کد خبر: 928032
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
رسول سنائی‌راد
مراسم عزاداری حسینی و گرامیداشت حماسه عظیم کربلا در دهه اول محرم امسال در ایران اسلامی با شاخص هایی، چون تعداد هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری، تعداد اماکن، کیفیت و تنوع پذیرایی و حتی نحوه سیاه‌پوش کردن و به کارگیری علائم و نماد‌های محرمی از رونقی بسیار چشمگیر و ستایش‌برانگیز برخوردار بود. در حالی که قبل از این تصور می‌شد قرار گرفتن تاسوعا و عاشورای حسینی در روز‌های پایانی هفته آخر شهریور ماه و فشار تحریم و گرانی این مراسم را تحت‌الشعاع قرار دهد، در عرصه عمل مردم نشان دادند که در ارتباط با حماسه کربلا که خود نماد ایثار و کرامت است، هیچ چیز نمی‌تواند بر ارادت ورزی و همراهی مردم با کاروان عشق و ایثار حسینی اثر بگذارد و مانع و کاهش دهنده به حساب آید. گرچه چرایی چنین رفتاری از سوی مردم محب شهیدان کربلا نیازی به توضیح نداشته و در همان حب و عشق درونی به حماسه سازان کربلا و اهل بیت پیامبر نهفته است که در شیفتگی به آن همه ایثار و شکوه این حماسه بزرگ، خود شوق به ایثار و گذشت پیدا کرده و زیبایی‌های آن حادثه را بازتاب و پژواک می‌دهد.
اما می‌توان موارد ذیل را نیز در افزایش اهتمام مردم و تجلی یافتن این اهتمام در شکوهمندی مراسم عزاداری مؤثر دانست:
۱- روند مثبت و افزایش نهادینه شدن آموزه‌ها و ارزش‌های برآمده از حماسه عظیم کربلا در فرهنگ عمومی جامعه ایرانی.
۲- وجود عطش معنوی در جامعه امروز و تلاش مردم برای توشه گرفتن از مراسم آیینی و مذهبی محرم و حماسه بزرگ کربلا.
۳- پاسخ دادن یا واکنش به کنش‌های جنایتکارانه و خصمانه علیه اهل بیت به ویژه جنایات گروهک‌های تکفیری و تروریستی علیه حرم یا به عبارتی ابراز همراهی با مدافعان حرم در قالب مشارکت مردمی در برپایی مراسم عزاداری و تجلیل از شهیدان عاشورا.
۴- واکنش به ژست تهاجمی و رفتار شمرگونه دشمنان و در رأس آنان اقدامات خصمانه و ظالمانه امریکا در فشار‌های اقتصادی و تحریمی علیه کشورمان.
مجموعه‌ای از واقعیت‌های مرتبط با رویکرد‌ها و عملکرد‌های مردم در عزاداری‌های محرم امسال نشان می‌دهد که این مراسم آیینی و مذهبی در فرهنگ عمومی کشورمان ریشه دوانده و آموزه‌های نهضت حسینی و ارزش‌های حماسی قیام خونین و حماسی کربلا در باور‌ها و عقاید مردم چنان استحکامی یافته است که متغیر‌های عارضی، چون تحریم اقتصادی نه تنها نمی‌تواند بر آن سایه اندازد، بلکه خصلت ظالمانه آن که در مغایرت با آزادگی و غیرت برآمده از آموزه‌ها و ارزش‌های حماسه کربلا قرار دارد، تنها مردم را به مقاومت و ایستادگی همراه با ایثار و از خودگذشتگی سوق می‌دهد که توسعه کیفی و کمی مراسم امسال و پس از فشار‌های اقتصادی – تحریمی یک چشمه از تجلی این روحیه عاشورایی مردم شریف ایران به حساب می‌آید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار