کد خبر: 860234
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
خروج مغزها معکوس نشد
در سال تحصيلي 2011 - 2010 تعداد دانشجويان ايراني امريكا 5هزار و 626 نفر بود كه اين عدد در سال گذشته بيش از دو برابر شده است. اين موضوع در كنار خروج بيش از 60 درصدي دانش‌آموزان نخبه ايراني يك ركورد پس از انقلاب به شمار مي‌آيد
نیره ساری
 
«بسياري از دانش‌آموزان تيز‌هوش در كشور نمي‌مانند؛ بايد چرايي‌هاي اين مهاجرت‌ها آسيب‌شناسي شود. فردي به بنده مي‌گفت خيلي از دانش‌آموزان تيز‌هوش در سن دانش‌آموزي كشور را ترك مي‌كنند.» اين را معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش گفته است كه نشان مي‌دهد فرار مغزها نه‌تنها نتيجه معكوس طي سال‌هاي اخير نداشته بلكه خروج از كشور از سطح دانشجويي و ميان جوانان به دانش‌آموزان هم رسيده است؛ روندي كه ايران را به سمت كشوري كم‌هوش و عاري از نخبه هدايت مي‌كند و با ادامه اين روند تا چند سال آينده به طور كلي ژن باهوشي در ايران از بين خواهد رفت.
 
مهاجرت دانش‌آموزان تيزهوش به خارج از كشور كه چندي پيش آغاز شده، نه‌تنها كاهش نيافته بلكه با توجه به بي‌آينده بودن ميليون‌ها فارغ‌التحصيل دانشگاه‌ها ابعاد تازه‌اي نيز پيدا كرده است.
 ترك كشور توسط دانش‌آموزان تيزهوش در دوران دانش‌آموزي معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش در حالي به ترك كشور توسط دانش‌آموزان تيزهوش در دوران دانش‌آموزي اشاره كرده است كه آمار سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد 62‌ درصد از دانش‌آموزان مدال‌آور المپيادي ايران به كشورهايي نظير امريكا و كانادا مهاجرت كرده‌اند.
 
از مجموع 225 دانش‌آموز ايراني كه طي سال‌هاي 1372 تا 1386 در 53 المپياد جهاني شركت كردند بيش از140 نفر معادل 2/62 درصد آنها هم اكنون در يكي دانشگاه‌هاي مطرح دنيا در امريكا و كانادا تحصيل مي‌كنند.
هرچند كه آمار دقيق‌تري در اين زمينه ارائه نشده است اما به گفته معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش، بسياري از دانش‌آموزان تيزهوشي كه غربال شده و به مدارس استعدادهاي درخشان مي‌روند كشور را ترك مي‌كنند و اگر آماري در اين رابطه بگيريم، وضعيت هيچ كشوري مانند ما نيست و از يك كلاس ممكن است 12 تا 13 نفر كشور را ترك كنند.
 
 افت انگيزه و اميد نسبت به آينده تحصيلات عاليه و يافتن شغلي متناسب با استعدادهاي نخبگاني، رقابت‌هاي نابرابر، مدرك‌گرايي صرف، ساختار معيوب آموزش عالي در كشور، تنزل برتري دانشگاه‌هاي كشور، بي‌توجهي به طرح‌هاي علمي و پژوهشي و موارد بسيار ديگري كه خروج نخبگان را هم به دنبال داشته است، موجب شده كه اين آمار از زبان مسئولان بيان شود. آماري كه بي‌شك با ورود جدي به آن خروجي قابل‌توجه‌تري به دنبال خواهد داشت.
 
دلايل خروج تيزهوشان از كشور
سرنوشتي كه موجب خروج دانش‌آموزان تيزهوش شده است، شباهت نزديكي به خروج نخبگان برتر دانشگاهي نيز دارد و اين در حالي است كه مسئولان كشور اعم از رئيس بنياد ملي نخبگان، وزير بهداشت يا وزير علوم مدعي روند معكوس مهاجرت نخبگان هستند.
القاي حفظ نخبگان موجود در كنار تلاش براي بازگرداندن نخبگاني كه از كشور رفته‌اند از سوي مسئولان در حالي است كه نه‌تنها نمي‌توان چنين آماري را در اين زمينه باور كرد بلكه خروجي بي‌شمار تيزهوشان دانش‌آموزي هم دليل عمده ديگري بر رد اين القائات خواهد بود.
 
انستيتو بين‌المللي آموزش امريكا نهادي رسمي است كه سالانه تعداد دانشجويان خارجي شاغل به تحصيل در اين كشور را اعلام مي‌كند؛ اين انستيتو در آخرين بيانيه‌اش اعلام كرد در سال تحصيلي 2016 - 2015 تعداد دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در امريكا به 12 هزار و 256 دانشجو رسيده كه پس از انقلاب اسلامي يك ركورد محسوب مي‌شود. در سال تحصيلي 2011 - 2010 تعداد دانشجويان ايراني امريكا 5هزار و 626 نفر بود كه اين عدد در سال گذشته بيش از دو برابر شد. اين افزايش باعث شد تا رتبه جمهوري اسلامي ايران در ارسال دانشجو به امريكا در سال 2016 به رتبه يازدهم كشورهاي جهان برسد.
 
با وجود انتشار آمارهاي مختلف از مهاجرت نخبگان و دانش‌آموزان تيزهوش، تاكنون هيچ راهكار مؤثري در اين مورد از سوي دستگاه‌هاي ذيربط ارائه نشده است.
روندي كه در خلأ چاره‌انديشي دقيق و برنامه‌ريزي مدون بر پايه سياستگذاري‌هاي صحيح نهادهاي مربوطه، كم‌هوشي مفرط را براي آينده ايران به دنبال خواهد داشت، چراكه به گفته كارشناسان اجتماعي مهاجرت نخبگان و تيزهوشان تنها مهاجرت مغز‌ها نيست، مهم‌تر از مغز، ژن باهوشان است كه همراه با باهوشان از كشور خارج مي‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بوسجین اردبیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
0
1
تنها برنامه ای که برای جلو گیری از مهاجرت نخبه ریخته شد حقوق های نجومی برای مدیران بود که نشان داد با نام نخبه ها به کام مدیران شد و از ان نصیبی به انان نرسید همین برنامه با ادرس غلط است که مشکلات برای کشور ایجاد کرده است در صورتی درد مشکلات مسالئل دیگری است و ان عدالت در کشور است و تامین رفاه و امید حداقلی در کشور است که متاسفانه نیست الان دانشجویی را می شناسم می شناسم با اینکه در دو رشته نانو و مکانیک در ارشد انهم بدون انگیزه شرکت کرده بود قبول شده اما این دانشجو هیچ انگیزه ای برای درس ندارد چرا که بعد از ارشد بعلت مشکلات مالی که به هر حال باید وارد زندگی شود در کارخانه خود رو سازی به صورت پیمانی مشغول کار شده با مدرک لیسانس که نهایت پرداختی به با اضافه کاری و..... می شود 1600000 تومان از ان انقدر کسر می شود که حق پیمانکار و بیمه و......... برای ایشان می ماند در حدود یک میلیون ایا با یک میلیون یک دانشجو می تواند برای اینده خود امیدوار باشد و بماند در این کشور کار کند خودتان قضاوت کنید ما حساب کردیم که ان هزینه رفت و امد ان دانشجو می شود ایا این بردگی نیست که امورات را سپردیم به دست پیمان کاران و انان هر بلایی خواستند و هر تحقیری خواستند بر سر نیرو های تحصیل کرده و فرهیخته این کشور می اوردند ایا با این برنامه ها امیدی برای نگهداری این نخبگان هست ایا اضافه کردن حقوق مدیران چه تاثیری برای زندگی انها داشته که در اول راه زندگی فعالیت هستند و می خواهند خودی هم نشان دهند
سلمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
0
1
مبارک است میگم این همه حافظ قران و رتبه های برتر المپیادها اگر ایران می ماندند الان از نظر فناوری و... از امریکا و روس بر تر بودیم چون علم اگر درثریا باشد از مردم ایران به ان راه می یابند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار