کد خبر: 867847
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶
در جلسه معرفي و نقد دومين داستان بلند نوشته محمدرضا گودرزي مطرح شد

مريم احمدي

" چه کسي بود صدا زد بنجي؟" دومين رمان و اثر بلند محمدرضا گودرزي با حضور نويسنده، پروين پناهي نويسنده و منتقد ادبي و جمعي از نويسندگان جوان و هنرجويان برگزار شد .

***

در اين جلسه پروين پناهي به عنوان کارشناس ادبي و منتقد، اين رمان را دومين اثر بلند نويسنده دانست که همچون مجموعه داستان هاي کوتاه موفق محمدرضا گودرزي، با بيان طنز گونه و تعليق کافي توانسته مخاطب را جذب کرده و تا انتهاي داستن به دنبال خود بکشاند.

اين منتقد در توضيح خلاصه اي از رمان "چه کسي بود صدا زد بنجي؟" گفت: اقا محمد شخصيت اصلي و يا "بنجي" فردي است که ليسانس شيمي دارد اما ادبيات درس مي دهد. همسرش ان را بنجي صدا مي زند. شخصيتي که در رمان مشهور "خشم و هياهو" فردي عقب مانده ذهني است. شخصيت داستان به دنبال يک پيامک تبليغاتي و از طريق فضاي مجازي قصد مي کند که ماورايي شود . به همين دليل وارد سايت شده و با پرداخت مبلغي به حساب شخصي به اسم شيخ شهاب مراحل سير و سلوک را اغاز مي کند. محمد، بعد از واريز پول پيشمان مي شود و در اين مورد با دوستش که تحصيلات و شغل مشخصي ندارد اما با مطالعه ازاد اطلاعات فلسفي خو.بي کسب کرده مشورت مي کند.در نهايت با دردسر فراوان اين راه را اغاز مي کند و با مسائلي روبرو مي شود.

پناهي افزود: در اين کتاب نويسنده سعي دارد خواننده را با مسائل دنياي امروز روبرو کند. ژانر داستان واقع گراي اجتماعي است و بعد به شگفت تبديل مي شود.

بنابه گفته اين منتقد ، نويسنده سعي دارد با انتخاب شيوه روايت طنزگونه و کنايه آميز به بسياري از مسائل و معضلات انسان مدرن در جامعه امروز از جمله شهرنشيني ، ترافيک ، گربه هاي خياباني مراودات سرمايه داري ، بيکاري و ... بپردازد. در اين دنيا ،هيچ چيز سر جاي خودش نيست و به قول معروف هيچ کاري دست کارشناس خودش سپرده نمي شود. شخصيتي که شيمي خوانده و ادبيات درس مي دهد،اوقات فراغت افراد تحصيلکرده با کشيدن قليان مي گذرد . فضاي مجازي و تبليغات در صدد سوء استفاده از افراد و کسب درامد است . همچنين روابط انساني در سطحي ترين شکل خود و ظاهري و تصنعي هستند. حتي روابط زن و شوهر، داماد و مادرزن و دوستان و تمام افرادي که در اين داستان هستند بنا به منفعت با هم در تعاملند.

از نظر اين نويسنده، داستان بر پايه نوعي بي اعتمادي و منفعت طلبي شکل گرفته که در روابط بين انسان هاي مدرن جامعه امروز حاکم است. ضمن اينکه نيروي شر در اين داستان از تمام نيروها قوي تر است. نوينسده دراين داستان سعي دارد همه چيز رابه واسطه طنز به سخره بگيرد. چرا که در جامعه مدرنيزه همه چيز را با پول مي شود حل کرد و اين طنز اجتماعي درواقع به نوعي دغدغه هاي انسان مدرن را به تصوير کشيده است.

پناهي در مورد مکان و زمان داستان نيز گفت: مکان داستان حوالي خيابان ابوسعيد، وحدت اسلامي و بازار اتفاق مي افتد . تصويري که نويسنده از اين اماکن به جزئيات و کاملا ملموس بيان کرده داستان را باور پذيرتر مي کند . و به نوعي به نظر ميرسد که با تجربه زيستي نويسنده همخواني دارد . همچنين زمان داستان از اوايل تابستان تا اواخر شهريوراست که با توجه به نشانه هايي که در داستان امده توصيف فضا و عرق ريختن فضا و زمان به خوبي نشان داده شده است.

اين کارشناس ادامه داد: رواي داستان اول شخص است و تا پايان تخطي ندارد. زاويه ديد حساب شده انتخاب شده و شخصيت پردازي خوب از نقاط قوت داستان است. علاوه بر اين داستان مدور است و از ابتداي داستان با تنهايي شخصيت شروع شده و در انتها با تنهايي او نيز پايان مي يابد.

پناهي افزود: دنبال کردن مراحل ماورايي شدن از کشش و جذابيتي خوبي برخودار است و کنجکاوي مخاطب را بر مي انگيزد. داستان بسيار خوش خوان است و اطناب ندارد. پرسش محور است و در پايان پرسش هايي را براي خواننده باقي مي گذارد.

اين منتقد همچنين گفت: محمدرضا گودرزي از نويسنده هايي است که درديالوگ نويسي مهارت دارد و گفتگوي بين شخصيت ها هميشه واقعي و باورپذير هستند .

در ادامه محمدرضا گودرزي نويسنده مجموعه داستان هايي چون "هیچ کودکی نمی‌گرید"، "پشت حصیر"، "در چشم تاریکی"، "شهامت درد"، "آنجا زیر باران"، "رویاهای بیداری"، "اگه تو بمیری"، " چرا می‌زنی" ، داستان بلند " نعش کش" و ... به ارائه توضيحاتي در خصوص رمان" چه کسي بود صدا زد بنجي " پرداخت. گودرزي با بيان اينکه به رغم تمايل به مينيمال نويسي پس از نوشتن بخش هايي از داستان به نظرم رسيد اين سوژه پتانسيل پرداخت بيشتري دارد گفت: تصميم گرفتم اين داستان را به رمان تبديل کنم.

گودرزي افزود: مسئله و در واقع محور معنايي داستان مسائل اجتماعي است که جامعه با ان درگير است. احضار روح، جن گيري و موضوعات مربوط به ماوراي طبيعت در برخي جوامع مورد توجه قرار گرفته است. وي در خصوص ژانر داستان نيز گفت: از نظر شيوه روايت داستان واقع گرا محسوب نمي شود چرا در يک مرحله چرخشي پيدا کرده و وارد ژانر شگفت مي شود.در بعضي داستان ها فضا از ابتدا نامتعارف است و با واقعيت تجربه زيستي همخواني ندارد بعضي داستان ها تا حدي واقع گرا جلو مي روند اما بعد وارد شگفتي مي شوند.اين نويسنده افزود: در نوشتن اين داستان عامدانه ژانر را تغيير نداده ام بلکه

مسئله داستان ايجاب مي کرد که وارد فضاي شگفت شود. ضمن اينکه با لحن طنز آلود قصد داشتم اين نوع گرايشات را دست بيندازم .

گودرزي در پاسخ به اينکه ايا عامدانه در انتخاب مکان داستان هايش به سراغ بافت قديم تهران مي رود نيز گفت: بافت قديم و جديد براي من فرق ندارد. در داستان نويسي مبحثي هست با عنوان "نقش تجربه زيستي در شکل گيري متن" که من با توجه به محل زندگي شخصي و شناختي که از اين محله ها و فضا دارم در نوشتن داستان ها از اين تجربه زيستي استفاده مي کنم. در اين داستان وقايع نامتعارف و غير واقع گرا زياد است و از اين شگرد استفاده کردم که در کنار دروغ ها از اماکن واقعي نام ببرم تا داستان براي خواننده باورپذير تر شود. وقتي نامي از امکاني برده مي شود که وجود خارجي دارند و واقعي اند بر باورپذيري داستان بسيارتاثير دارد.

وي همچنين افزود: من به داستان هاي پرسشي علاقه دارم و قصدم اين است که پرسش مطرح کنم تا پاسخي بدهم. داستان هاي کوتاه من هم همين گونه است. در جهان سرمايه داري، هنرعرفان و معنويت و همه چيز به پول تبديل مي شود. نويسنده قصدش دست انداختن اين شرايط بوده نه گره گشايي از مثلا نحوه ماورايي شدن. هدف اين بود که خواننده خودش به اين نتيجه برسد که چه چيز درست است و چه چيزي غلط!

گودرزي ادامه داد: برعکس داستان کوتاه ، پايان اين داستان کاملا بسته و رمان گونه است. يک وضعيت ثابت اوليه داشتيم. ماجراهايي پيش امد و در نهايتا شرايط به همان وضعيت ثابت اوليه برگشت. اين شخصيت نمونه اي ساده و معمولي از يک جامعه است که از عقل ابزاري براي رسيدن به هدفش بهره مي گيرد. اين نويسنده ادامه داد: در اين داستان سعي شده بحران هاي تفکري و فرهنگي جامعه به شکل آيروني و داستاني بيان شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
0
0
از کتاب " دائره المعارف عرفانی " استاد علی اکبر خانجانی جلد دوم ص 25
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار