کد خبر: 913206
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶
مجتبی جوهری

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای با بیان این که کشتی پهلوانی باید بر اساس موازین ورزش‌های زورخانه‌ای برگزار شود، گفت: ما متولی ورزش‌های زورخانه ای در کشور هستیم.

به‌ گزارش ‌ایسنا، در آستانه آغاز هفته‌ فرهنگ پهلوانی و ورزش‌های زورخانه‌ای که قرار است از چهارم لغایت دهم تیر ماه به مدت یک هفته‌ در تهران و سراسر کشور برگزار شود، مجتبی جوهری، رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای به همراه  جعفر سطوتی، مدیر کل فرهنگی وزارت ورزش و جوانان و سجادی، نایب رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه ای در نشست خبری پاسخگوی سوالات خبرنگاران شدند و برنامه‌های خود را در هفته‌ "فرهنگ پهلوانی " و همچنین روز "17 شوال" که به نام روز "فرهنگ پهلوانی" نامگذاری شده است، اعلام کردند.

جوهری در ابتدای نشست با بیان این که فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای متولی فرهنگ و منش پهلوانی است، گفت‌: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند ترویج فرهنگ پهلوانی در کشور هستیم، چرا که امروزه فرهنگ پهلوانی بیش از هر زمان دیگری در کشور کمرنگ و حتی به فراموشی سپرده شده است. یکی از اهداف ما بحث سازماندهی ورزش پهلوانی در سطح استان‌ها است. بر همین اساس سال گذشته کشور را به هفت منطقه برای  انجام کار منسجم تقسیم  کردیم و خوشبختانه اتفاقات خوبی در زمینه استفاده از پتانسیل‌ های ورزش زورخانه ای در کشور انجام شد.

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه ای با اشاره به این که نام بیش از پنج هزار ورزشکار رشته‌های زورخانه‌ای و همچنین 182 مکان ورزشی مختص این رشته در سامانه جامع فدراسیون ثبت شده است، گفت‌: هدف از راه‌اندازی سامانه جامع فدراسیون ورزش‌های زورخانه ای این است که بتوانیم از وضعیت موجود و امکانات و نیازها اطلاع کامل داشته باشیم و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به نیاز کشور به آموزش پنج هزار ورزشکار، مربی و داور به ورزش‌های زورخانه‌ای در کشور، خاطر نشان کرد: سال گذشته حدود 1300 نفر را آموزش دادیم، اما با این حال در حال‌ حاضر در بسیاری از زورخانه‌ها افرادی فعالیت می‌کنند که فاقد آموزش های لازم هستند.

جوهری با اشاره به ضرورت علمی کردن این ورزش در جهت توسعه هر چه‌ بیشتر آن ، گفت‌: شاید واژه‌ای ورزش وارداتی ، واژه درستی نباشد، اما ورزش زورخانه ای با فرهنگ و تاریخ ما عجین شده است و اگر بتوانیم این ورزش را علمی کنیم بسیار راحت‌تر به جوانان معرفی می‌شود.

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه ای در ادامه‌ با بیان این که در هفته‌ "فرهنگ پهلوانی" برنامه‌های خوبی در سطح استان‌ها و ملی تدارک دیده شده است، گفت‌: ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی نیز با دستور وزیر ورزش و جوانان در سطح استان‌ها فعالیت می‌کند که این ستادها مسئولیت اجرای برنامه‌ها  را با همکاری فدراسیون در هفته‌ فرهنگ پهلوانی بر عهده خواهند داشت.

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه ای در ادامه‌ و در پاسخ به این سوال که با توجه به مسئولیت 40 دستگاه و نهاد در رابطه با توسعه ورزش‌های زورخانه ای و فرهنگ پهلوانی در کشور آیا گزارشی از روند همکاری‌ها و اقدامات این نهادها و سازمان‌ها به شورای فرهنگ عمومی به عنوان متولی این امر ارائه شده است یا خیر؟ بیان‌ کرد: وزیر ورزش و جوانان به عنوان رییس ستاد ترویج فرهنگ پهلوانی به تمامی استان‌ها ابلاغ کرده است تا دستگاه‌های مسئول وظایف خود را در این باره انجام دهند. خوشبختانه جلسات متعددی با ارگان های مختلف همچون وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و ... داشتیم که منتج به انعقاد تفاهمنامه و آغاز همکاریها شد.

جوهری درباره توسعه کشتی پهلوانی توسط فدراسیون کشتی و برخی اختلاف نظرها میان دو فدراسیون گفت‌: بنده با وزیر ورزش و معاونان وزارتخانه و همچنین با آقای مهرعلیزاده جلسات متعددی داشتیم. با رسول خادم نیز جلسات زیادی را برگزار کردیم.  باید بپذیریم این ورزش ایرانی – اسلامی است و باید مطابق با فرهنگ و اصول این رشته اجرا شود. خادم خدمت بزرگی کرده است و بارها این موضوع را عنوان کرده‌ام، چرا که موفق شده یک تکه از ورزش‌های زورخانه‌ای به نام کشتی پهلوانی را جهانی کند، اما این کار به صورت ناقص انجام شده است ، چرا که همان کشتی آزاد است و تنها یک شلوارک کشتی پهلوانی را بر تن می‌کنند. در حال‌ حاضر نیز 90 درصد کسانی که کشتی پهلوانی کار می‌کنند اصلا ورزش‌های زورخانه ای را بلد نیستند، در حالی که باید به طور کامل با ورزش‌های زورخانه ای و انواع رشته‌های آن آشنایی داشته باشند. جلسات متعددی با خادم داشتم که نتیجه‌ آن این شد کسانی که کشتی پهلوانی می‌گیرند باید ورزش‌های زورخانه ای نیز بلد باشند و حتی اعلام کردم حاضر هستیم به تمامی کشتی‌گیران پهلوانی ورزش‌های زورخانه‌ای را آموزش بدهیم، اما در اجرا آنها از انجام این کار خودداری کردند و تنها در حال‌ حاضر تیم‌های ملی کشتی را به زورخانه آتش نشانی می برند و در آن جا ورزش‌های زورخانه ای انجام می‌دهند. به‌ هر حال متولی ورزش زورخانه ای در سطح کشور فدراسیون ملی ورزش‌های زورخانه ای است.

وی همچنین درباره انتقادات زیادی که نسبت به برگزاری مسابقات جهانی ورزش‌های زورخانه ای توسط فدراسیونی تحت عنوان " فدراسیون جهانی ورزش‌های زورخانه ای" به ریاست محسن مهر علیزاده در نپال برگزار شد و اختلافات با این فدراسیون، گفت‌: اعتقاد دارم شیوه آموزش این ورزش به طور کلی ایراد دارد. حتی تصمیم داشتیم هیچ تیمی را به مسابقات جهانی در نپال اعزام نکنیم، چرا که معتقد بودم اگر تیم دهم خود را نیز به این مسابقات می فرستادیم به خاطر سطح کیفی بسیار پایین موفق به عنوان قهرمانی می‌شد. تعدادی از افراد در فدراسیون جهانی ورزش‌های زورخانه ای هستند که در کار ما اخلال وارد می‌کنند باید افراد تحصیلکرده که آشنایی کامل با ورزش زورخانه ای دارند، این رشته را در دنیا ترویج دهند و مسئولیت آن را بر عهده بگیرند. این ورزش باید بر اساس اصول و قوانین و مقررات خود اجرا و توسعه یابد. اگر با چارچوبی که بر اساس خواست ما مطابقت دارد، برگزار شود که هیچ، در غیر این صورت آن وقت از طریق کمیته ملی المپیک  و کانال‌های دیگر اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به این که  قرار است مسابقات جهانی این رشته در سال 2018 به احتمال فراوان به میزبانی اصفهان برگزار شود، اظهار کرد: پیشنهاد این موضوع را به مهرعلیزاده دادیم و اعلام کردیم که تیم‌های شرکت کننده می‌توانند دو هفته‌ زودتر به ایران بیایند و ما در ایران آنها را تحت آموزش قرار دهیم و یک بار برای همیشه به آنها اصول ورزش زورخانه ای را آموزش دهیم و آنها بر روی پای خود بایستند و بتوانند نوجوانان و نونهالان را در کشورهایشان آموزش دهند تا به ترویج این رشته بیانجامد.

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه ای در پایان درباره تاسیس فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی به ریاست علیرضا حیدری و برگزاری مسابقات جهانی این رشته، گفت‌: ما با حیدری در ارتباط نیستیم و فقط خادم را می‌شناسیم. همه در جریان اتفاقاتی که در چند ماه گذشته در فدراسیون کشتی رخ داد، هستیم. معتقدم اگر  رسول خادم در کشتی نباشد، کشتی تمام می‌شود و حیدری نمی‌تواند دیگر به عنوان رییس فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی باقی بماند. ورزش زورخانه ای گوشت قربانی شده است که خادم یک تکه از آن را برده است. در حالی که کشتی پهلوانی باید بر اساس موازین ورزش زورخانه ای اجرا شود و ورزشکاران آن نیز ورزش زورخانه ای بلد باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار