کد خبر: 841614
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
كبري فرشچي
تكليف 8 هزار ميليارد تومان از حق و حقوق فرهنگيان كه در صندوق ذخيره فرهنگيان بر باد رفت هنوز روشن نشده است. ۸۸۲ هزار و ۴۲۵هزار فرهنگي در كشور عضو صندوق ذخيره فرهنگيان هستند. به طور ميانگين در هر ماه از هر فرهنگي بيش از ۱۷۷ هزار تومان رأساً از فيش حقوقي آنها كسر و مستقيماً به حساب صندوق ذخيره فرهنگيان واريز مي‌شود، البته با احتساب بازنشستگاني كه عضو اين صندوق هستند، مبلغ ورودي به صندوق ذخيره به مراتب بيشتر مي‌شود  و بر اساس اظهارات مسئولان اين صندوق، درآمد ماهانه صندوق ذخيره فرهنگيان ۲۱ ميليارد تومان است. با تمام اينها اما وقتي نوبت به پرداخت حق‌التدريس معلمان رسمي آموزش ‌و پرورش، حقوق معلمان حق‌التدريس، حقوق سرباز معلمان و نيروهاي قراردادي مي‌رسد، پرداخت‌ها با تأخيرهاي چند ماهه انجام مي‌شود.
پرداخت حق‌التدريس شاغلان و نيروهاي آزاد، حقوق نيروهاي قراردادي و ساير پرداخت‌هاي پرسنلي كه پيشتر مدير كل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش ‌و پرورش قول پرداخت آن را تا اواخر هفته گذشته داده بود، هنوز از سوي خزانه تأمين اعتبار نشده است و كسري بودجه آموزش‌ و پرورش در روزهاي پاياني سال همچنان دامنگير معلماني است كه از ابتداي مهر تا‌كنون در انتظار پرداخت مطالبات خود هستند از سوي ديگر مربيان پيش‌دبستاني كه با مصوبه مجلس به صورت حق‌التدريس در آموزش‌ و پرورش به كار گرفته شده‌اند از مهر امسال هيچ حقوقي دريافت نكرده‌اند.

منصور مجاوري مدير كل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش‌ و پرورش در تاريخ 30 بهمن در خصوص بودجه ساير اين وزارتخانه گفته بود: در حالي كه براي پرداخت حق‌التدريس شاغلان و نيروهاي آزاد، ‌همچنين نيروهاي قراردادي، ‌بيمه تكميلي و سرباز معلم‌ها 2 هزار و 900 ميليارد تومان نياز داريم، تنها 400 ميليارد تومان به ما اختصاص يافته است.

وي تأكيد كرده بود: اين روال باعث شد تا از ابتداي مهر نتوانيم پرداخت‌هايي را در بحث حق‌التدريس‌ها و حقوق سرباز معلمان داشته باشيم و همين مسئله باعث مي‌شود آموزش و پرورش با كسري مواجه شود و شرايط به گونه‌اي است كه هم اكنون براي پرداخت حقوق معلمان حق‌التدريس و سرباز معلم بودجه‌اي نداريم و از پولي كه بابت كسري‌ بودجه اسفندماه در اختيار ما قرار مي‌گيرد، پرداخت‌ها را شروع خواهيم كرد.

يك هفته پس از رسانه‌اي شدن اين موضوع، خبري در رسانه‌ها منتشر شد كه از اختصاص اعتبار يك هزار ميليارد توماني از سوي دولت براي پرداخت مطالبات آموز‌ش‌ و پرورش در بحث حق‌التدريس معلمان، حقوق سرباز معلمان و نيروهاي قراردادي و سرانه مدارس خبر مي‌داد.

اما با وجود انعكاس اين خبر در تاريخ 6 اسفند 95، هنوز بودجه‌اي از سوي خزانه در اختيار آموزش و پرورش قرار نگرفته است تا در روزهاي پاياني سال حداقل بخشي از مطالبات معلمان صاف شود.
بي‌توجهي به مطالبات به حق معلمان اما شبهاتي را درباره تعمد در نارضايتي اين قشر مطرح مي‌كند؛‌ قشري كه قرار است سعادت و سلامت آينده جامعه را با تربيت نسل فردا تضمين كنند، ولي با بد‌عهدي‌هاي آموزش و پرورش در تأمين امروز خويش وامانده‌اند و اين مسئله مي‌تواند به ساختار نظام تعليم و تربيت آسيب جدي برساند. از سوي ديگر تأمين و تزريق منابع براي پرداخت مطالبات معلمان موضوعي است كه به هر حال بايد اتفاق بيفتد، اما با تعويق زمان اين كار تا انتخابات و تزريق يك‌باره بودجه براي صاف كردن اين بدهي‌ها مي‌تواند به گونه‌اي مهندسي انتخاباتي تلقي شود و با حصول رضايت معلماني كه از دريافت حق و حقوقشان نا‌اميد بوده‌اند، آراي اين قشر را به نفع جريان دولت هدايت كند بي‌آنكه هيچگونه هزينه اضافه‌اي براي آموزش و پرورش در بر داشته باشد. در برابر چنين رويكردي اما معلمان به عنوان اقشار فرهيخته جامعه با عنايت به بزرگ‌ترين اختلاس تاريخ ايران كه در صندوق ذخيره فرهنگيان اتفاق افتاده است، آنقدر هوشمند هستند كه نتوان آرايشان را براي روز مبادا مهندسي كرد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار