کد خبر: 917002
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۹
حاشیه‌ای بر خبرساز شدن دوباره ماجرای ممنوع‌الخروجی اهالی فوتبال به دلیل پرداخت نکردن مالیات
تصور کنید برنامه سفرتان را یک سفر تفریحی یا کاری تنظیم کرده‌اید، وارد فرودگاه می‌شوید، اما وقتی می‌خواهید برای سوار شدن به هواپیما از گیت خارج شوید، در حالی که چمدان به دست هستید جلویتان را می‌گیرند و به شما می‌گویند که ممنوع‌الخروج هستند.
سعيد احمديان
این روز‌ها بحث ممنوع‌الخروجی برخی از مربیان و بازیکنان به دلیل پرداخت نکردن مالیات دوباره بالا گرفته است.
تصور کنید برنامه سفرتان را یک سفر تفریحی یا کاری تنظیم کرده‌اید، وارد فرودگاه می‌شوید، اما وقتی می‌خواهید برای سوار شدن به هواپیما از گیت خارج شوید، در حالی که چمدان به دست هستید جلویتان را می‌گیرند و به شما می‌گویند که ممنوع‌الخروج هستند. چه احساسی پیدا می‌کنید؟ این اتفاقی است که شاید تاکنون برای شما یا خیلی‌های دیگر پیش نیامده باشد، اما این روز‌ها خیلی از فوتبالی‌ها چنین حس و حالی را تجربه کرده‌اند و برای مسافرت تفریحی یا اردویی جلوی خروج‌شان گرفته شده، علت این ممنوع‌الخروجی برخی از اهالی فوتبال هم مالیات است، مالیاتی که پرداخت نکرده‌اند تا در چنین بزنگاه‌هایی بازخواست شوند. ماجرای مالیات فوتبالیست‌ها چند سالی است که خبرسازتر از همیشه شده و سازمان امور مالیاتی سفت و محکم پای گرفتن مالیات از اهالی فوتبال ایستاده، مانند این روز‌ها که خبر ممنوع‌الخروجی برخی مربیان و بازیکنان بار دیگر همه نگاه‌ها را به سمت سازمان امور مالیاتی در شهرک غرب تهران جلب کرده است.
مالیات نمی‌دهم، پس نیستم!
شاید دردسر‌های ممنوع‌الخروجی را برانکو و افشین قطبی بهتر از هر کس دیگری بتوانند توضیح دهند، به خصوص که اولی چند سال به خاطر پرداخت نکردن مالیاتش و پس از پایان جام جهانی ۲۰۰۶ از ترس ممنوع‌الخروجی پایش را به ایران نگذاشت، دومی هم در چند سال گذشته با توجه به بدهی مالیاتی، ترجیح داده در لیگ‌های درجه ۳ آسیا مربیگری کند، اما به ایران نیاید که مبادا بخواهد مالیات بدهد یا اینکه اجازه خروج نداشته باشد.
در دو، سه سال گذشته هم لیست ممنوع‌الخروج‌ها پر و پیمان‌تر شده، به خصوص که با توجه به نگاه درآمدی دولت به مالیات، سازمان امور مالیاتی سفت و سخت به دنبال دریافت مالیات از افراد و نهاد‌هایی است که از زیر بار پرداخت مالیات شانه خالی می‌کنند، مانند بازیکنان و مربیان فوتبال که به‌رغم دریافت پول‌های میلیاردی، مالیات‌شان را پرداخت نمی‌کنند، آن هم در شرایطی که یک کارمند با وجود داشتن یکهزارم درآمد فوتبالیست‌ها هنوز حقوقش را نگرفته مالیاتش از آن کسر می‌شود!
در سال‌های اخیر با توجه به قاطعیت سازمان امور مالیاتی، چه استقلالی‌ها، چه پرسپولیسی‌ها و چه برخی ملی‌پوشان و حتی مربی‌ای مثل کارلوس کرش پای ثابت ممنوع‌الخروج‌ها بودند، مانند معضلی که باشگاه استقلال پای پرواز به استانبول برای برپایی اردو در ترکیه با آن درگیر شد و مربیان خارجی و چند بازیکن این تیم به دلیل عدم پرداخت مالیات ابتدا اجازه پرواز پیدا نکردند، اما در ادامه با ریش گرو گذاشتن و دخالت نهاد‌های بالای‌دستی توانستند مجوز خروج بگیرند. نکته قابل تأمل اینکه گفته می‌شود مامه تیام و سرور جباروف دو بازیکن خارجی استقلال هم به دلیل عدم پرداخت مالیاتشان به ایران نمی‌آیند که شاید ممنوع‌الخروج شوند!
این شایعات در حالی عنوان می‌شود که دیروز مدیر روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور ممنوع‌الخروجی شفر و چند بازیکن استقلال مانند تیام و جباروف را به دلیل عدم پرداخت مالیات تکذیب کرده و مشکل خروج استقلالی‌ها از کشور را مربوط به مسائل دیگری دانسته است.
باید زور بالای سرشان باشد
با این حال در شرایطی بحث مالیات فوتبالی‌ها دوباره داغ شده که چند سؤال اساسی در این باره مطرح است؛ اول اینکه چرا فوتبالیست‌ها با وجود درآمد‌های میلیاردی در برابر پرداخت مالیات مقاومت می‌کنند و دوم اینکه چرا در حالی که با توجه به قانون فدراسیون فوتبال پرداخت مالیات توسط باشگاه‌ها ممنوع شده و برعهده بازیکن یا مربی است، در برخی موارد باشگاه پرداخت مالیات را تقبل می‌کند؟ اتفاقی که برای شفر و بازیکنان خارجی استقلال رخ داده است!
البته وثوق احمدی، مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ درباره پرداخت مالیات بازیکنان توسط باشگاه‌های لیگ برتری می‌گوید: «بازیکن باید خودش اظهارنامه مالیاتی‌اش را پرداخت کند، ولی می‌تواند توافقی با باشگاهش داشته باشد تا بتواند تمام پولی را که خودش به اداره مالیات پرداخت کرده دریافت کند.» در چنین شرایطی به نظر می‌رسد باشگاه استقلال برخلاف قانون، پرداخت مالیات بازیکنان و مربیان خارجی را برعهده گرفته، تخلفی که افتخاری مدیرعامل استقلال باید پاسخگوی آن باشد.
با توجه به فرار مالیاتی در فوتبال که امروز از سرمربی تا مسئول تدارکات باشگاه‌ها را هم دربر گرفته، به نظر می‌رسد علاوه بر برخورد قاطعانه سازمان امور مالیاتی، مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ هم باید نسبت به پرداخت مالیات جدی‌تر از قبل وارد عمل شوند. مسئول کمیته مسابقات با اینکه از لزوم ارائه برگه اظهارنامه مالیاتی به هنگام ثبت قرارداد خبر داده، اما شواهد نشان می‌دهد که چنین مسئله‌ای در اجرا جدی گرفته نمی‌شود تا هر سال با وجود انباشته شدن مالیات‌های پرداخت نشده، قرارداد بازیکنان و مربیان بدون هیچ مشکلی ثبت شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار