کد خبر: 892747
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
ظاهراً فرآیند مصادره اموال برخی از شاهزادگان و تجاز بازداشتی که تحت عنوان طرح مقابله با فساد در عربستان در هتل ریتز‌کارلتون نگهداری می‌شوند، به اتمام رسیده است و محمد بن سلمان پس از آنکه توانسته بخشی از بودجه کشورش را از طریق به دست آوردن اموال این بازداشتی‌‌‌ها جبران کند،‌ حکم ر‌‌‌ها کردن آنها را داده است و ما بقی هم که نتوانسته‌اند طمع ولیعهد را برآورده سازند، به زندان منتقل خواهند شد.

برخی از قدرتمند‌‌‌ترین چهره‌های عربستان سعودی که در پی طرحی که مبارزه با فساد خوانده‌‌‌ می‌شد،‌ از پاییز در هتل ریتز کارلتون ریاض زندانی بودند، آزاد شده‌اند که در میان آنها ولید الابراهیم، رئیس شبکه تلویزیونی ام‌بی‌سی و خالد التویجری، رئیس سابق دادگاه سلطنتی دیده می‌شوند.  میزان دقیق مبلغی که از سوی این عده پرداخت شده علنی نشده ولی گفته می‌شود مبالغ هنگفتی دست به دست شده است.  بیش از ۲۰۰ شاهزاده‌، سیاستمدار و تاجر ثروتمند در جریان طرح موسوم به مقابله با فساد دستگیر شدند.  این عده از ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ در هتل مجلل ریتزکارلتون زندانی بودند اما حالا گزارش‌‌‌‌ها حاکی از بازگشایی این هتل در ۱۴ فوریه است.  بسیاری از بازداشت‌شدگان تا زمانی که هتل ریتزکارلتون به مناسبت روز ولنتاین بازگشایی شود، در این هتل باقی خواهند ماند.  گفته می‌شود کسانی که نتوانند تا نیمه فوریه با دولت به توافق برسند به زندان منتقل می‌شوند و در زندان در انتظار روز محاکمه می‌مانند.  گزارش رسانه‌‌‌‌ها حاکی از آن است که الابراهیم احتمالاً سهام خود را در شبکه ام‌بی‌سی نیز در این معامله برای آزادی از دست داده است.  ام‌بی‌سی بزرگ‌ترین شرکت رسانه‌ای در خاورمیانه است.  همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خانوادگی بن طلال از آزادی ولید بن طلال، شاهزاده میلیاردر سعودی و انتقال وی به خانه‌اش خبر داد.  طرح مقابله با فساد اقتصادی از سوی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان آغاز شد. منتقدان او را متهم کرده‌اند که از این طرح برای حذف مخالفان و یکدست کردن قدرت خود در کاخ سلطنتی استفاده کرده است.  دادستان کل عربستان گفته بود که در دهه‌های گذشته دست کم ۱۰۰ میلیارد دلار بابت ریخت و ‌پاش و فساد مورد سوءاستفاده قرار گرفته است.  دولت عربستان این دستگیری‌‌‌‌ها و توافق‌های مالی بعد از آن برای آزادی را تلاشی برای بازیابی مبالغ از دست رفته خوانده است. 
  
نگرانی تل‌آویو از کودتا در ریاض

مرکز مطالعات امنیت داخلی دانشگاه تل‌آویو «امان‌» چند سناریوی احتمالی را برای ضعف و بی‌ثباتی نظام حاکم سعودی مورد بررسی قرار داده و یکی از این سناریوهای احتمالی را «کودتای خاموش‌» عنوان کرد.  عاموس یدلین‌، مدیر مرکز امان و یوئیل ژونسکی، مدیر بخش مطالعات خلیج فارس این مرکز که تهیه‌کنندگان این تحقیق هستند، در پیش‌بینی سناریوهای احتمالی برای آینده نظام حاکم سعودی به ناکامی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در چند جبهه استناد کرده‌اند.  به گفته این دو، یکی از مهم‌‌ترین کانون‌های شکست و ناکامی بن سلمان ناتوانی او در مقابله با ایران در منطقه است.  ناکامی دیگر ولیعهد سعودی شکست سنگین در جنگ علیه یمن است که به جایی رسیده است که عمق خاک عربستان را در معرض تهدید قرار داده است و علاوه بر این عربستان در مقابله با قطر ناکام مانده است.  اما مهم‌‌ترین شکست بن سلمان، شکست دیدگاه اقتصادی و اجتماعی او برای عربستان تحت عنوان «چشم‌انداز 2030» است که شکست در آن موجب خشم شاهزادگان و مردم عربستان شده و چه بسا آتش خیزش مردمی را در اعتراض به اوضاع اقتصادی کشور شعله‌ور سازد.  در این تحقیق یکی از سناریوهای متزلزل شدن نظام حاکم سعودی، امکان کودتای خاموش از سوی یکی از اعضای خاندان حاکم ذکر شده است و علاوه بر این احتمال کودتای نظامی برای پایان دادن به نظام حاکم را نیز باید در نظر داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار