ترافيك معضل كلانشهرها كه همچون تار عنكبوت معابر شهري را در بر گرفته است حالا با نزديكتر شدن به ايام پاياني سال خود را در معابر شهري بيشتر نمايان ميكند. در روزهاي پاياني سال جنب و جوش براي خريد و فعاليتهاي سال نو بيشتر ميشود و در اين ميان با كوچكترين بي نظمي و زير پا گذاشتن قانون حتي توسط يك راننده گرههاي ترافيكي در يك مسير شكل ميگيرد و تبعات آن به ساير معابر شهري كشانده ميشود. از تصادف گرفته تا دوبله پارك كردن همه و همه ايجاد ترافيك ميكند و بر بار ترافيكي معابر ميافزايد. بسياري از شهروندان سعي ميكنند به جاي استفاده از وسايل نقليه عمومي از وسايل شخصي خود در اين ايام استفاده كنند و به دليل آنكه در روز حدود يك هزار خودروی جدید در شهر تهران شمارهگذاري ميشود ديگر معابر شهري گنجايش اين تعداد خودرو را ندارد. نه جاي پارك براي پارك كردن خودرو به آساني گير ميآيد و نه ميتوان از مسيرهاي فرعي عبور كرد.
در حال حاضر در شهر تهران با وجود 9 ميليون جمعيت ثابت و حدود 4 ميليون جمعيت شناور كه از شهرهاي اطراف و شهرهاي اقماري به تهران رفت و آمد ميكنند ديگر ترافيك يك موضوع تك بعدی نيست. آمد و شد در شهر تهران با وجود قوانين و مقررات و ضوابط باز هم داراي بسياري از معايب همچون تكميل نبودن شبكههاي حمل و نقل عمومي، نبود پاركينگهاي طبقاتي هوشمند، نبود كنترل ترافيك از يكسو و از سوي ديگر استفاده نكردن شهروندان از شبكههاي مجاز كه اقدام به ارائه اطلاعات آنلاين ترافيكي ميكنند به تشديد ترافيك شهري دامن زده است. در حال حاضر ضريب نفوذ اينترنت در شهرهاي بزرگ كشور افزايش يافته است و در اين ميان بسياري از افراد داراي تلفنهاي همراه هوشمند هستند كه ميتوان از اين ظرفيت و پتانسيل براي كاستن بار ترافيك معابر و ساماندهي آن استفاده كرد. در حقيقت در سالهاي اخير سعي شده است تا بخشي از اطلاعات ترافيكي به صورت آنلاين روي شبكههاي مجاز و سايتها ارائه شود تا شهرونداني كه قصد سفر درون شهري را دارند، بهتر بتوانند زمان خود را مديريت كنند و بتوانند در لحظه براي ساماندهي ترافيك مسير عبوري تصميمگيري كنند كه از چه مسيري به ادامه راه خود ادامه دهند. در ايران تمامي وسايل ارتباط جمعي همچون راديو و تلويزيون و شبكههاي مجازي به بهترين شكل ممكن با تكنولوژي روز در حال استفاده است اما متأسفانه چگونگي استفاده از اين وسايل به صورت كاربردي با زندگي روزمره جاي خلأ بسياري دارد.
چه تعداد از شهروندان قبل از خارج شدن از خانه برنامهريزي ميكنند تا بدانند از چه مسيري خود را به مقصد برسانند تا كمتر در بار ترافيك بمانند؟
چه تعداد از شهروندان در ترافيك معابر با استفاده از شبكههاي مجازي و اطلاعات ارائه شده تصميم ميگيرند مسير خود را تغيير دهند تا بار ترافيك مسير عبوري كه در آن قرار دارند كاهش يابد؟ چه تعداد از شهروندان به پيامهاي ترافيك كه در قالب طنز يا به صورت تصويري ارائه ميشود توجه ميكنند؟ اصلاً تا به حال فكر كردهايم چرا اين همه پويانمايي (همچون ديرين ديرين) توليد ميشود؟! پيام اين انيميشنها چيست و چه كاربردي دارند؟ اينكه با وجود دسترسي به فايلهاي تلگرام و ساير شبكههاي مجازي چرا به موضوع ترافيك بيتفاوت هستيم جاي تأمل دارد. همه ما به نوعي با ترافيك سر و كار داريم و بخشي از زندگي شهري ما را اين رفت و آمد شهري در برميگيرد، ولي به چه ميزان درصدد هستيم به عنوان يك شهروند به فرهنگ ترافيك خود و رعايت قوانين و مقررات در اين زمينه احترام بگذاريم؟! در حقيقت با سر زدن به سايتهاي آنلاين ترافيك كه اطلاعات بسياري از ترافيك مسيرها و معابر را به ما ميدهد ميتوانيم سفرهاي خود را مديريت كنيم. مديريت سفر يعني صرفهجويي در سوخت و زمان، كاستن از آلودگي هوا، كاهش تصادفات، آرامش روحي و جسمي براي زندگي شهرنشيني و در نهايت گام برداشتن در مسير سلامت فردی و جمعي براي ارتقاي زندگي شهري. بنابراين لازم است تا كمي بيشتر به مسائل ترافيكي و استفاده از ابزار هوشمند اطراف خود براي ساماندهي ترافيك وقت بگذاريم تا هم خودمان نتيجه آن را ببينيم و هم ديگران از آن بهرهمند شوند. بياييم براي استفاده هوشمند از ترافيك و مديريت آن كار امروز را به فردا واگذار نكنيم كه اگر بار ترافيك در شهرها ساماندهي شود زندگي شهري دلنشينتر خواهد شد.