کد خبر: 849528
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
پس از ناتواني در احقاق خونبهاي حجاج شهيد
از فجايع منا و تعرض دو تن از مأموران فرودگاه جده به دو نوجوان ايراني حدود دو سالي مي‌گذرد و...
از فجايع منا و تعرض دو تن از مأموران فرودگاه جده به دو نوجوان ايراني حدود دو سالي مي‌گذرد و امسال قرار است حدود 80 هزار نفر از افرادي كه سال‌هاست دل در هواي طواف كعبه دارند با توافق بين ايران و عربستان حاجي شوند، اما حاجي شدن زوار ايراني در حج 96 با گذشته يك فرق اساسي دارد و آن دستبندهاي الكترونيكي است كه با توافق سازمان حج و زيارت كشورمان قرار است بر دستان حجاج ايراني زده شود تا زوار ايراني در بين تمامي حجاج مسلمان با دستان بسته طواف كنند و حاجي شوند!
 
سال گذشته در چنين ايامي بود كه براي نخستين بار در مذاكرات هيئت ايراني با عربستان براي اعزام حجاج براي به‌جا آوردن حج واجب ماجراي دستبند الكترونيك بر دستان حجاج ايراني مطرح شد. امنيت حجاج ايراني يكي از شروط طرف ايراني بود كه سعودي‌ها براي اين منظور راهكاري عجيب و غير‌محترمانه‌اي پيشنهاد داده‌اند؛ ‌استفاده از دستبند الكترونيكي! كه در اقدامي عجيب مورد موافقت ايراني‌ها نيز قرار گرفت! در نهايت اما آنقدر كارشكني طرف سعودي ادامه يافت تا «‌صد عن الصبيل» ‌كردند و مانع از به جا آوردن حج واجب براي زوار ايراني شدند. اين ماجرا اما امسال هم دوباره تكرار شده است و طبق گفته‌هاي مسئولان سازمان حج و زيارت قرار است بيش از 80 هزار حاجي ايراني در حج تمتع سال‌جاري از دستبندهاي الكترونيكي استفاده كنند. دستبند زدن بر دستان زوار ايراني در حالي موافقت مسئولان سازمان حج و زيارت و انفعال وزارت امور خارجه را در پي داشته كه هنوز تكليف خون‌بهاي 131 هزار ميلياردي 463 زائر ايراني كه در حادثه منا به شهادت رسيدند و همچنين ديه مشخص نيست و مسئولان كشورمان از دريافت خون‌بهاي شهداي حريم خانه كعبه و سرزمين مقدس منا ناتوان مانده‌اند.
 
قرار بود عزت و كرامت حجاج نخستين پيش‌شرط براي برقراري دوباره حج تمتع باشد؛ ‌موضوعي كه با دستبند زدن بر دست حجاج ايراني در تضاد كامل است.  حالا حميد محمدي، رئيس سازمان حج و زيارت براي توجيه استفاده از دستبند الكترونيك براي حجاج ايراني اينگونه توضيح مي‌دهد «امسال براي نخستين بار علاوه بر كارت شناسايي قرار است اطلاعات فردي زائر روي يك مچ‌بند معمولي مورد استفاده قرار گيرد.» در برابر اين اظهارات استفاده از دستبند براي ثبت اطلاعات زوار علاوه بر كارت شناسايي موضوعي است كه ابهامات متعددي را به ذهن مخاطبان و به خصوص افرادي كه قرار است امسال راهي سرزمين وحي شوند، متبادر مي‌كند. مسئولان سازمان حج و زيارت به صراحت اعلام كرده‌اند كه با نصب GPS روي اين دستبند، مي‌خواهند در راستاي ايجاد رفاه زائران‌مان قدم بردارند، اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد با يك نرم‌افزار خارجي در حالي كه تمامي اطلاعات رفت‌و‌آمدهاي حاجيان و محل استقرار آنها را ثبت مي‌كند همه اطلاعات همه زوار ايراني اعم از دانشمندان و نخبگان و شخصيت‌هاي سياسي در دسترس عربستان قرار خواهد گرفت.  آيا جمهوري اسلامي ايران تكنولوژي ساخت اين دستبندها را در اختيار دارد؟ دستبندهاي الكترونيكي مذكور بر اساس كدام نقشه جهاني كار مي‌كند؟ وقتي سازمان جاسوسي ايالات متحده امريكا از «گوگل مپ» براي مقاصد شوم خود بهره مي‌برد، آيا مي‌توان به استفاده از اين اپليكيشن اعتماد و اطمينان كرد؟ يا به عبارتي ديگر «گوگل مپ» را چه كساني و در كجا ساپورت اطلاعاتي مي‌‌كنند؟
 
برخي اخبار غيرموثق از خريداري اين دستبندها از شركتي كه سهامدار آن اسرائيلي‌ها است، حكايت دارد. در كنار آنكه چنين دستبندهايي عملاً عزت و كرامت زوار ايراني را زير سؤال مي‌برد، نكته اساسي در اين بين از دست رفتن بيشتر امنيت زوار ايراني است، درست شبيه فاجعه منا كه با شهادت چهره‌هاي سرشناس كشورمان در ميان سايرحجاج همراه بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار