کد خبر: 840196
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
انتخابات رياست جمهوري سال 96 و انتخابات شوراها را شايد بتوان يكي از چالش‌برانگيزترين سوژه‌هاي خبري براي رسانه‌هاي خارجي به‌خصوص رسانه‌هاي فارسي زبان كه با اهداف خاصي در حال فعاليت هستند، دانست.
مهدی پورصفا
انتخابات رياست جمهوري سال 96 و انتخابات شوراها را شايد بتوان يكي از چالش‌برانگيزترين سوژه‌هاي خبري براي رسانه‌هاي خارجي به‌خصوص رسانه‌هاي فارسي زبان كه با اهداف خاصي در حال فعاليت هستند، دانست. تمام صاحبنظران سياسي بر اين نكته واقفند كه در هر مقطع سياسي يك رويكرد خاص از سوي اين رسانه‌ها دنبال مي‌شود كه اصلي‌ترين هدف آن تأثيرگذاري بر فضاي انتخاباتي و جهت دادن به آن است.

شايد نمونه واضح آن تلاش بي.‌بي.‌سي فارسي در انتخابات سال 94 مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري بود و تلاش سنگين اين شبكه براي معطوف كردن توجه عمومي روي يك ليست خاص كه منجر به واكنش‌هايي در سطح جامعه نيز شد.  حالا و در حالي كه نزديك به سه ماه تا برگزاري انتخابات رياست جمهوري و شوراها باقي مانده است و كنگره‌هاي انتخاباتي نيروهاي انقلاب در حال برگزاري است تا تمامي طرف‌ها به نامزدي واحد برسند، باز هم يك خط خبري خاص از سوي رسانه‌هاي بيگانه به دنبال هدف قرار دادن اين روند و تحت‌تأثير قرار دادن جامعه است. شايد از هم‌اكنون بتوان نشانه‌هايي روشن از آن را يافت.
‌  
ميراث ترامپ
زماني كه دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا در انتخابات آذرماه امسال روي كار آمد، بسياري از روزگار سخت ايران سخن گفتند. دونالد ترامپ به وضوح عليه برجام صحبت كرد و خواستار واكنش سخت نسبت به نفوذ ايران در منطقه شد. با اين حال گذر زمان نشان داد كه بسياري از تهديدها غيرواقعي بوده و حتي صحبت از لغو برجام نيز بيشتر به يك قمپز سياسي مي‌ماند.  حتي دنيس راس، دستيار رئيس‌جمهور سابق امريكا نيز به اين نكته اذعان كرد كه دولت ترامپ به اين نتيجه رسيده است كه دليلي براي لغو برجام وجود ندارد. با اين وجود تهديدهاي ترامپ همچنان به جاي خود باقي ماند. دولت ترامپ به بهانه آزمايش موشك‌هاي بالستيك ايراني تحريم‌هاي جديدي را عليه برخي افراد و نهادهاي داخلي و خارجي وضع كرد.
همچنين بحث ايجاد يك اتحاد تازه بين كشورهاي عربي براي مقابله با ايران نيز به ميان آمد، اما نكته واضح اينجاست كه تمام اينها تنها در فضاي رسانه‌اي است كه رخ مي‌دهد و عملاً نوع تهديدات امريكايي‌ها هيچ تغييري نكرده است. ارتش اين كشور توانمندي آغاز جنگ جديدي را در منطقه خاورميانه ندارد و حتي برخي مقامات آن به صراحت از عقب‌نشيني و كم كردن تعهدات در منطقه خاورميانه سخن مي‌گويند.  در اين ميان، اين تهديدات به‌رغم نداشتن يك فايده عملي به يك ابزار رسانه‌اي مهم در عرصه سياست داخلي ايران تبديل شده و آن هم ايجاد يك دو راهي براي جنگ و صلح است. دوراهي كه اتفاقاً نقطه حياتي آن انتخابات رياست جمهوري ايران است؛ زماني كه بايد دست به انتخاب نهايي زد.  در همين‌جاست كه بحث دوگانه جنگ و صلح مطرح مي‌شود.
‌  
جنگ دروغ است
با تكيه به دلايل سياسي و نظامي گوناگون مي‌توان گفت كه اين دو راهي يك دو راهي موهوم است. در همين راستا است كه رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار اخير مردم آذربايجان غربي با ايشان به اين نكته اشاره كردند و گفتند: يكي از ترفندهاي دشمن -چه در دولت قبل امريكا و چه در دولت فعلي امريكا- اين است كه مدام تهديد مي‌كنند به جنگ؛ اينكه گزينه‌ نظامي روي ميز است. آن مسئول اروپايي به مسئولين ما مي‌گويد اگر برجام نبود، جنگ در ايران حتمي بود؛ دروغ محض! چرا مي‌گويند جنگ؟ چون ذهن متوجه بشود به جنگ؟جنگ واقعي، جنگ اقتصادي و تحريم و گرفتن عرصه‌ كار و فعاليت و فناوري در كشور است.  با وجود اين تلاش براي ايجاد اين دوقطبي مي‌تواند سبب برخي جهت‌گيري‌هاي مؤثر باشد. اما سؤال  اينجاست كه رسانه‌هاي خارجي از چه ابزاري براي ايجاد اين دوقطبي استفاده مي‌كنند و شرط آن در ايجاد چنين فضايي چه مي‌تواند باشد.
انتشار گزارشي در راديو فردا از سوي اكبر گنجي از مدافعان فتنه88 به خوبي يكي از اين ابزارها را آشكار مي‌كند و پیش‌بینی می‌شود كه شاهد تكرار خبرها و گزارش‌هاي گوناگوني در همين راستا باشيم.
‌  
اتهام به نيروهاي انقلابي
اكبر گنجي در گزارش خود با متهم كردن نيروهاي انقلابي به گرفتن پشتيباني از نيروهاي نظامي، آن را مقدمه هدف قرار گرفتن ایران  از سوي امريكا عنوان کرده است. در اين ميان از نظر اين گزارش نيروهاي انقلاب تنها كاتاليزوري براي سرعت گرفتن كشور به سوي جنگ هستند.
اين مطلب به خوبي نشان مي‌دهد كه وارد كردن اتهام سوق دادن كشور به سوي جنگ، مهم‌ترين محور تبليغاتي رسانه‌هاي غربي از سوي چنين رسانه‌هايي است. در حقيقت اين مسئله از مدت‌ها پيش در دستور كار رسانه‌هاي خبري غربي قرار گرفته است.  اين خط خبري شايد تنها با يك مانع روبه‌رو است، آن هم واقعيت‌هاي ميداني كه تاكنون نشان داده است كه چنين حمله‌اي از سوي امريكا امكان‌پذير نخواهد بود. روشن كردن اين موضوع مهم‌ترين وظيفه نيروهاي انقلابي در شرايط كنوني است؛ اينكه در نهايت تمركز امريكا بر مسائلي همچون اقتصاد و فرهنگ خواهد بود، اما جنگ ديگر در ميان گزينه‌ها قرار ندارد.
‌  
هدف دشمن چيست؟
دوقطبي جنگ و صلح مهم‌ترين ابزار تأثير‌گذاري بر انتخابات آينده از سوي رسانه‌هاي غربي خواهد بود. تأثير اين دوقطبي مي‌تواند به عنوان يك عامل گمراه‌كننده بر انتخابات به انحراف افكار عمومي كمك كند و تمام تلاش‌ها بايد براي روشنگري در اين حوزه باشد.
شايد سخنان رهبري در اين ميان براي ما بهترين ميزان باشد. ايشان در خصوص دوقطبي در انتخابات مي‌فرمايند: ايجاد دو جرياني، دوفرقه‌اي و دوقطبي از ضربه‌هاي مهلكي است كه دشمن به‌دنبال آن است. حالا بايد به دنبال مقابله با اين دو قطبي‌سازي بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار