کد خبر: 843830
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
يادمان عمليات فتح‌المبين يكي از مهم‌ترين زيارتگاه‌ها در استان خوزستان به شمار مي‌رود كه در فهرست ميراث فرهنگي دفاع مقدس به ثبت رسيده است. يادمان شهداي فتح المبين در هشت كيلومتري شمالغربي شوش و در غرب كرخه قرار دارد كه شيارهاي 9‌گانه و سايت‌هاي موشكي از جمله نقاط ديدني اين منطقه به شمار مي‌روند.
 
در منطقه غرب شوش و دزفول، تعدادي از رزمندگان قرارگاه فجر كه به فرماندهي شهيد مجيد بقايي شش روز مانده به عمليات فتح‌المبين، قصد رخنه از 9 شيار به سنگرهاي دشمن را داشتند – بعدها به نام شيارهاي المهدي، شيخي، شليكا، خِنِگ، محلات، شير علي سلطاني، شهيد ربيعي، شهيد ميرزايي و شهيد تركي معروف شدند– با سنگرهاي كمين دشمن درگير شده و تعداد زيادي از آنها در اين شيارها به شهادت مي‌رسند.
 
سايت‌هاي 4 و 5 رادار:
اين سايت‌ها كه قبل از انقلاب طرح‌ريزي شده بودند در 18 كيلومتري غرب شهر شوش و در دامنه ارتفاعات ابو صليبي خات قرار دارند. در اوايل جنگ تحميلي با اشغال غرب شوش اين منطقه به تصرف بعث درآمد. بعثي‌ها براي حملات موشكي و توپخانه‌اي به شهرهاي شمال خوزستان از اين سايت‌ها استفاده مي‌كردند. رزمندگان اسلام براي آزاد‌سازي اين سايت‌ها در عمليات فتح‌المبين نبرد جانانه‌اي انجام دادند و مقاومت سرسختانه عراق را درهم شكستند. بعد از عمليات تعدادي از فرماندهان ارشد عراق كه در اين منطقه عقب‌نشيني كرده بودند به دستور صدام اعدام يا زنداني شدند.
 
در 19 دي ماه 1381، مردم شهرستان شوش هشت شهيد گمنام را تشييع كردند و در يادمان عمليات فتح‌المبين به خاك سپردند. لذا اگر زائر اين يادمان باشيد، حتماً سري به مزار آنها بزنيد كه نورانيت و صفا را در دل‌ها تازه مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار