کد خبر: 917551
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۲
کمیسیونر اسبق ناتو و سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز در اعترافی کم‌سابقه گفته که ناتو از کودتای ۱۵ جولای ۲۰۱۶ ترکیه مطلع بوده، ولی به ترکیه کمک نکرده است.
به دنبال کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶، فرمانده ترکیه‌ای پایگاه اینجرلیک نیز به اتهام مشارکت در کودتا دستگیر و زندانی شد و حالا خاویر سولانا در دومین سالگرد کودتای نافرجام ترکیه که در آن دست‌کم ۲۵۰ نفر کشته شدند، بدون اشاره به جزئیات در حساب توئیتری خود نوشته ناتو از این کودتا اطلاع داشته است: «می‌خواهم اعترافی بکنم. ما می‌دانستیم که در ۱۵ جولای قرار است کودتایی اتفاق بیفتد، ولی تصمیمی برای کمک کردن به ترکیه نگرفتیم و به این خاطر، ناتو باید از آقای اردوغان عذر خواهی کند.» مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشته است: تلاش برای تهاجمی امپریالیستی در ۱۵ جولای ۲۰۱۶ در جمهوری ترکیه روی داد و من یک بار دیگر در آن را محکوم می‌کنم. اردوغان و ملت ترکیه پیروزی بزرگ خود را جشن می‌گیرند. نمی‌توانید میان این ملت تفرقه انداخته و آن‌ها را از هم جدا کنید.»
‌سولانا جزئیاتی درباره اینکه ناتو چطور از کودتا مطلع بوده، بیان نکرده، ولی ظاهراً اطلاع ناتو از کودتا، به دلیل مناسبات ویژه‌ای است که نظامیان ترکیه با ناتو دارند. در جریان این کودتا، جت‌های جنگی در آسمان استانبول و آنکارا پرواز کردند و ارتش پل‌های بسفر و سلطان محمد فاتح در استانبول را به وسیله تانک و سرباز‌ها مسدود کرد. چند ماه بعد از این کودتای نافرجام، استولتنبرگ دبیرکل ناتو در نوامبر ۲۰۱۶ گفت که شماری از افسران ترکیه یا ناتو به برخی کشور‌هایی که در آن‌ها مستقر بوده‌اند، درخواست پناهنگی داده‌اند. پیش‌تر، اشپیگل آلمان نوشته بود که ۴۰ افسر بلندپایه ترک درخواست پناهندگی داده‌اند. اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بعد از کودتای نافرجام به‌جای سفر به امریکا و کشور‌های اتحادیه اروپا ـ. متحدان ترکیه، در پیمان نظامی ناتو - به مسکو سفر کرد و پیش از دیدار با پوتین، در گفت‌وگو با معاون خبرگزاری ایتارتاس، بیشتر از پنج بار پوتین را دوست گرامی خود نامید. وب‌سایت اینترنتی ینی شفق در گزارشی نوشت: پایگاه اینجرلیک ناتو به منظور مقابله با تهدید شوروی سابق در آدانا تأسیس شد، اما ناتو به رهبری امریکا از این پایگاه به هدایت کودتای جولای ۲۰۱۶ ترکیه پرداخت. بنا بر ادعایی که در کتاب «ولکان اوزدمیر» مطرح شده است، روسیه اردوغان را از یک کودتای امریکایی آگاه کرده بود و حتی وی را نجات داده است. شاید این ادعا به صورت مستند اثبات نشود، اما نباید فراموش کرد که اولین سفر خارجی اردوغان پس از کودتای نافرجام ۱۵ جولای به کشور روسیه بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
said
|
Switzerland
|
۰۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
0
0
سلام. کی این را نمی دانست ؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار