کد خبر: 935574
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۷
مدت‌هاست که سیستم آب لوله کشی زاهدان از وضعیت خوبی برخوردار نیست. گرمای شدید تابستان و قطعی مکرر آب روز‌های سختی را برای زاهدانی‌ها رقم زده بود با این حال مردم فکر می‌کردند شاید با گذر از گرما و ورود به فصل پاییز اوضاع بهتر شود.
محمدرضا هاديلو
مدت‌هاست که سیستم آب لوله کشی زاهدان از وضعیت خوبی برخوردار نیست. گرمای شدید تابستان و قطعی مکرر آب روز‌های سختی را برای زاهدانی‌ها رقم زده بود با این حال مردم فکر می‌کردند شاید با گذر از گرما و ورود به فصل پاییز اوضاع بهتر شود. اما نه تنها این امر تحقق نشد بلکه وقتی دو روز پیش وزیر نیرو در این شهر حضور یافته و مشغول کلنگ‌زنی و بازدید و افتتاح چند طرح آب و برق بود، بخشی از شهروندان در زاهدان به علت قطع آب شهری، با سطل‌های در دست به دنبال آب می‌گشتند.

استان سیستان و بلوچستان به خاطر ذات کویری بودنش از کمبود آب رنج می‌برد، اما در این میان، برخی بی‌تدبیری‌ها و سوء مدیریت‌ها باعث شده تا بخش‌هایی از این استان در حالی بی‌آبی را پیوسته تجربه کنند که لوله‌های آب شهری تا درون خانه‌ها هم آمده، ولی جز هوا چیزی از آن‌ها خارج نمی‌شود.

بازی بی‌نتیجه با کارگروه‌های استانی و ملی

روز پنجشنبه گذشته وقتی بخش‌هایی از شهر زاهدان مثل همیشه با قطعی آب سر می‌کرد و گروهی از مردم با سطل و گالن‌هایی در دست به دنبال آب در کوچه و خیابان می‌گشتند، وزیر نیرو در جمع مدیران سیستان و بلوچستان عنوان می‌کرد که طرح‌های کلان برای حل مشکل آب این استان در بلندمدت باید در چارچوب کارگروه ملی آب کشور برنامه‌ریزی و اجرا شود.

رضا اردکانیان در حالی می‌گفت: «برای حل مشکلات سیستان و بلوچستان نیز پیشنهاد می‌کنم طرح‌های کلان در ارتباط با آب‌های ژرف، انتقال آب از دریای عمان، حق‌آبه هیرمند، آب‌های مرزی و منابع زیرزمینی را در کارگروه استانی تهیه و برای ارائه در کار گروه ملی ارسال کنید.» که مردم هم اکنون نیازمند آب هستند و اگر قرار باشد مسئولان استانی کارگروهی تشکیل دهند و طرح‌های کلان خود را تهیه و به کارگروه ملی ارسال کنند تا مورد بررسی قرار گیرد، حتماً سال‌ها وقت خواهد برد و به قول معروف سنگ بزرگی است، به علامت نزدن!

متأسفانه مدیریت ضعیف در اکثر نقاط و به خصوص در بحث آب آنقدر زیاد است که دیگر مسئولان رده بالا هم خوب می‌دانند، نمی‌توانند از این مدیران انتظاری داشته باشند. گواه این ادعا هم اینکه وزیر نیرو به جای اینکه از مجموعه تحت امر خود بازخواست و گزارش کار بخواهد، گفته: «از آنجایی که انجام طرح‌های کلان از عهده یک دستگاه اجرایی به تنهایی خارج است به همین دلیل کارگروهی ملی به ریاست وزیر نیرو و عضویت دستگاه‌های مرتبط با موضوع آب تشکیل شده تا همه دستگاه‌ها نسبت به این طرح‌های آبی حس تعلق داشته باشند.»
وقتی دستگاهی مسئول انجام کاری است، دیگر نیاز به حس تعلق ندارد، و اگر مسئولیتی در این باره ندارد، چرا باید جور دستگاه‌های کم کار را بکشد. از طرف دیگر، مشکل کم آبی در کشور آنقدر حاد است که اگر آقای وزیر بخواهد شخصاً به تمام آن‌ها برسد حتماً باید کل وقتش را در این کارگروه‌ها صرف کند.

مشکل چندین ساله

به هر حال اگر آقای وزیر امروز به فکر تشکیل کارگروهی ملی برای رسیدگی به وضع آب و قطعی‌های مکرر آب لوله کشی در برخی شهر‌ها شده، خوب است بداند این درد امروز و دیروز نیست و حداقل زاهدانی‌ها سال‌هاست که با آن درگیرند. اواسط سال ۹۴ بود که اعلام شد آب شربِ برخی محله‌های زاهدان که در ساعاتی از شب قطع می‌شد حالا به روزهایش هم سرایت کرده و در ساعات گرم و طاقت فرسای تابستان گرفتاری‌های زیادی را برای شهروندان مرکز سیستان و بلوچستان ایجاد کرده است.

در همین رابطه سه سال پیش هم مسئول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفته بود که قطع آب فقط در محله زیباشهر بوده که این مشکل به سبب اشکال فنی در خط انتقال آب زابل به زاهدان رخ داده و حل شده است. به گفته این مسئول مشکل اصلی آب شرب در تابستان‌ها به نوع سیستم سرمایشی مردم که در این منطقه کولرآبی است بر می‌گردد. با این تفاسیر امروز معلوم می‌شود که برخی مسئولان استانی به فکر راه حل اساسی برای رفع مشکل آب مردم نبوده و حالا وزیر باید از تشکیل کارگروه استانی و ملی خبر بدهد! کارگروهی با پیشنهادات فضایی که به نتیجه رسیدنش با خداست!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار