کد خبر: 916772
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
گزارشی از حضور قهرمانان ورزشکار در مناطق محروم
ورزشکاران با حضور در مناطق محروم به وظیفه اجتماعی‌شان عمل می‌کنند
سعيد احمديان
با شروع فصل تابستان و تعطیلات مدارس و دانشگاه‌ها، بازار اردو‌های جهادی داغ می‌شود؛ اردو‌هایی که جمعی از جوانان مخلص و بسیجی، گروه گروه به مناطق محروم ایران می‌روند تا حداقل در فاصله زمانی کوتاه یا بلندی که در این مناطق هستند، بتوانند گره‌ای از مشکلات مردم زجر کشیده باز کنند. در این بین در چند سال اخیر، جمعی از قهرمانان و مدال‌آوران ورزش هم خواسته‌اند سهمی در این کار بزرگ داشته باشند، همین است که در یکی دو سال گذشته چهره‌هایی مشهور، مدال‌آور و المپیکی بوده‌اند که از این فرصت استفاده کرده تا سهمی در کم کردن درد محرومیت مناطق دورافتاده داشته باشند؛ اقدامی که سبب شده تا به واسطه حضور این قهرمانان، توجه مردم و مسئولان هم به این مناطق جمع شود و با دیده شدن مشکلاتشان، قدم‌هایی برای کاهش محرومیت و مصائبشان برداشته شود.
رساندن صدای محرومان به مسئولان
اسماعیل احمدی، معاون سابق روابط عمومی سازمان بسیج مستضعفین سال ۹۴ در ابتدای داغ شدن حضور چهره‌های مشهور ورزشی در اردوی جهادی، هدف از این کار را اینطور توضیح داده بود: «هدف از حضور هنرمندان، ورزشکاران و مسئولان در این اردوها، معرفی گسترده خدمت‌رسانی جهادگران و نیز محرومیت‌ها در سطح جامعه به آحاد و اقشار مختلف است.»
معاون روابط عمومی بسیج با دعوت از چهره‌های محبوب مردمی برای شرکت در اردو‌های جهادی تأکید کرده بود: «امروز پس از گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب نیازمند تسریع در خدمت‌رسانی به مناطق و روستا‌های دورافتاده و محروم هستیم و برای این امر ابزار رسانه و هنر بسیار راهگشاست.» این فعال جهادی با اشاره به آثار مشاهده محرومیت در روستاها، ادامه داده بود: «هنگامی که یک هنرمند یا ورزشکار یا مسئول فرهنگی و حتی سیاسی، محرومیت را از نزدیک مشاهده و لمس می‌کند آنگاه بایستی با زبان گویا و دایره نفوذی که در دستگاه‌ها یا افکار عمومی دارد در جهت رفع و دفع محرومیت اقدام کند.»
قهرمانان محرومان را فراموش نمی‌کنند
در سال‌های گذشته قهرمانان زیادی بوده‌اند که با حضور در اردو‌های جهادی، سعی کرده‌اند با لمس کمبود‌هایی که در مناطق محروم وجود دارد، در این حرکت محرومیت‌زدایی نقشی داشته باشند. کیانوش رستمی یکی از قهرمانان فعال در اردو‌های جهادی سازمان بسیج سازندگی است. او هم مهر ۹۵، چند هفته پس از کسب مدال طلای المپیک، آستین‌هایش را بالا زد و با دعوت سازمان بسیج سازندگی به روستای گله جار بخش درود فرامان کرمانشاه رفت.
قهرمان المپیک ریو پس از حضور در این روستا، به همراه اهالی و جهادگران بسیج سازندگی از پروژه در حال ساخت مسجد امام حسین (ع) روستای گله جار بازدید کرد و در اقدامی جهادی خود نیز وارد گود خدمت‌رسانی شد و به جهادگران کمک کرد. اهدای هدایایی به کودکان روستا و کمک به ساخت خانه در این روستا از دیگر برنامه‌های رستمی در این اردوی جهادی بود. قهرمان وزنه‌برداری المپیک درباره این حرکت به رسانه‌ها اینطور توضیح داد: «با افتخار می‌گویم یک بسیجی هستم و امیدوارم شرکت در این برنامه فتح بابی باشد برای سایر ورزشکاران و قهرمانان ملی که با حضور در اردو‌های جهادی بتوانند انگیزه‌ای باشند برای جوانان جهادگر و دلگرمی محرومین را رقم بزنند.»
رستمی همچنین خواستار توجه و رسیدگی مسئولان به مناطق محروم به‌ویژه روستا‌ها شد: «حضور پیدا کردن در اردو‌های جهادی آرامش‌بخش است و برای خدمت‌رسانی همه‌جانبه به مستضعفین در نقاط محروم مسئولان دستگاه‌های اداری کشور باید پا به پای بسیج سازندگی در این امر دخیل باشند و نباید از نقش تأثیرگذار خیرین در این عرصه چشم‌پوشی کرد. درخواستم از مسئولان تلاش در راستای اشتغالزایی برای جوانان مملکت است. بی‌شک این سرمایه‌های متعهد و متخصص می‌توانند با اعتماد و حمایت مسئولان در گسترش عرصه‌های اقتصاد مقاومتی و خودکفایی کشور مؤثر باشند.»
مرداد سال ۹۵ هم جوانان قهرمان بسکتبالیست فقط سه روز بعد از قهرمانی در آسیا، برای شرکت در اردوی جهادی راهی روستای محروم سیمون قلعه در حاشیه شهر تهران شدند تا نشان دهند نسل جدید ورزشکار در کنار ورزش حرفه‌ای تا چه اندازه به خوی پهلوانی وفادار است. تیم ملی بسکتبال جوانان در این اردو به جمع ۲۰ گروه جهادی و ۶۵۰ جهادگر بسیجی پیوست تا به عملیات ساخت ۵۱ منزل مسکونی برای مردم محروم این روستا کمک کند.
در حاشیه این سفر امیرحسین آذری کاپیتان وقت تیم ملی جوانان، حضور در اردو‌های جهادی را در روحیه ورزشکاران مؤثر دانست: «ورزشکاران باید مردمی باشند و به‌خصوص ارتباط خود را با مردم محروم و مستضعف تقویت کنند. این مسئله علاوه بر اینکه موجب دلگرمی آن‌ها می‌شود، به ورزشکاران نیز انگیزه می‌دهد تا برای خوشحال کردن این عزیزان با غیرت بیشتری بجنگند و افتخارآفرینی کنند. ورزشکاران قهرمان با شرکت در اردوی جهادی پهلوان می‌شوند. اردوی جهادی اساساً پهلوان‌ساز است و همه بچه‌های بسیجی که در این اردو‌ها به صورت گمنام و خاموش مجاهدت می‌کنند، پهلوانان بزرگ ایران هستند که اجرشان نزد پروردگار محفوظ است.»
آذری با بیان اینکه اردو‌های جهادی باید تقویت شوند و مورد حمایت جدی قرار بگیرند، حضور در این اردو‌ها را سبب آشنا شدن با خدمات جهادگران عنوان کرد: «از مسئولان کشور می‌خواهم همه توانشان را برای خدمت به مردم محروم و مستضعف به‌کار بگیرند. در این اردو‌ها متوجه شدم که جهادگران علاوه بر خدمت‌رسانی عمرانی و ساخت منزل، مدرسه، مسجد و... برای محرومان، به فکر اشتغالزایی برای آن‌ها هستند و بیکاری را مهم‌ترین عامل فقر و محرومیت می‌دانند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار