کد خبر: 840813
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰
دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي گفت: نداشتن توجيه اقتصادي صادرات كالا با هواپيما به دليل گراني سوخت هواپيماي باري، موجب شده است صاحبان كالا تمايلي براي اين كار نداشته باشند و ايرلاين‌ها هم دنبال خريد هواپيماي باري نباشند.
دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي گفت: نداشتن توجيه اقتصادي صادرات كالا با هواپيما به دليل گراني سوخت هواپيماي باري، موجب شده است صاحبان كالا تمايلي براي اين كار نداشته باشند و ايرلاين‌ها هم دنبال خريد هواپيماي باري نباشند.
مقصود اسعدي ساماني در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: پس از آزادسازي نرخ حامل‌هاي انرژي قيمت سوخت هواپيما نيز افزايش يافت. در اين راستا قيمت سوخت هواپيما براي هواپيماهاي مسافري در ايران امروز هر ليتر 600 تومان و براي هواپيماهاي باري مطابق با نرخ فوب خليج فارس به عنوان مثال هزار و 300 تومان عرضه مي‌شود.
وي با اشاره به اينكه يكي از هزينه‌هاي اصلي پروازها، هزينه سوخت است، گفت: در اين راستا با توجه به قيمت بالاي سوخت براي هواپيماهاي باري (كارگو)، براي صادركنندگان ايراني مقرون به صرفه نيست كالاي خود را از طريق هواپيما جابه‌جا كنند. مثلاً بخش كشاورزي كشور مايل بود برخي از توليدات خود را از طريق هواپيما به كشورهاي حاشيه خليج فارس صادر كند اما به دليل هزينه بالاي صادرات با هواپيما از اين كار منصرف شد.
دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي با بيان اينكه مصرف سوخت هواپيما، نسبت به مصرف ديگر حامل‌‌هاي انرژي در كشور بسيار پايين‌تر است، گفت: در كشور ما روزانه حدود 2/4 ميليون ليتر سوخت هواپيما مصرف مي‌شود كه نسبت به مصرف سوخت در ديگر مدل‌هاي حمل‌ونقل نظير خودرو، خيلي كمتر است. اسعدي ساماني ادامه داد: از سوي ديگر كشورهاي دنيا چون حمل‌ونقل هوايي را در ارتباط با توسعه و نهاده توليد مي‌دانند به اين صنعت توجه خاصي دارند ضمن آنكه ابزار مهمي در جهت رشد اقتصادي است، بنابراين يارانه به سوخت حمل‌ونقل هوايي اختصاص مي‌يابد اما در ايران از زمان آزادسازي نرخ حامل‌هاي انرژي، قيمت سوخت هواپيماي باري آزاد شد و اين به كاهش صادرات با هواپيما انجاميد.
وي افزود: رقم 60 هزار تن جابه‌جايي كالا توسط هواپيما در سال 90 با آزادسازي نرخ سوخت هواپيماي باري، امروز‌ به 10 هزار تن كاهش يافت.
دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي توضيح داد: در همين راستا مي‌توان گفت خريد هواپيماي باري براي ايرلاين‌هاي ايراني مقرون به صرفه نيست و امروز تعداد انگشت‌شماري هواپيماي باري در ناوگان تجاري هوايي كشور فعاليت مي‌كنند ضمن آنكه از نظر بهره‌وري نيز در رتبه پاييني قرار دارند، زيرا به عنوان مثال بوئينگ 747 باري هما، حداكثر در هفته‌‌ يك پرواز دارد در حالي كه اگر نرخ سوخت متناسب باشد ميزان ناوگان باري هوايي و صادرات از طريق حمل‌ونقل هوايي افزايش مي‌يابد.
اسعدي ساماني گفت: روزانه 70 ميليون ليتر بنزين، 100 ميليون ليتر گازوئيل و 10 ميليون ليتر نفت سفيد در كشور مصرف مي‌شود و اين ارقام نسبت به مصرف روزانه 2/4 ميليون‌ ليتر سوخت هواپيما بسيار بزرگ‌تر است. وي ادامه داد: سوخت هواپيما شبيه نفت سفيد است و هزينه توليد آن هم چندان گران نيست، بنابراين توصيه مي‌شود اگر به دنبال افزايش صادرات از محل حمل‌ونقل هوايي هستيم بايد نرخ سوخت هواپيماهاي باري كاهش يابد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار