کد خبر: 849571
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱
وزیر آموزش و پرورش:
اگر ما هدف آموزش و پرورش را صرف آموزش بدانیم، باید در سال‌های آینده مدارس را جمع کنیم چرا که دیگر برای آموزش این محتواها نیاز به معلم نیست.

وزیر آموزش و پرورش گفت: محتواهای آموزشی مهم‌ترین مسأله نیستند، اگر بخواهیم آموزش و پرورش را در مسیر درست قرار دهیم باید کاری کنیم که سیطره پرورش را بر آموزش غلبه دهیم و در یک کلمه اصل و اساس آموزش، تربیت است.

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در مراسم تجلیل از معلمان نمونه استان اصفهان اظهار کرد: مسائل آموزش و پرورش نیازمند یک گفتمان ملی است و برای اینکه در مسیر درست حرکت کنیم باید گفتمانی ملی را تشکیل دهیم.

وی افزود: اگر مقام معظم رهبری می فرمانید که هزینه کردن در آموزش و پرورش سرمایه است و اگر اقتصاددانان تأکید دارند که اگر بخواهید برنامه‌های توسعه اجرا شود باید در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری شود، نیاز به گفتمان سازی دارد تا همه به این باور عمومی برسند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این که محتوای آموزشی مهم‌ترین مسأله نیست، تصریح کرد: اگر بخواهیم آموزش و پرورش را در مسیر درست قرار دهیم باید کاری کنیم که سیطره پرورش را بر آموزش غلبه دهیم و در یک کلمه اصل و اساس آموزش، تربیت است.

دانش آشتیانی ادامه داد: اگر ما هدف آموزش و پرورش را صرف آموزش بدانیم، باید در سال‌های آینده مدارس را جمع کنیم چرا که دیگر برای آموزش این محتواها نیاز به معلم نیست.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به خوبی به موضوع تربیتاهمیت داده عنوان کرد: محتواهای آموزشی و به روز کردن و مشارکت جدی معلمان در تدوین محتوای آموزشی از مهم‌ترین نکات است.

وی ادامه داد: بحث مقام معلم را باید در ساختار و تشکیلات بتوانیم نشان دهیم، معلم با دیدگاه‌هایی که دارد تصمیمات آموزش و پرورش از بالا تا پائین حضور داشته باشد و آزادی عمل داشته باشد تا با فکرش تربیت را در مدرسه جاری کند.

دانش آشتیانی بیان کرد: باید دانش‌آموزان کارآمدی را به جامعه تحویل دهیم و کارآمدی دانش‌آموزان به کسب مهارت در مدرسه باز می‌گردد.

وی ابراز داشت: این خط ریل اشتباه است که فکر کنیم جدا از برنامه‌ریزی درسی می‌توانیم مهارت‌ها را در دانش‌آموزان به وجود آوریم، باید در موضوعات درسی بحث تفکر وجود داشته باشد، اگر می‌خواهیم انسان متفکر تربیت کنیم با دو ساعت درس این اتفاق نمی‌افتد بلکه باید تمامی معلمان در تمام ساعات دانش‌آموز را به فکر وا دارد و طرح مسأله کند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از مسائلی که بسیار خود ما در آن‌ها نقش داریم، فکر می‌کنیم با ایجاد رقابت می‌توانیم به بچه‌ها آموزش دهیم و این باعث شده که ما با تربیت ناموفقی رو به رو شویم، ما باید این را در کلاس درس یاد دانش‌آموزان دهیم که اگر بخواهیم انتخابات شورای دانش‌آموزی برگزار کنیم، دانش‌آموزان با چه شکلی رقابت را بین آن‌ها برگزار کنیم.

وی اضافه کرد: در یک نظام تربیتی باید یاد دهیم که اگر تو می‌خواهی دانش‌آموز نمونه‌ای باشی باید در شورای دانش‌آموزی مدرسه انتخاب شوی و برای این کار لازم است که یاد دهیم تا برنامه‌های خودت را معرفی کنی.

دانش آشتیانی تصریح کرد: روش رقابت، روش توطئه کردن، روش تخریب کردن نیست و اگر این را در دوران دانش‌آموزی یاد دهیم وقتی دانش‌آموز بزرگ شود یاد می‌گیرد که اگر خود را خواست به مردم معرفی کند راجع برنامه‌های خود معرفی کند.

وی ادامه داد: در این روش از دروغ، تهمت و غیره استفاده کند راه به جایی نخواهد برد، اگر می‌خواهیم کشور در مسیر توسعه قرار گیرد اول باید از آموزش و پرورش آغاز شود اینکه می‌گوییم پرورش باید بر آموزش غلبه پیدا کند به خاطر داشتن اخلاق است.

دانش آشتیانی افزود: دانش‌آموز امکان دارد که خودش با مشاهدات خود قانون جاذبه نیوتون را تجربه کند و یاد گیرد اما وظیفه معلمان این است که دانش‌آموز تربیت کند تا دانش‌آموز به مرحله اسفل سافلین سقوط نکند.

وی یادآور شد: مجدداً نیاز داریم که داستان چوپان دروغگو را تحلیل کنیم تا دانش‌آموز یاد گیرد که اگر دروغ گفت امکان دارد که در کوتاه مدت به نتیجه‌ای برسد اما سرنوشت نهایی دروغ گفتنان چیزی که فکر می‌کند نیست.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: اگر همه مدل‌های مدنظر در آموزش و پرورش اجرا شود جامعه‌ای با اخلاق رو به رو خواهیم بود که در این جامعه می‌توانیم به هم نقد کنیم اما ضمن آن باهم دوست هستیم.

دانش آشتیانی عنوان کرد: تا توسعه فرهنگی در جامعه اتفاق نیفتد جامعه به رشد و بلوغ نمی‌رسد اما در صورت اتفاق افتادن توسعه فرهنگی، انسان‌ها زندگی با کیفیتی را تجربه می‌کنند، کشوری توسعه یافته است که مردمانش در جهت ارتقا کشورشان باهم قدم بردارند.

وی خاطر نشان کرد: ما این موارد را در دوران ابتدایی بیشتر از دوران متوسطه رویشان تمرکز داشته باشیم تا این تعهدات ملی و دینی در این سنین اتفاق افتند، معلمان مطمئن باشند که اگر بخواهیم آموزش و پرورش مطلوبی داشته باشیم باید به تمامی این موارد توجه داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش ابراز داشت: با گذشت زمان محتواهای آموزشی قابل دسترس تر می‌شوند اما تعامل معلم با شاگرد با هیچ فنّاوری امکان‌پذیر نیست و فقط رو در رو اتفاق می‌افتد که باید با همین رویکرد به این موضوع برسیم، مدرسه نه تنها حذف نمی‌شود بلکه مدرسه جایگاه بسیار عظیمی در توسعه‌ها پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: سند تحول بنیادین به این پرداخته شده که معلمان نقش مربیان را هم داشته باشند. مواردی را به مجالس ارائه کردم که یکی از آن‌ها بحث مقابله با تمرکزگرایی به خصوص در ستاد آموزش و پرورش است که دستورالعمل واگذاری بسیاری از اختیارات را به شورای آموزشی شورای آموزش و پرورش استان‌ها داده‌ایم.

دانش آشتیانیگفت: باید به معلم اجازه دهیم تا خودش تصمیم گیر مسائلش باشد و اگر دقت کرده باشید با همین نگاه برگه‌های ارزیابی را تعویض کردیم و به فرمی که خود معلم خودش را ارزیابی کند، تبدیل کردیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که یکی از محوری‌ترین مسائل این است که کار و شأن معلم حفظ شود، تصریح کرد: افزایش خوبی از نظر مالی در دولت تدبیر و امید برای فرهنگیان انجام شد اما میدانیم این میزان هم کافی نیست و در نظر داریم تا در جهت مسأله معلمان حکمی را با کمک نمایندگان مجلس که نظام حقوقی معلمان را از کارکنان جدا کنیم.

وی افزود: سعی داریم با توجه به منابعی که به بخش‌های مختلف اضافه شود، دغدغه معیشتی معلمان را هم تا حد امکان این مسأله را سر و سامان دهیم و به جایی برسانیم که دیگر آموزش و پرورش دغدغه مالی نداشته باشد.

دانش آشتیانی بیان کرد: در همین دولت تدبیر و امید، اگر سال 96 را در نظر بگیرم می‌بینم که در این سال 96 میزان حقوق معلمان به طور 100 درصدی افزایش داشته است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بیمه فرهنگیان یادآور شد: گروهی در وزارت خانه برای بررسی بیمه تکمیلی فرهنگیان تشکیل شد که با جلسات متعددی که با شرکت‌های بیمه داشتیم به نتایج خوبی دست یافتیم.

وی ادامه داد: مسأله سلامت معلمان مسأله بسیار مهمی است که سعی ما بر این است بتوانیم قراردادی را تنظیم کنیم که بتواند خدمات خیلی خوبی را به همکاران فرهنگی بده که امروز هم شاهد کلینیک پزشکی برای فرهنگیان در استان اصفهان هستیم.

دانش آشتیانی در پایان با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا تاکید کرد: 29 اردیبهشت روز تاریخی برای مردم ایران است و تقاضا دارم تا در این انتخابات همه شرکت کنند.

وی گفت: محتواهای آموزشی مهم‌ترین مسأله نیستند، اگر بخواهیم آموزش و پرورش را در مسیر درست قرار دهیم باید کاری کنیم که سیطره پرورش را بر آموزش غلبه دهیم و در یک کلمه اصل و اساس آموزش، تربیت است.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار