کد خبر: 925890
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
رفع مشکل پارکینگ و روشنایی
وقتی محرم شروع می‌شود، همه نگاه‌ها به اربعین حسینی است. مناسبتی که چند سالی است نگاه دنیا را با راهپیمایی میلیونی‌اش خیره کرده و حالا به انقلابی در دنیای اسلام تبدیل شده است...
سیداحمد هاشمی اشکا
وقتی محرم شروع می‌شود، همه نگاه‌ها به اربعین حسینی است. مناسبتی که چند سالی است نگاه دنیا را با راهپیمایی میلیونی‌اش خیره کرده و حالا به انقلابی در دنیای اسلام تبدیل شده است. به همین دلیل طی سال‌های اخیر دولت توجه ویژه‌ای برای تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز این امر داشته و در تلاش است تا حد ممکن راه را برای زائران اربعین هموار سازد. با این حال و در شرایطی که تقریباً ۴۰ روز به اربعین حسینی مانده بسیاری از زیرساخت‌های مرز مهران به‌عنوان مهم‌ترین گذرگاه عتبات نیمه آماده است و البته خود پایانه مرزی هم نیاز به توجه ویژه دارد.

حالا دیگر تاریخ هم هر سال منتظر است تا راهپیمایی عظیم اربعین را با شکوه جلالش ثبت کند. آوردگاهی که مقام معظم رهبری در مورد آن فرموده‌اند: «اربعین امام حسین (ع) همانند گنجی است که هرساله مقداری از آن کشف می‌شود و باید قدر این گنج را دانست، باید به تمام دنیا اطلاع‌رسانی گردد که تجمع عظیم اربعین برای عاشقان اهل بیت (ع) است؛ این تجمع عظیم بسیار مهم بوده و کیان شیعه را تقویت و تثبیت می‌کند.»

مهران آماده پذیرایی از زائران

وقتی حرکت عشاق سیدالشهدا (ع) آغاز می‌شود، همه چیز در خدمت آن‌هاست و برای اینکه مشکلی در این مسیر پیش نیاید، دولت و استاندار‌های استان‌هایی که در مرز ایران و عراق قرار دارند سعی می‌کنند در طول سال تمام زیر ساخت‌ها را برای این حرکت عظیم مهیا کنند. پیش‌بینی می‌شود امسال هم مرز مهران در استان ایلام به مانند سال‌های گذشته پذیرای بیش از ۷۰ درصد زوار باشد. مرزی که سال‌های گذشته به دنبال استقبال بیش‌ازحد زائران نیازمند توجه در بحث زیرساخت‌ها برای خدمات‌دهی مطلوب‌تر بود.

استان ایلام به این دلیل مورد توجه زائران اربعین است، چون شهر مهران با کربلای معلی فقط ۲۸۰ کیلومتر فاصله دارد و از آن مهمتر اینکه از امنیت بسیار مطلوبی هم برخوردار است. به همین دلیل امسال پیش‌بینی‌شده حدود ۵/۲ میلیون نفر از این مرز وارد خاک کشور عراق شوند، این آمار یعنی حدود ۷۰ درصد تردد‌ها در ایام اربعین از این مرز صورت می‌گیرد، اما این میزان تردد با امکانات و زیرساخت‌های ایلام به‌عنوان کوچک‌ترین استان کشور همخوانی ندارد. براساس گزاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تاکنون سه مرز مهران، چزابه و شلمچه به‌عنوان مرز‌های خروجی زائران پیش‌بینی‌شده و در خصوص مرز خسروی هم وزارت کشور تصمیم‌گیری خواهد کرد.

چند روز قبل هم سردار محسن فتحی‌زاده جانشین معاون هماهنگ‌کننده ناجا گفته بود: ایجاد لایه‌های کنترلی در مرز مهران نسبت به سال گذشته بیشتر می‌شود و از مردم تقاضا داریم بدون ویزا و گذرنامه به مرز‌ها مراجعه نکنند.
وی تصریح کرد: امسال نیروی انتظامی با ایجاد لایه‌های بیشتر کنترلی اجازه تردد به زائران بدون ویزا حتی به داخل شهر‌های مرزی را هم نخواهند داد.

رفع مشکل پارکینگ و روشنایی

استاندار ایلام با بیان اینکه در سال‌جاری برنامه‌های مهمی برای اربعین در استان در نظر گرفته شده است، می‌گوید: از مسیر ۸۵ کیلومتری ایلام- مهران قطعاً تا اربعین امسال ۹۸ درصد چهار بانده می‌شود. قاسم سلیمانی دشتکی ادامه می‌دهد: ۱۶۰ میلیارد تومان تاکنون برای تکمیل زیرساخت‌های مرز بین‌المللی مهران به‌ویژه در حوزه راه‌های ارتباطی هزینه شده است. وی می‌افزاید: امسال اربعین مردمی‌تر از سال‌های قبل برگزار می‌شود و قرار شده هیچ موکبی در شهر مهران و ایلام دایر نشود و فقط موکب‌ها در مسیر مستقر باشند.

طی سال‌های گذشته یکی از مشکلات در مرز مهران کمبود پارکینگ بود که در این رابطه شهردار مهران با اشاره به اینکه ثبت‌نام از متقاضیان احداث پارکینگ ویژه اربعین در مهران انجام می‌شود، می‌گوید: در ایام اربعین فقط به متقاضیان ثبت‌نام‌شده اجازه احداث پارکینگ داده می‌شود. حجت شاکیان ادامه می‌دهد: مالکان زمین‌های بالای ۵۰۰ متر در داخل شهر مهران برای تشکیل پرونده و دریافت مجوز‌های احداث پارکینگ موقت به شهرداری مهران مراجعه کنند.  وی می‌گوید: ایجاد سیستم روشنایی از ورودی شهر سمت ایلام تا پل زائر یکی از اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته و تلاش می‌شود تا قبل از اربعین به بهره‌برداری برسد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رحمان احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
0
0
ایاواسه 30شهریورموکبهاآماده پزیرایی هستن یاخودمون باید غذا تهیه کنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار