کد خبر: 854788
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۸
نامه‌نگاري و هشدار به وزير صنعت
يك كارشناس ايمني با بيان اينكه ايمني كارخانه‌هاي كشور در حد صفر است و مديران صنعتي به موضوع ايمني فقط در حد تأمين كفش ايمني و لباس توجه دارند، گفت: در نامه‌اي به وزير صنعت، نسبت به غيرايمن بودن كارخانه‌ها و خطرات آن هشدار دادم.
غلامرضا كيارسي در گفت‌ و گو با فارس در مورد آتش‌سوزي‌هاي اتفاق افتاده در كارخانه‌هاي كروز و ايران‌ خودرو تبريز، اظهار داشت: در حال حاضر ايمني كارخانه‌هاي كشور صفر از 20 است، مديران كارخانه‌ها توجهي به ايمن‌سازي فضاي كار ندارند و موضوع ايمني را فقط در حد تأمين كفش ايمني و لباس مي‌دانند. وي با بيان اينكه دليل اصلي اين حوادث عدم آموزش و رعايت قوانين ايمني در كارخانه‌هاست، تصريح كرد: دليل 95 درصد حوادث، عامل انساني است و فقط 5 درصد حوادث به دليل سهل‌انگاري عمدي اتفاق مي‌افتد.
  
برخوردي با مديران صنعتي بي‌توجه به موضوع ايمني نمي‌شود
وي با تأكيد بر لزوم توجه مديران صنعتي به موضوع ايمني، افزود: اخيراً شاهد بروز اتفاقاتي در كارخانه‌هاي داخلي بوديم، اما هيچ برخوردي با مديران اين كارخانه‌ها نمي‌شود. اين در حالي است كه در خارج از كشور پس از بروز حوادث، صاحب كارخانه توسط پليس و با تقاضاي شركت بيمه جلب مي‌شود تا دليل اتفاق مشخص شود. به گفته كيارسي، اكثر مديران ايراني وابسته به فرد يا سازماني هستند و به همين دليل برخوردي با آنها نمي‌شود. وي با بيان اينكه در كشورهاي ديگر، رؤساي جمهور داراي مشاوراني در زمينه ايمني هستند، گفت: اين مسئله در كشورهاي توسعه يافته از اهميت بالايي برخوردار است اما در ايران چنين چيزي روال نيست. كيارسي با اشاره به اهميت نقش كارخانه‌ها در دستيابي به اقتصاد مقاومتي، گفت: بيشتر كارخانه‌ها در شهرك‌هاي صنعتي مستقر هستند و اين در حالي است كه شهرك‌هاي صنعتي از ايمني مناسبي برخوردار نيستند، حتي برخي از شهرك‌ها فاقد ايستگاه آتش‌نشاني بوده يا فاصله زيادي با آتش‌نشاني‌هاي مناطق ديگر دارند. اين كارشناس ايمني ادامه داد: با توجه به نامناسب بودن وضعيت ايمني در كارخانه‌ها و همچنين شهرك‌هاي صنعتي، هفته پيش نامه‌اي به نعمت‌زاده وزير صنعت نوشتم و نسبت به اين موضوع هشدار دادم. وي در ادامه با اشاره به دولتي بودن شركت‌هاي بيمه‌اي بزرگ در ايران، گفت: با بروز حوادث، شركت بيمه مبلغ هنگفتي را از جيب دولت به كارخانه حادثه‌ديده پرداخت مي‌كند، اين در حالي است كه در دنيا شركت‌هاي بيمه، خصوصي هستند.
  
روال عقد قرارداد بيمه‌اي با كارخانه‌ها در ايران برعكس دنياست
كيارسي توضيح داد: در دنيا شركت‌هاي بيمه براي بيمه كردن كارخانه‌ها ابتدا ارزيابي ريسك انجام مي‌دهند و پس از آنكه مشكلات مربوط به ايمني كارخانه‌ها برطرف شد، با آن واحد صنعتي قرارداد منعقد مي‌كنند. اين در حالي است كه در ايران ابتدا شركت بيمه با كارخانه‌ها قرارداد مي‌بندد و بعد از آن مي‌گويد كه مثلاً شش عدد كپسول آتش‌نشاني در كارخانه‌ قرار دهيد. وي تأكيد كرد: در كشورهاي ديگر حتي استقرار شيلنگ آبرساني در انبارها داراي قاعده خاصي است اما در ايران به دليل بي‌فرهنگي و عدم آموزش مديران در بحث ايمني، با بحران مواجه هستيم. كيارسي با بيان اينكه در استان تهران تعداد زيادي ناحيه صنعتي وجود دارد كه هيچ كدام ايمن نيستند، گفت: در شهرك‌هاي صنعتي مانند شهرك صنعتي پوشاك به جاي ايمن‌سازي، به فكر زيباسازي شهرك هستند در حالي كه ابتدا بايد به موضوع ايمني توجه شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار