کد خبر: 906303
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
روایت نماینده «امت اسلام» از جلسه مسلمانان مقیم آمریکا با رئیس‌جمهور
چطور می‌شود که تیم رئیس‌جمهوری که در پست‌های اینستاگرامی‌اش از حامیان #محرمانه_نداریم است، از بیان حقیقت دیدار با نمایندگان دموکرات کنگره خودداری می‌کنند؟

به گزارش جوان آنلاین، روزنامه فرهیختگان نوشت: دوم مهر 1392، در حالی که تنها چند ماه از ریاست‌جمهوری آقای روحانی گذشته بود، در هتل سازمان ملل در محله منهتن نیویورک دیدار محرمانه‌ای برگزار شد؛ ضیافت شامی پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران که تا چند ماه پیش به‌نظر می‌رسید یکی از ده‌ها نشست دیپلماتیک و مرسومی است که رئیس‌جمهور ایران در سفر به آمریکا برگزار می‌کند.

آقای روحانی در این سفر که تجربه اولین حضورش در مجمع عمومی سازمان ملل بود، با باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا نیز به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد، اما شواهد حاکی از آن است که اوباما تنها دموکرات و مقام آمریکایی نبوده که با رئیس‌جمهور ایران مستقیما ارتباط برقرار کرده است.

افشاگری رسانه آمریکایی و تکذیب دولت

چند ماه پیش، یکی از مهم‌ترین و پرنفوذترین روزنامه‌های اقتصادی-سیاسی آمریکا، وال استریت ژورنال، در گزارشی علیه «کیث الیسون»، یکی از نامزدهای کمیته ملی دموکرات‌ها خبر داد که این نماینده کنگره، در جریان همان نشست محرمانه مذکور با رئیس‌جمهور ایران دیدار و گفت‌وگو کرده است. البته الیسون تنها نماینده حاضر در این نشست نبود، علاوه‌بر او که در آن زمان نمایندگی ایالت مینه‌سوتا در کنگره را برعهده داشت، دو نماینده دموکرات دیگر به نام‌های «آندره کارسون» از ایالت ایندیانا و «گرگوری میکس» از نیویورک نیز حضور داشته‌اند.

وال استریت ژورنال، این نشست را محرمانه و خصوصی خواند و افشا کرد که خود آقای روحانی در این نشست که تنها چند ساعت پس از سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل انجام شده بود، سخنرانی کرده است. رسانه‌های دولتی در آن زمان، این دیدار را ضیافت شام روحانی و رهبران مسلمان جامعه آمریکا خوانده بودند و در خبر منتشر شده، اشاره‌ای به حضور نمایندگان کنگره آمریکا نکردند.

خبر وال‌‌استریت ژورنال با واکنش دفتر ریاست‌جمهوری روبه‌رو شد؛ پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور «ملاقات و شام محرمانه» سه نفر از اعضای کنگره آمریکا با رئیس‌جمهور در سفر سال 2013 به نیویورک را تکذیب و ادعا کرد: «در سال 2013 جلسه‌ای با حضور علمای اسلامی و رهبران جامعه مسلمانان آمریکا برگزار شده است که خبر و تصاویر کامل آن، همان زمان منتشر شده و اکنون نیز در دسترس است.»

حاضران، تکذیبیه دولت را تکذیب می‌کنند

از مدعوین این نشست محرمانه، اعضای بلندپایه‌ای از «سازمان امت اسلام» بودند، جماعتی از مسلمانان سیاه‌پوست که یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های اسلامی در آمریکا را تشکیل می‌دهند. با توجه به حضور «لوئیس فراخان»، رهبر این گروه و نفوذ و جایگاهش در میان جامعه مسلمانان آمریکا، برخی از رسانه‌ها مدعی شدند که این نشست از سوی امت اسلام برپا شده بود، اما «اکبر محمد» مسئول امور بین‌الملل این گروه و نماینده تام‌الاختیار فراخان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» چنین ادعایی را تکذیب کرد.

اکبر محمد که خود یکی از حاضران در این نشست بوده به «فرهیختگان» گفت: «در سال اول ریاست‌جمهوری و در سفر آقای روحانی به نیویورک جلسه‌ای برگزار شد که سه تن از نمایندگان کنگره آمریکا نیز در آن حضور داشتند؛ برخی ادعا می‌کنند که این جلسه به دعوت «امت اسلام» برپا شد که ما چنین ادعایی را تکذیب می‌کنیم، ما خود از مدعوین این نشست بودیم و از سوی دفتر حافظ منافع ایران در نیویورک به این ضیافت دعوت شدیم.»

اکبر محمد از ارائه جزئیات بیشتر درباره این نشست خودداری کرد، اما رسانه‌های وابسته به «امت اسلام» مانند پایگاه «فاینال کال» در توضیح این دیدار نوشته‌اند: «پس از آن که مدعوین این ضیافت در سالن جمع شدند، آقای روحانی وارد شد و به گرمی با میهمانان، ا‌زجمله نماینده دموکرات کنگره گرگوری میکس و کیث الیسون که او نیز یک مسلمان است، به خوش و بش پرداخت.»

چنین توضیحاتی احتمال اینکه هم حزبی‌های آقای اوباما خیلی تصادفی و اتفاقی از این نشست سر در آورده باشند یا به آقای رئیس‌جمهور و تیم همراهشان معرفی نشده باشند را تقریبا به صفر می‌رساند و این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که چطور دولت تدبیر و امید چنین خبری را تکذیب می‌کند؟

مردم برای دولت نامحرمند

آقای کیث الیسون هم که به‌خاطر این دیدار به‌شدت مورد هجمه رسانه‌های آمریکایی ا‌زجمله فاکس نیوز قرار گرفت، هیچ‌گاه چنین دیداری را حتی برای فرار از فشار رسانه‌ای تکذیب نکرده است. علی‌الخصوص که تصاویری هم از حضور او و هم‌حزبی‌اش، در ضیافت شام روحانی منتشر شده است. جالب‌تر آن که به گزارش رسانه‌ها، آقای روحانی خود در یکی از دیدارها با نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفته بود:‌ «در جلسه‌ای که با رهبران اسلامی در آمریکا داشتیم دو تن از اعضای کنگره هم که مسلمان بودند حضور داشتند، آنها از این انتخابات تجلیل زیادی کردند و گفتند که اصلا فضا عوض شده و ما دستمان باز شد و گفتند که ما در این فضا به فکر این هستیم که یک گروه طرفدار ایران در کنگره درست کنیم.»
پس چطور می‌شود که تیم رئیس‌جمهوری که در پست‌های اینستاگرامی‌اش از حامیان #محرمانه_نداریم است، از بیان حقیقت دیدار با نمایندگان دموکرات کنگره خودداری می‌کنند؟

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار