کد خبر: 906828
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
عباس حاجی نجاری

القاي «فروپاشي از درون» محور اصلي عمليات رواني رسانه‌هاي غربي در شبكه‌هاي ماهواره‌اي و فضای مجازي وابسته عليه ايران اسلامي در ماه‌هاي اخير است ، اين خط القايي كه به دليل فراگير بودن آن نشان‌دهنده برخورداري از پشتوانه عقبه فكري دستگاه‌هاي تصميم‌ساز و تصمیم گير مؤثر به‌ویژه در امريكا و اروپا است، بعد از اغتشاشات دی‌ماه گذشته و مبتنی بر برآوردي كه نقش عوامل داخلي را نيز در آن نمي‌توان بی‌تأثیر دانست، آن‌چنان اوج گرفت که به‌گونه‌ای كه ترامپ در پيام نوروزي خود خطاب به مردم ايران از عزم و اراده امريكا بر حمايت از آشوب‌ها سخن گفت و جان بولتون مشاور امنيت ملي اين كشور نيز ، اندكي قبل از انتخاب به اين مسئوليت در ماه ژانويه در گفت‌و‌گو با شبكه فاكس‌نيوز گفته بود دولت امريكا بايد اقداماتي از جمله افزايش فشار اقتصادي به ايران و حمايت از مخالفان حكومت انجام دهد. بولتون با بيان اينكه «ما كارهاي زيادي مي‌توانيم انجام دهيم و بايد انجام دهيم»، افزوده بود كه «هدف نهايي ما بايد تغيير رژيم در ايران باشد». نكته‌اي كه تيلرسون، وزير خارجه پيشين امريكا از زماني‌كه با ترامپ وارد كاخ سفيد شده بود ، چندين بار بر آن تأكيد كرده بود. راهبردي كه شاكله اصلي اقدام ترامپ در «خروج از برجام» نيز بر آن استوار بوده است.
هفته گذشته وب‌سایت خبري-تحليلي «واشنگتن فري بيكن» كه به‌طور غيررسمي مواضع كاخ سفيد را رسانه‌اي مي‌كند، گزارش كرد به طرحي دست يافته كه نشان مي‌دهد كاخ سفيد مشغول كار كردن روي براندازي نظام جمهوري اسلامي ايران از طريق حمايت از جنبش‌هاي مردمي و بدون دخالت نظامي است. اين طرح سه‌صفحه‌اي كه اخیراً در ميان اعضاي كميته امنيت ملي امريكا در كاخ سفيد دست به دست مي‌شود، به ترامپ پيشنهاد مي‌كند از طريق برنامه‌هاي دموكراتيك كه ميان مردم ايران و حكومت آخوندي فاصله مي‌اندازد به دنبال تغيير رژيم در ايران باشد. به نوشته اين وب‌سایت ، شاكله اصلي اين طرح كه از سوي كميته امنيت ملي طراحي شده ، مبتني بر محورهاي زير است:
1-حمايت از مردم ايران و روحيه دادن به آنها 2- القاي ناكارآمدي نظام در حل مشكلات مردم 3-حمايت از اقوام ايراني باهدف تحريك آنها به تجزیه‌طلبی چه به صورت علني و چه مخفيانه. در اين طرح آمده است: «اين امر مي‌تواند رژيم ايران را مجبور كند تا نيرويش را صرف مقابله با اين حركات تجزيه‌طلبانه كند و بدين ترتيب توانش براي دخالت در منطقه را از دست بدهد. » 4- جريان سازي عليه نيروهاي مؤثر نظام با القاي اينكه نظام اسلامي درآمد حاصل از نفت را خرج جنگ در منطقه مي‌كند . در بخشي از طرح با اشاره به حوادث دي‌ماه ۹۶ ادعا شده است كه: «در حالي كه رژيم ثروت‌هاي ايران را به خارج از كشور مي‌فرستد تا از يك طرف حساب بانكي آخوندها و سرداران سپاه را پر كند و از طرف ديگر هزينه‌ جنگ‌هاي توسعه‌طلبانه رژيم در منطقه را تأمین كند، مردم عادي در ايران از بحران شديد اقتصادي رنج مي‌برند. همين باعث شده مردم در چند ماه اخير تظاهرات گسترده‌اي در سرتاسر كشور برگزار كنند. » 5- ايجاد دوگانگي ميان حاكميت و مردم ، محور ديگر طرح است . در بخشي از طرح آمده است: هرگونه پيام به رژيم ايران بايد کاملاً خط‌کشی ميان حكومت آخوندي سركوبگر و مردم رنج‌ديده ايران را مشخص كند. ما بايد به مردم ايران كمك كنيم تا يوغي را كه رژيم آخوندي بر گردنشان انداخته، فروافکنند و به آزادي كه شايسته‌ آن هستند دست يابند. » 6- دامن زدن به نافرماني و مقاومت مدني نظير آنچه در ماجراي برداشتن حجاب در خیابان‌های تهران و برخی ديگر از شهرهاي كشور اتفاق افتاد ويا موج جديد شعارنویسی روي اسكناس‌ها با هدايت صداي امريكا و راديو فردا كه البته پا نگرفت. 7- برنامه‌ريزي دقيق و جدي براي دخالت نظامي در صورت به بن‌بست رسيدن تمام راه‌هاي ديگر براي دلگرم ساختن عوامل داخلي. 8- تغييراتي كه در كاخ سفيد با قرار گرفتن پمپئو به جاي تيلرسون در وزارت خارجه امريكا يا انتخاب جان بولتون دوست و حامی منافقين به عنوان مشاور امنيت ملي امريكا صورت گرفته به عنوان بخشي از اجزاي اين پروژه قابل ارزيابي است. آنچه را كه در اين ميان و هم راستا با راهبرد كاخ سفيد در القاي فروپاشي نظام از درون ، نمی‌توان از نظر دور داشت ، اعلام مواضع مشترك برخي فعالان داخلي با اين طرح براندازانه است . به عبارت ديگر اين روزها تفكيك ميان نامه‌هاي احمدي‌نژاد با مواضع تاج‌زاده و بيانيه نهضت آزادي و مواضع برخي از رسانه‌هاي داخلي در سناريوي القاي ناكارآمدي نظام و براندازي از درون، دشوار است و همین امر است كه دشمنان را به نقش سرپل‌های داخلي امیدوار ساخته است.
طرح خروج ترامپ از برجام را كه با هدف تشديد تحریم‌های اقتصادي عليه مردم ايران شكل گرفته است، بايد بخشي از همين پروژه دانست. تصور آنها اين بود كه با اين خروج فضاي داخلي كشور دچار التهاب شده و آنها عملاً با هدايت بهره‌گیری از شبكه‌هاي ماهواره‌اي و پیام‌رسان‌ها در فضاي مجازي قادر بر دميدن برآشوب بوده و می‌توانند اهداف خود را در مقابله با نظام دنبال كنند. مقام معظم رهبري هفته گذشته در جمع فرهنگيان با رمزگشایی از اهداف ترامپ در خروج از برجام با اشاره به تلاش امريكا در مهار قدرت و توان ايران در چهار دهه گذشته با بهانه‌جویی‌های مختلف یادآور شدند: دعواي امريكا با ما بنيادي است و با اصل جمهوري اسلامي مخالف است. ايشان با اشاره به اينكه مسئله‌ هسته‌اي را به شكلي كه مخالفان ايران مي‌خواستند قبول كرديم و زير بار رفتيم اما دشمني امريكا و بهانه‌گيري آنها تمام نشد، به بهانه‌هاي امريكا درباره‌ توان دفاعي و حضور منطقه‌اي ايران، اشاره و تأكيد كردند: اگر فردا اعلام كنيد كه ديگر موشك توليد نمي‌كنيم يا بُرد آنها را محدود مي‌كنيم، اين مسئله تمام مي‌شود؛ اما حتماً يك بهانه و قضيه‌ ديگر را مطرح مي‌كنند چراکه دعواي آنها با ما بنيادي است و امريكا با اصل جمهوري اسلامي مخالف است. ايشان علت اصلي اين خصومت شديد را پيروزي انقلاب اسلامي و تشكيل جمهوري اسلامي و كوتاه شدن دست امريكايي‌ها از ايران دانستند و افزودند: آنها مي‌خواهند نظام را نابود و مجدداً بر ايرانِ داراي ذخاير مهم و موقعيت راهبردي حكمفرمايي كنند. ‌ اما به‌رغم تصور آنها پس از خروج امريكا از برجام، نه تنها التهابي ديده نشد، بلكه مردم با درك درست از صحنه و با اعتماد به نظام در انتخاب استراتژي درست در مقابله با آن، هوشمندانه عمل كردند، چرا كه عملكرد نظام هم حقانيت هشدار‌هاي رهبري در عدم اعتماد به امريكا در چند دهه اخير را ثابت كرد و هم نشان داد كه مسئله حفظ امنيت و آرامش داخلي براي آنان از هر شرايطي اهميت بيشتري دارد.
به همين دليل است كه كاخ سفيد كه در آستانه خروج ترامپ از برجام بر راهبرد براندازي ايران از درون تأكيد علني كرده بود ، اكنون جان بولتون افراطي روز یک‌شنبه ۲۳ ارديبهشت در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني «اي‌بي‌سي» در يك عقب‌نشینی آشكار مي‌گويد تغيير رژيم ايران در دستور كار دولت ترامپ نيست!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار