کد خبر: 906271
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
عربستان در مالزی هم شکست خورد
با روشن شدن نتایج انتخابات در این کشورها همانند لبنان، مالزی شاهد پاسخ «نه» مردمی به سیاست های غربی - عبری آل سعود هستیم.

جوان آنلاین: عربستان سعودی که با حمایت از سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در تلاش است بر روند جریان های سیاسی منطقه و جهان اسلام دست برتری داشته باشد به همین منظور برای روی کار آوردن جریانات نزدیک به خود در انتخابات های اخیر کشورهای اسلامی تلاش ها و تحرکات زیادی از طریق پرداخت رشوه و حمایت های مالی انجام داد اما با روشن شدن نتایج انتخابات در این کشورها همانند لبنان، مالزی شاهد پاسخ «نه» مردمی به سیاست های غربی - عبری آل سعود هستیم.

سه روز از اعلام نتایج برگزاری انتخابات در مالزی و پیروزی مردمی «ماهاتیر محمد» سیاستمدار کهنه‌کار 92 ساله در برابر دیگر رقیبش «نجیب رزاق» نمی‌گذرد که شاهد انتشار اخباری مبنی بر گرفتن رشوه نجیب رزاق از سوی سعودی‌ها هستیم که با دریافت پول‌های ریاض هم نتوانست در انتخابات این کشور پیروز شود.
البته رشوه و حمایت سعودی‌ها از نجیب رزاق در انتخابات پیشین این کشور سابقه داشته است بطوری‌که دادستانی مالزی اعلام کرده رزاق مبلغ ۶۸۱ میلیون دلار کمی پیش از انتخابات سال ۲۰۱۳ از عربستان سعودی دریافت کرده است.
در دوران نخست وزیری نجیب رزاق، مقامات بلندپایه مالزی دائماً به عربستان سعودی سفر می‌کردند و در یک مورد وزیر دفاع مالزی اندکی پس از آغاز حمله جنگنده‌های عربستان به مردم یمن، با سفر به ریاض با مقام‌های امنیتی و نظامی عربستان دیدار و به طور ضمنی از این حملات حمایت کرده بود.
افزایش همکاری مالزی با عربستان و افشا شدن نقش عربستان در حمایت از نفوذ افراط‌گرایان در مالزی منجر به اعتراضات مردمی، اندیشمندان و برخی سیاسیون مالزی شد.
به گفته برخی تحلیلگران، عربستان به رزاق کمک مالی می‌کرد تا سیاست خارجی مالزی را دیکته کند. در سال ۲۰۱۷ بعد از سفر چهار روزه ملک سلمان پادشاه عربستان به کوالالامپور، در بیانیه مشترکی میان دولت مالزی و حکومت عربستان، ادعاهایی علیه ایران مطرح شد و مالزی در کنار عربستان ایران را به دخالت در امور دیگر کشورها متهم کرد.
فسادهای مالی و همراهی نجیب رزاق با سیاست‌های آل سعود، موجب شد تا رییس پارلمان مالزی هم علیه عربستان موضع‌گیری نماید و از ارتباط نجیب رزاق با سیاست‌های غربی و عبری آل سعود
سخن بگوید.
شکست سعودی‌ها و اماراتی‌ها در مالزی تنها در شکست هم‌پیمان آنان خلاصه نمی‌شود بلکه مردی بر عبدالرزاق پیروز شد که علیه سیاست‌های ریاض است. ماهاتیر محمد که نخست وزیری یکی از بزرگترین کشورهای اسلامی در جهان را برعهده می‌گیرد به‌شدت مخالف سیاست‌های سعودی در یمن است.
ماهاتیر محمد به حیات سیاسی مالزی بطور رسمی بعد از ۱۵ سال غیبت بازگشت تا با به دست آوردن ۱۱۲ کرسی از ۲۲۲ اصل کرسی پارلمان ، بر ائتلاف امید پیروز شود. آرایی که به او اجازه تشکیل دولت را می‌دهد .
این در حالی است که ائتلاف حاکم به رهبری هم‌پیمان ریاض یعنی عبدالرزاق در یک شکست سنگین تنها توانست ۷۹ کرسی را به دست آورد. درحالی که در پارلمان گذشته توانسته بود ۱۳۳ کرسی از آن خود کند و آرای جدید نشان داد که ۵۴ کرسی را از دست داد.

سیلی سیاسی مردم لبنان به آل سعود
از سویی دیگر، انتخابات پارلمانی لبنان هم که هفته گذشته برای نخستین بار بر اساس قانون تناسبی با رقابت نزدیک به 600 نامزد انتخاباتی برگزار شد با دخالت‌های آل سعود و تطمیع برخی احزاب و دیگر نمایندگان لبنانی همراه شد که به‌رغم تمام این توطئه‌ها براساس آرا اعلام شده، حزب الله لبنان و متحدانش موفق شدند بیشترین کرسی‌های پارلمان را به خود اختصاص دهند.
نتایـج انتخابـات پارلمانـی لبنـان نشـان داد حـزب الله و متحدانـش بـه پیروزی قاطعی در این رقابت دسـت یافته‌اند که نشـان‌دهنده همراهی و حمایت مـردم از محور مقاومت و شکست آل سعود بود.
حـزب الله و امـل کـه بـه گـروه هشـت مـارس معـروف هسـتند توانستند در برابر گروه 14 مارس که رهبری آن را سعد الحریری بر عهده داشت و از حمایت‌های مالی و سیاسی آل سعود برخوردار بود را شکست دهند.

همراهی مردم عراق با سیاست‌های مقاومت
البته انتخابات پارلمانی عراق هم که روز گذشته با حضور 24 میلیون رأی‌دهنده برگزار شد نشان‌دهنده دخالت‌های آل سعود در روند چگونگی حضور برخی نمایندگان در پارلمان عراق بود که عربستان سعودی با نگاه خاصی به دنبال فرقه‌ای کردن و به هم ریختن تب انتخابات بود که بتواند در سرنوشت مردم این کشور تأثیر منفی داشته باشد.
البته با هوشیاری گروه‌های سیاسی مردمی «الحشد» و «فتح» شاهد خنثی‌شدن توطئه‌های آل سعود در این کشور بودیم و نتایج انتخابات تا کنون نشان‌دهنده پیش‌روی محور مردمی و شکست سیاست‌های آل سعود در انتخابات این کشور دارد.
این نخستین انتخابات عراق پس از شکست داعش بود که از سال ۲۰۱۴، مساحات زیادی از عراق را با حمایت‌های آل سعود و آمریکا اشغال کرده بود و در روند انتخابات پارلمانی این کشور تلاش می‌کرد تا سیاست‌های خود را دنبال نماید.
پیروزی‌های ضدسیاست عربستان سعودی در انتخابات اخیر کشورهای اسلامی نشان می‌دهد که همه مردم کشورهای اسلامی ازجمله مالزی، لبنان یا عراق از همراهی ریاض با سیاست‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا خبر دارند و از گسترش روابط سیاسی با این کشور امتناع می‌ورزند و از این رو است که از سیاست‌های این کشور فاصله می‌گیرند و با مشارکت در انتخابات کشورهای خود به دیکته شدن سیاست‌های عبری و غربی آل سعود «نه» می‌گویند و پیروزی‌های ضدسیاست‌های ریاض را جشن می‌گیرند.

منبع: صبح نو

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار