کد خبر: 915355
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
نازیبایی پایتخت و فرار از مالیات شرکت‌های غیرمجاز
بسیاری از خدمات و کالا‌هایی که از طریق نصب برچسب بر در و دیوار شهر ارائه می‌شود، مربوط به فعالیت‌های زیرزمینی شرکت‌های خصوصی و خانگی است که این افراد برای فرار از مالیات و سایر تبعات ثبت شرکت و همچنین پرداخت نکردن هزینه‌های جانبی همچون تبلیغات به این روش‌های غیرمجاز رو آورده‌اند
بيژن سورانی

سیمای شهر پایتخت زیر رنگین‌کمان برچسب‌های تخلیه چاه فاضلاب، لوله‌کشی، نصب تجهیزات صوتی و تصویری و انواع و اقسام خدمات شرکت و مراکز تجاری پنهان شده و در کنار برچسب بر در و دیوار شهر وصله‌های نچسب برای آدرس‌های کف خیابانی نیز اضافه شده است! از نظر بسیاری از صاحبنظران حوزه تبلیغات، چسباندن آگهی‌ها در کف خیابان می‌تواند نگاه مشتریان را به خود جلب کند که بر این اساس امروزه به تأسی از این سخن، تبلیغات زیادی چسبیده بر کف زمین مشاهده می‌کنید، اما کار بدین جا ختم نمی‌شود. بسیاری از مغازه‌ها برای معرفی آدرس خود در کوچه‌ها نیز از این روش تبلیغاتی استفاده می‌کنند و بدین ترتیب همه معادلات شهر زیبا بر هم خورده است. متأسفانه سالانه مبلغ بالایی صرف پاکسازی در و دیوار‌های شهر می‌شود که در صورت توجه افراد به این موارد این پول می‌تواند در بخش‌های دیگر شهر صرف شود. در سال‌های گذشته و با رشد شرکت‌ها و مجتمع‌های آموزشی شاهد توسعه تبلیغات شهری هستیم که برخی بدون توجه به زیبایی شهر اقدام به نصب تبلیغات در هر مکانی می‌کنند که این کار خلاف قانون بوده و مدیریت شهری به هزینه گزافی برای مبارزه با این تخطی‌گران نیاز دارد. بیشترین برچسب‌های تبلیغاتی کف پیاده‌رو‌ها در مراکز پرتردد شهری، ایستگاه‌های مترو و تاکسی و مراکز خرید مشاهده می‌شود که اخیراً نیز فراگیر شده است. این برچسب‌ها گرچه غیرقانونی هستند، اما مقابله با آن هزینه بسیار زیادی برای مدیریت شهری دارد. از سوی دیگر برخی دیگر از تبلیغات به صورت رنگ پاشیده شده است که نمی‌توان تک‌تک آن را از میان برد. برخورد نکردن با متخلفان و سوءاستفاده‌کنندگان از فضای شهر سبب شده است تا علاوه بر افزایش تبلیغات با برچسب‌ها، مدیریت شهری هزینه‌های کلانی را از جیب شهروندان برای پاکسازی سیمای شهر هزینه کند. باید با جلو‌گیری از برچسب‌زنی جلوی متخلفان را نیز به صورت قانونی گرفت تا از زیبایی شهری کاسته نشود.

روزتان را با برچسب آغاز کنید!

در و دیوار شهر و حتی کف زمین هم از برچسب‌های رنگ و وارنگ پر شده است، اگر امروز صبح برچسب‌ها را از در و دیوار منزل یا محل کسب خود پاکسازی کنید، در کمتر از چند ساعت باز هم برچسب تبلیغات روی المان‌های شهر چسبانده می‌شود، حالا شهروندان مانده‌اند که برای شکایت و جلوگیری از تخریب در و دیوار منزل و محل کسب خود به کجا مراجعه کنند تا متحمل هزینه‌های بالا برای رنگ‌آمیزی و پاکسازی برچسب‌ها نشوند. متأسفانه به‌رغم گلایه بسیاری از شهروندان و حتی کسبه باز هم برچسب‌زنی در شهر به شیوه‌های گوناگون ادامه دارد. تاکنون گزارش‌های بسیاری در رسانه‌ها و حتی روزنامه «جوان» در این خصوص به رشته تحریر درآمده است و باز هم قصد داریم موضوع را از زاویه‌ای جدید به همراه پیشنهاد‌های عملی بازخوانی کنیم تا شاید مسئولان در بخش‌های مختلف متولی برای این معضل که هم سبب نازیبایی شهر می‌شود و هم به اقتصاد کشور لطمه می‌زند فکر چاره‌ای کنند و با ایجاد بستر‌های مناسب و شیوه‌های تبلیغاتی جدید، مجاز و حساب شده جلوی ضرر بیشتر به شهر را بگیرند.

فرار شرکت‌های زیرزمینی از مالیات

بسیاری از خدمات و کالا‌هایی که از طریق نصب برچسب بر در و دیوار شهر ارائه می‌شود، مربوط به فعالیت‌های زیرزمینی شرکت‌های خصوصی و خانگی است که این افراد برای فرار از مالیات و سایر تبعات ثبت شرکت و همچنین پرداخت نکردن هزینه‌های جانبی همچون تبلیغات به این روش‌های غیرمجاز رو آورده‌اند. این مراکز و افراد با ارائه شماره تلفن منزل یا واسطه از طریق برچسب‌ها نسبت به تبلیغات فعالیت‌های خود به صورت غیرقانونی اقدام می‌کنند. چسباندن تیراژ بالای برچسب‌ها بر در و دیوار و المان‌های شهری در همه محله‌ها به صورت فراوان دیده می‌شود.

شهروندان ناراضی، مسئولان ناراضی‌تر

متأسفانه در شهر تهران به دلیل شلوغی و تراکم فعالیت‌های شهری وقتی شهروندان با سامانه ۱۳۷ و نظارتی برای پاکسازی و شکایت از نصب برچسب‌ها تماس می‌گیرند، پاسخ مناسبی دریافت نمی‌کنند و باید برای رسیدگی به شکایت خود به شورای حل اختلاف مراجعه کنند تا پروسه رسیدگی دنبال شود. در حقیقت بسیاری از شهروندان که وقت بسیاری برای پیگیری موضوع گذاشته‌اند، به دلیل بی‌نتیجه ماندن پیگیری‌های خود موضوع را رها کرده‌اند. حتی در برخی موارد درگیری‌هایی میان شهروندان ناراضی و افرادی که اقدام به زدن برچسب می‌کنند پیش می‌آید. در حقیقت به دلیل کوتاهی مسئولان، برچسب‌زنی روی اعصاب مردم همچنان ادامه دارد.

هزینه‌های میلیونی از جیب شهروندان

تولیدکنندگان برچسب‌ها و بروشور‌های تبلیغاتی برچسب‌های خود را به‌گونه‌ای تولید می‌کنند که اگر موفق شوید با ابزاری برچسب را پاکسازی کنید، قطعاً در و دیواری که برچسب روی آن چسبانده شده است، دچار آسیب و تخریب می‌شود. براین اساس بسیاری از شهروندان در دوره‌های کوتاه‌مدت چند ماه باید در و دیوار فضایی را که روی آن برچسب نصب شده است، رنگ‌آمیزی یا با پرداخت هزینه‌های بالا پاکسازی کنند. تکرار این چرخه سبب شده تا سیما و کالبد شهری بسیار زشت و نازیبا شود، تا آنجا که اگر به در و دیوار شهر نگاه کنید، نقاشی نازیبایی را مشاهده خواهید کرد که هرگونه تبلیغاتی را می‌توانید در آن ببینید.
به دلیل برخورد نکردن با متخلفان هر روز شیوه جدیدی از برچسب‌زنی در فضای شهر مد می‌شود و خسارت‌های سنگینی به شهر و المان‌های شهری وارد می‌سازد.

صرف هزینه‌های جاری شهر برای پاکسازی

تاکنون موضوع برچسب‌ها و آسیب‌های به وجود آمده به کالبد و سیمای شهری در جلسات متعدد از سوی اعضای شورای دوره چهارم مطرح شده و گلایه‌مندی شهروندان مورد رسیدگی قرار گرفته است، اما با وجود اعلام اینکه متخلفان چسباندن برچسب‌های غیرمجاز روی در منازل و دیوار‌های شهر جریمه می‌شوند، اقدام عملیاتی دیگری صورت نگرفته است. در حقیقت پیگیری برچسب‌های غیرمجاز در شهر به دلیل پروسه طولانی رسیدگی مدت‌دار نیازمند تشکیلات و نیرو‌های زیادی است که تاکنون مدیریت شهری (شورا و شهرداری) اقدام خاصی را برای برخورد و کنترل این موارد انجام نداده‌اند. گویا مسئولان شهری هم از حذف برچسب‌ها خسته شده‌اند که برچسب‌زنی در شهر در مقابل چشمان این افراد مسئول ادامه دارد.

تکرار تخلف به دلیل سود بالا

گویا برخورد با متخلفانی که اقدام به نصب برچسب بر سیمای شهری می‌کنند، تاکنون جواب نداده که نصب برچسب‌ها همچنان رو به افزایش است. در برخی موارد مراجع رسیدگی‌کننده به شکایت شهروندان اقدام به قطع تلفن و جریمه متخلفان می‌کنند، ولی سود بالا و گستردگی فعالیت‌های زیرزمینی و غیرقانونی سبب شده است تا این افراد با خطوط جدید و به شیوه‌های نوین باز هم بر در و دیوار شهر برچسب بچسبانند.
در حقیقت نصب برچسب‌ها بر فضا‌های کالبدی شهر سبب شده است تا آرامش و آسایش شهروندان سلب شود، به‌گونه‌ای‌که در برخی موارد درگیری با اینگونه مراکز فقط منجر به پاکسازی مورد می‌شود و روز یا هفته بعد یک شرکت دیگر این برچسب‌زنی را ادامه می‌دهد!
نبود فضای تبلیغات مناسب در معابر و محلات، ضعف قوانین و بی‌توجهی دستگاه‌های متولی عملاً سبب شده است تا عده‌ای سودجو با فعالیت‌های زیرزمینی و غیرمجاز علاوه بر ایجاد خسارت به شهر و شهروندان، سود‌های بالایی را کسب کنند. حالا دیگر قوانین موجود در این زمینه نیز در زیر برچسب‌های غیرمجاز پنهان شده و کارایی خود را از دست داده و لازم است تا مدیریت شهری برای کاستن از تحمیل هزینه به شهروندان و شهر با اقدام مشترک با قوه‌قضائیه با متخلفان برخورد کند تا شهر زیر برچسب‌ها دفن نشود. در این زمینه علی اعطا، سخنگوی شورای شهر پایتخت چندی پیش با تأیید افزایش برچسب‌های غیرمجاز بر سیمای شهری به «جوان» گفته بود شهرداری در این زمینه وظیفه‌ای دارد که به آن باید طبق معمول عمل کند، با این حال شورای شهر این آمادگی را دارد در صورت وجود خلأ و طرح موضوع در کمیسیون مربوطه به آن بپردازد تا موضوع برچسب‌های غیرمجاز بر سیمای شهری هرچه سریع‌تر برطرف شود و هزینه پاکسازی به شهر و شهروندان تحمیل نشود.
شهرداری حق دارد از تبلیغات غیرمجاز شکایت کند و این پروسه‌ای است که سال‌هاست اتفاق می‌افتد؛ شهرداری مرجع تشخیص مجاز بودن یا غیرمجاز بودن یک آگهی نیست، اما اگر آگهی بر سر جای خودش نصب نشده باشد و بر دیوارها، در منازل مردم و حتی کف خیابان باشد شهرداری می‌تواند به جرم آلودگی جداره‌های شهر از متخلف شکایت کند. آن‌قدر که در بعضی خیابان‌های تهران هر شب این تبلیغات توسط مأموران خدمات شهری پاک می‌شود، اما به دلیل اثرگذاری که دارند، افراد متخلف بدون توجه به هزینه چاپ این آگهی‌ها و پرداخت هزینه برای کارگر تبلیغات، به طور شبانه‌روزی این کار را ادامه می‌دهند، زیرا روزانه بین ۴ تا ۵ میلیون عابر در جریان تردد از خیابان‌های شلوغ تهران و میادین اصلی شهر، چشم‌شان به تبلیغات کف خیابان‌ها گره می‌خورد و به طور حتم اثر این تماشا، تماس‌ها و پیگیری‌های بعدی است که سبب شده بازار این تبلیغات با اینکه تخلف است، داغ داغ باشد. از این‌رو به نظر می‌رسد چنانچه برخورد جدی با این متخلفان صورت بگیرد، می‌توانیم شاهد کاهش این وصله‌های نچسب شهری باشیم.

تشکیل کمیته صیانت از حقوق شهر و شهروندان

زیبایی شهر اولین موضوعی است که باید مورد توجه مسئولان مدیریت شهری قرار بگیرد، اما متأسفانه افزایش تعداد تخلفات و برخورد نکردن با اینگونه مراکز و افراد سبب شده است تا شهر و شهروندان هزینه بسیاری برای سود دیگران بپردازند. گویا در این خصوص لازم و ضروری است تا کمیته‌ای از بخش‌های مختلف تشکیل شود. اعضای این کمیته باید از اعضای شورا، شهرداری، نمایندگان اصناف، نماینده امور مالیاتی، قوه‌قضائیه و سایر بخش‌های درگیر باشد تا بتوانند با تصمیمات مقتضی موضوع برچسب‌زنی و تخلفات تبلیغاتی را دنبال کنند. گاهی پیش می‌آید که دستور جلسات کم‌اهمیت در شورا‌ی شهر مطرح می‌شود، و‌لی این موضوع مهم که به حیات شهر بستگی دارد، مورد فراموشی قرار می‌گیرد! امید آنکه مدیریت جدید شهری بر این موضوع اهتمام ویژه‌ای نهاده و آن را به صورت جدی‌تری پیگیری کند. ساماندهی موضوع برچسب زنی و برخورد با متخلفان می‌تواند علاوه بر جلوگیری از هزینه‌کرد از جیب شهر و شهروندان گوشه‌ای از هزینه‌های شهر تهران را برای زیبا‌سازی تأمین کند، البته اگر اراده‌ای باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار