق را ما توقیف نکردیم، نمایش دچار مشکلات داخلی است.» کرمی افزود: «توقیف این نمایش هیچ ربطی به مرکز هنرهای نمایشی ندارد و ما این کار را توقیف نکردهایم. این نمایش چار مشکلات داخلی است و گروه هنوز نتوانسته مشکلات مربوط بین خودشان را حل کند و توقیف این نمایش خبری جعل و دروغ است. انشاءالله ما درباره این نمایش به زودی بیانیه خواهیم داد.»
شنیدههای «جوان» حکایت از آن دارد که مشکلات داخلی گروه اجرا کننده ناشی از مسائل مالی و عدم استقبال مدنظر آنها از این نمایش بوده است. دستاندرکاران این نمایش به هنرمندان متعددی پیشنهاد حضور در این نمایش را دادهاند ولی بسیاری از چهرهها حاضر به همراهی با نمایش نشدهاند. نکته فرعی درباره شکست اپرای نمایشی «هفت شهر عشق» حضور مدیر یکی از هتلهای مشهور شمال کشور به عنوان تهیه کننده پروژه است، در حالی که حرفه تهیهکنندگی در تئاتر دارای الزاماتی است که به نظر نمیرسد یک مدیر هتل دارای پشتوانه محکمی برای ورود یکباره به عرصه تهیه کنندگی باشد. «جوان» پیش از این در گفت و گو با حسین مسافرآستانه به مسئله ورود سرمایههای مشکوک به تئاتر پرداخته بود؛ وی با هشدار نسبت به ورود چنین سرمایههایی به تئاتر تأکید کرد: «در سینما میبینیم تهیهکنندهها خطر ورود پول مشکوک را متوجه شدهاند و میدانند که این پول باعث نابودی سینما میشود، چون هزینههای تولید را بالا برده و تهیه کنندههای بخش خصوصی قادر به تأمین هزینههای ساخت نخواهند بود، ولی متأسفانه میبینیم که کارگردانان و تهیهکنندههای تئاتر نه تنها نسبت به وجود پولهای مشکوک اعتراضی ندارند بلکه از آن استقبال هم میکنند، ورود این پولها میتواند جریان تولید آثار نمایشی را به مخاطره بیندازد.» ورود بخش خصوصی با سرمایه قانونی به تئاتر حتی اگر باعث رونق اقتصادی شود، این وظیفه اداره کل هنرهای نمایش وزارت ارشاد است که نحوه ورود این سرمایهها را به نوعی هدایت کند که حرفه تهیهکننده تحتالشعاع حضور سرمایهگذار قرار نگیرد و این دو حیطه جداگانه با یکدیگر اشتباه گرفته نشوند.
شهرزاد توقیف شد.
اما اتفاق دیگری که دیروز در عرصه تئاتر به اصطلاح خصوصی رقم خورد این بود که سالن خصوصی تئاتر شهرزاد از سوی دادگستری توقیف شد. شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی یک روز پس از اعلام خبر ابطال مجوز فعالیت تماشاخانه خصوصی «شهرزاد» گفت: توقیف تماشاخانه شهرزاد به دستور دادگستری صورت گرفته است.
سالن تئاتر شهرزاد یکی از جدیدترین و البته بزرگترین سالنهای تئاتر در تهران است که تحت مدیریت یکی از کارگردانان سینما و تلویزیون فعالیت میکرد. این تماشاخانه به رغم عمر کوتاه فعالیت دارای حواشی بود، از آن جمله میتوان به صحبتهای انتقادی حمیدرضا نعیمی و اشکان خطیبی درباره مسائل مالی این تماشاخانه اشاره کرد. سال گذشته حمیدرضا نعیمی قرار بود در تماشاخانه «شهرزاد» نمایشی را روی صحنه ببرد، اما در نهایت با مشکلاتی که میان وی و مدیریت سالن به وجود آمد، نعیمی مسئله اختلافات را رسانهای و به هنرمندان توصیه کرد: «به هیچ وجه، تأکید میکنم به هیچ وجه به قول و قرارهای شفاهی مسؤلان تئاتر شهرزاد اعتماد نکنید.» اشکان خطیبی نیز که مدتی با تئاتر شهرزاد همکاری داشت، بعد از قطع همکاری با این تماشاخانه گفت: «یکی از اتفاقات رخ داده در شهرزاد و رفتار پرسنل در منافات با روحیه هنری و اهالی فرهنگ است و دوم مسائل اقتصادی سالن است که باز ازخودمان نشئت میگیرد. اگر ما تئاتریها یاد بگیریم در هر سالنی اجرا نرویم و به هر قیمتی اجرا نرویم، این اتفاقات رخ نمیدهد. مسائل از خندهدار بودن عبور کرده و هجو شدهاند.» گذشته از اعتراضات هنرمندان به این تماشاخانه خصوصی، هنوز علت اصلی توقیف و ابطال مجوز فعالیت تماشاخانه شهرزاد اعلام نشده است. طبق گفته مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، تلاشها از سوی این وزارتخانه و مدیریت تئاتر شهرزاد برای رفع توقیف این تماشاخانه ادامه دارد. به نظر میرسد رشد قارچ گونه تماشاخانههای خصوصی بعد از آن شکل گرفت که طمع کسب درآمد از تئاتر به وجود آمد و این هنر اصیل درگیر نگاه تجاری شد. این نگاه هم اکنون در روی صحنه رفتن تئاترهای لاکچری نیز دیده میشود، به نحوی که در عمل اجراهای این نمایشها معنای واقعی تئاتر را از دست داده و به گفته فعالان حرفهای حوزه نمایش، نمیشود به آنها عنوان «تئاتر» داد.
شکرخدا گودرزی، بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما در این باره میگوید: «سینما و تئاتر هر دو آلوده برخی مناسبات شدهاند و اندیشه در آنها از بین رفته است. سینما هم درگیر همین مباحث شده است، کدام فیلمها پرفروش میشوند؟ جای سینمای اندیشه محور کجاست؟ خانه از پایبست ویران است. نگاه فرهنگی در بین مسئولان و بسیاری از هنرمندان ما وجود ندارد. ببینید پولهای آلوده به چه کسانی داده میشود؟ مگر همین پولهایی که الان در تئاتر شائبه ایجاد کرده به کسی داده نشده که زمانی مسئول تئاتر کشور بوده؟»
چند روز پیش دادستان تهران از وزارت ارشاد خواسته بود تا به مسئله حواشی برگزاری یک تئاتر لاکچری ورود پیدا کند و تهدید کرده بود در صورتی که وزارت ارشاد اقدامی انجام ندهد، دادستانی به وظیفه خود عمل میکند. اکنون با توقیق تئاتر شهرزاد، این احتمال وجود دارد که دادستانی برای جمع شدن حواشی تئاتر وارد میدان شده است.