کد خبر: 853485
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
حالا كه نيروهاي دولتي سوريه و متحدانش تمركز خود را بر بخش شرقي اين كشور گذاشته‌اند و طي چند روز گذشته پيشروي‌هاي مهمي به دست آورده‌اند...
حالا كه نيروهاي دولتي سوريه و متحدانش تمركز خود را بر بخش شرقي اين كشور گذاشته‌اند و طي چند روز گذشته پيشروي‌هاي مهمي به دست آورده‌اند، امريكايي‌ها تسليح كردها را براي تسلط بر شهر رقه شتاب بيشتري داده‌اند تا در مذاكرات ديپلماتيك بر سر آينده سوريه اهرم خود را تقويت كنند.
 
رسانه‌هاي تركيه گزارش كردند، امريكا با استفاده از دهها دستگاه كاميون، مهمات و تسليحات زيادي به كردهاي سوريه (يگان‌هاي مدافع خلق/نيروهاي دموكراتيك سوريه) ارسال كرده است. بر اساس گزارش خبرگزاري آناتولي، 100دستگاه كاميون يك هفته پس از دستور دونالد ترامپ براي تسليح كردها از طريق گذرگاه مرزي سيملكا به شهر حسكه مهمات و تسليحات را به كردها تحويل داده‌اند.  امريكايي‌ها در ظاهر مي‌گويند هدف از تسليح كردها تسريع در علميات بازپس‌گيري شهر رقه از دست داعش است اما به نظر مي‌رسد هدف واقعي و اصلي واشنگتن از اين اقدامات افزايش قدرت چانه‌زني خود در مذاكرات ديپلماتيك مربوط به جنگ سوريه است. پس از آزادسازي مناطق شرقي حلب در زمستان سال گذشته (1395) و متعاقب آن نشست «آستانه»، امريكايي‌ها در مذاكرات ديپلماتيك به حاشيه رانده شدند.
 
حالا واشنگتن درصدد است از طريق حمايت از كردها دوباره اهرم مؤثري براي خود در فرايند مذاكرات سياسي دست پيدا كند. از ديگر اهدافي كه امريكايي‌ها از تقويت كردها در شمال سوريه دنبال مي‌كنند جلوگيري از تحقق آنچه «هلال شيعي» مي‌خوانند، است. ديپلمات‌ها و رسانه‌هاي غربي مي‌گويند تهران مي‌خواهد مسير زميني از شرق ايران به سواحل مديترانه در غرب سوريه ايجاد كند. بخشي از اين مسير از شمال شرقي سوريه مي‌گذرد؛ جايي كه هم اكنون امريكايي‌ها از طريق كردها در حال گسترش مناطق نفوذ خود هستند اما امريكايي براي پيشبرد اين هدف خود با چالش بزرگي مواجه هستند؛ دشمني ديرينه كردها و تركيه كه هر دو متحد واشنگتن محسوب مي‌شوند. از نظر مقامات ترك، «يگان‌هاي مدافع خلق» شاخه سوري حزب كارگران كردستان (پ‌ك‌ك) محسوب مي‌شود و حمايت امريكا از كردها غيرقابل قبول است اما امريكايي‌ها مي‌گويند كردها، مؤثرترين و قابل اعتمادترين نيرويي هستند كه روي زمين وجود دارند و گروه‌هاي شورشي تحت تركيه نه تنها فاقد انسجام هستند بلكه با گروه‌هاي تروريستي به‌ويژه جبهه النصره اتحاد نزديكي دارند. 
 
ادامه حمايت امريكا از كردها و افزايش قدرت و اعتبار نيروهاي كردي در شمال شرقي سوريه به كابوس اين روزهاي تركيه تبديل شده و در نتيجه تنش را بين آنكارا و متحدان خود در ناتو افزايش داده است. طي چند روز گذشته گزارش‌هايي درباره اختلاف نظر تركيه با دولت‌هاي غربي درباره استفاده از پايگاه هوايي اينجرليك منتشر شده است. اين پايگاه هوايي نقش مهمي در عمليات‌هاي نيروهاي ائتلاف به رهبري امريكا در شمال سوريه دارد و ادامه تنش بين آنكارا و متحدانش در ناتو مي‌تواند عمليات‌هاي هوايي ائتلاف امريكايي را با چالش جدي مواجه كند. علاوه بر اين آنكارا تهديد كرده مواضع كردها در شمال سوريه را هدف قرار خواهد داد. اگر تركيه تهديدهاي خود را عملي كند مي‌تواند عمليات امريكايي براي تصرف رقه را با چالش جدي مواجه كند چرا كه كردها تهديد كرده‌اند در صورت حمله تركيه، مشاركت خود را در عمليات رقه به حالت تعليق درخواهند آورد.
 
داعش در خدمت تل‌آويو
تعدادي از افسران ميداني اسرائيل در منطقه شمالي و ستاد كل ارتش و سازمان اطلاعات نظامي در گفت‌وگو با مجله پوليتيكو از نگراني عميق خود درباره تلاش امريكا براي جنگ با داعش صحبت و تأكيد كردند كه اين مسئله به افزايش بيشتر افراط‌گرايان و گسترش آنها در لبنان و اردن بعد از شكستشان در عراق و سوريه منجر خواهد شد تا جايي كه اردني‌ها نيز نگران چنين سناريويي هستند. يك فرمانده ارتش اسرائيل گفت: آنچه همه اكنون درباره آن متفق‌القول هستند اين است كه بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه پيروز مي‌شد اما در موازات با اين مسئله بشار اسد اين پيروزي را مديون حزب‌الله است كه وارد دو جنگ در مقابله با اسرائيل شده است. اين حزب براي گسترش پايگاه عمليات جديد خود در سوريه تلاش مي‌كند و اين به معناي زمينه جديدي براي نفوذ ايران است. اگر اسد پيروز شود ما در مقابل حزب‌الله در يك جبهه در سوريه و لبنان قرار خواهيم گرفت. وي در جواب اين سؤال كه آيا اين اظهارات به اين معناست كه امريكا و همپيمانانش بايد بگذارند داعش باقي بماند، گفت: چرا نه؟ داعش هزاران تن از القاعده را مي‌كشد و القاعده هزاران تن از داعش را و هر دو اينها با حزب‌الله و اسد مي‌جنگند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار