کد خبر: 839667
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸
مديركل دفتر تحقيقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر با بيان اينكه 64 درصد معتادان متأهل هستند، گفت: تنها كشور دنيا هستيم كه ميزان گرايش افراد متأهل به موادمخدر از مجردها بيشتر است و اين گرايش ناشي از فقدان رضايت عاطفي، جنسي و اقتصادي در خانواده است.
حميد صرامي درباره آمار قشرهاي گرفتار به افيون توضيح داد: 37 درصد از معتادان داراي مدرك فوق‌ديپلم، ليسانس، فوق‎‌ليسانس و دكترا هستند كه نشان مي‌دهد اعتياد فقط مربوط به بي‌سوادها نيست. وي ادامه داد: 21 درصد معتادان در محيط‌هاي صنعتي مشغول به كار هستند و نشانگر اين است كه اعتياد تنها شامل افراد بيكار نمي‌شود. همچنين 64 درصد معتادان افراد متأهل هستند و ايران تنها كشوري است كه ميزان گرايش افراد متأهل به مواد مخدر از مجردها بيشتر است و اين گرايش ناشي از فقدان رضايت عاطفي، جنسي و اقتصادي در خانواده است.
وي اضافه كرد: در مجموع دغدغه روزانه افراد متأهل معتاد و خانواده‌هاي آنها كه تعداد 7 ميليون نفر از جمعيت كشور را شامل مي‌شوند، مصرف مواد مخدر است.
مشاور دبير كل ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: موادمخدر يك تهديد چند وجهي است و بيش از 90 درصد مردم اولين آسيب و جدي‌ترين آسيب اجتماعي را اعتياد و مواد مخدر مي‌دانند و مقام معظم رهبري نيز اولين اولويت كشور را مبارزه با مواد مخدر اعلام كرده‌اند.

وي اظهار داشت: هيچ قشري از اين تهديد اجتماعي مصون و ايمن نيست، زيرا مسئله اعتياد امروز وارد مدارس، خانواده‌ها، دانشگاه‌ها و محيط‌هاي صنعتي و محله‌هاي شهري و روستایي شده است.
به گفته وي، در حوزه اعتياد با چند رويكرد در كشور مواجه هستيم كه برخي نگاه حداقلي نسبت به آن دارند كه اين خود ترويج دهنده اعتياد است و به جامعه زيان وارد مي‌كند و نگاه ديگر اين بوده كه ناكارآمدي نظام را نشان دهند كه اين با توجه به آمارها اشتباه است و يك رويكرد توجه به همه ابعاد اين آسيب است.

وي همچنين اظهار داشت كه عوامل مؤثر در گرايش به اعتياد در طبقات مختلف اجتماعي كشور، تفريح، لذت‌طلبي و رهایي از اختلالات خلق فردي است كه 6/23 درصد جمعيت 15 تا 64 سال جامعه داراي يكي از اين اختلالات بوده كه زمينه‌ساز تجربه اولين مصرف مواد شده است. مدير كل دفتر تحقيقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: متأسفانه عده‌اي نيز براي مطرح كردن خود در جامعه، رفع مشكلات جنسي، غلبه بر خواب، تمركز و رهایي از مشكلات خانوادگي به مواد مخدر روي مي‌آورند.
صرامي تأكيد كرد: ساختارهاي بيمار در حوزه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي جامعه از ديگر عوامل روي آوري افراد به موادمخدر است، اگر ساختار اجتماع در جهت نشاط و مشاركت باشد بدون شك به پيشگيري از اين امر كمك مي‌كند، اما متأسفانه در جامعه ما نشاط پايين است.
وي ادامه داد: ساختار اقتصادي بيمار مانند فقر، بيكاري، تورم خود زمينه‌ساز ترويج اعتياد است و در حوزه ساختار فرهنگي نيز دستگاه‌هاي دست‌اندركار به تناسب حجم تهديد عظيم موادمخدر، اقدامات زيربنایي نداشتند.
صرامي تأكيد كرد كه حاصل اين ضعف‌ها در واقع روز به روز به تقويت شكاف نسلي، هويت سردرگم، بحران‌زدگي جوانان و نوجوانان كمك كرده است. طبق آمارها 2 ميليون نفر معتاد در كشور هستند كه بايد روزانه مصرف داشته باشند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار