کد خبر: 917436
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
عملکرد علیرضا فغانی در جام جهانی 2018 روسیه نشان داد که شاید تنها مسائل دیپلماتیک می‌تواند مانع از سوت زدن او در فینال جام جهانی شود وگرنه داور ایران از نظر فنی نقصی نداشت.
علیرضا فغانی رضا سخندان محمدرضا منصوری

جوان آنلاین: نتایج جذاب تیم ملی ایران در جام جهانی 2018 روسیه پس از مدت‌ها مردم را با فوتبال آشتی داد و شادی را دوباره در دل مردم فوتبال‌دوست ایرانی انداخت اما نماینده دیگر ایران در جام جهانی کاری را کرد که تا مدت‌ها در یاد و خاطره‌ها بماند.

زمانی که نام علیرضا فغانی و کمک‌هایش در لیست داوران اصلی جام جهانی قرار گرفت، انتظارها از این تیم داوری افزایش یافت و همه منتظر قضاوت فینال یا رده‌بندی توسط این آن‌ها بودند. هفت‌خوانی که فغانی، سخندان و منصوری در پیش داشتند فراتر از افسانه‌ها بود و علاوه‌بر مسائل فنی، باید با مسائل دیپلماتیکی و سیاسی، انواع حاشیه‌ها و جنگ‌های روانی می‌جنگید.

دیدار آلمان- مکزیک و قاب به یادماندنی ایستادن در مقابل فریادهای تونی کروس، نشان داد قاضی فوتبالی ایران حاضر به تسلیم نیست. البته کار فغانی انقدر خوب بود که کسی اشتباه او در هل دادن هافبک آلمان را به خاطر نسپرد. عملکرد بی‌نقص فغانی حتی مقابل شبیه‌سازی‌های نیمار حضور او در مراحل حذفی را قطعی کرد به طوری که مسئولان فیفا را مجاب کرد حساس‌ترین بازی این مرحله یعنی آرژانتین – فرانسه را به او بسپارند.

استارت 70 متری این داور ایرانی همپای کیلیان ام‌باپه یکی از سرعتی‌ترین بازیکن‌های جام جهانی و تشخیص درست پنالتی این معنی را می‌داد که تیم داوری ایرانی در آستانه شکستن شاخ غول و قضاوت در دو بازی مهم جام یعنی دیدار رده‌بندی و فینال هستند. انتشار عکس‌هایی از فغانی که در حال خوش‌و بش با کمک‌داور زن برزیلی پیش از دیدار رده‌بندی نیز باعث از بین رفتن تمرکز این داور نشد و علیرضا فغانی به همراه دو بازوی خود یعنی رضا سخندان و محمدرضا منصوری با خیالی راحت پا به دیدار رده‌بندی گذاشت و سربلند از آن بیرون آمد و مدال افتخار خود را از دستان رییس فیفا دریافت کرد.

البته شرایط نابسامان سیاسی باعث شد فیفا تحت جو این اوضاع حاضر نباشد تیم داوری ایران را قاضی‌های میدان بزرگترین بازی جهان در سال 2018 بکند. انتخاب پیتانا آرژانتینی برای دیدار فینال که متاثر از مسائل سیاسی بود، باعث تا آوردن نام این داور برای قضاوت دیدار فینال دهان سایر تیم‌های داوری را باز بگذارد و حتی آن‌ها فغانی، سخندان و منصوری را دلداری دهند؛ دلداری برای حقی که علی‌رغم حضور در رتبه اول رده‌بندی کیفی داوری از آن‌ها خورده شده بود.

جام‌جهانی 2018 روسیه به پایان رسید و کسی فراموش نخواهد کرد که فغانی و کمک‌هایش 4 دیدار این جام را بدون استفاده از VAR به پایان رساندند و نام آن‌ها برای همیشه در تاریخ بزرگترین رویداد ملی جهان جاودانه خواهد شد.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار