کد خبر: 839408
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰
بلاتكليفي طرحي كه آبروي سازمان مالياتي و كشور بود
سنتي بودن سيستم مالياتي ايران آن هم در سال 2017اعتبار كشور را در بخش مالي تحت‌الشعاع قرار داده است از اين رو رئيس كل سازمان امور مالياتي در اظهاراتي طرح جامع مالياتي را آبروي سازمان توصيف كرده و گفته بود تا بهمن ماه اين طرح اجرا مي‌شود، حالا وضعيت آبروي سازمان امور مالياتي به عنوان يكي از بخش‌هاي وزارت اقتصاد و همچنين ركن اصلي برقراري اقتصاد منهاي نفت بلاتكليف است.
سنتي بودن سيستم مالياتي ايران آن هم در سال 2017اعتبار كشور را در بخش مالي تحت‌الشعاع قرار داده است از اين رو رئيس كل سازمان امور مالياتي در اظهاراتي طرح جامع مالياتي را آبروي سازمان توصيف كرده و گفته بود تا بهمن ماه اين طرح اجرا مي‌شود، حالا وضعيت آبروي سازمان امور مالياتي به عنوان يكي از بخش‌هاي وزارت اقتصاد و همچنين ركن اصلي برقراري اقتصاد منهاي نفت بلاتكليف است.
به گزارش فارس، طرح جامع مالياتي از طرح‌هاي مهم و ملي كشور در راستاي اقتصاد مقاومتي توصيف شده و به عنوان يكي از پروژه‌هاي وزارت اقتصاد دولت تدبير و اميد است كه تلاش مي‌كند تا قبل از پايان دولت افتخار آن را به نام خود ثبت كند.

  طرح جامع مالياتي چيست؟
نظام مالياتي سنتي و ناكارآمد آن یكي از دلايل ايده طرح جامع مالياتي است و بر چند فرايند استوار بوده كه شامل شناسايي، ردگيري جريان اطلاعات فعالان اقتصادي كشور، پردازش اطلاعات، تشخيص ماليات و در نهايت وصول ماليات حقه متمركز است.
در اين باره كاظم ختمي، مديركل دفتر فني و حسابرسي مالياتي سازمان امور مالياتي كشور معتقد است هدف از اجراي طرح جامع مالياتي تسهيل و تسريع در انجام امور و ارائه خدمات به مؤديان است. نهايتاً با اجراي طرح جامع مالياتي روش سنتي جاي خود را به روش الكترونيكي خواهد داد كه در آن، مراحل پرونده‌هاي مالياتي از ابلاغ تا پرداخت ماليات، به‌صورت الكترونيكي انجام خواهد شد.
  دغدغه‌هايي كه طرح جامع مالياتي رفع مي‌كند
كاهش هزينه وصول ماليات، افزايش رضايت مشتري، كاهش فرار مالياتي، افزايش درآمدهاي مالياتي از جمله دستاوردهاي پس از اجراي اين طرح است، اما براي رسيدن به يك سيستم مالياتي كه بتواند ضمن وصول تمام درآمدهاي مالياتي دولت، رضايت تمام صاحبان منافع سازمان را تأمين كند، مستلزم داشتن يك رويكرد سيستمي در برخورد با مسائل و مشكلات مالياتي است.
در طرف ديگر اين طرح، مؤديان مالياتي قرار دارند كه از خدمات الكترونيك و مكانيزه برخوردار خواهند بود، تا پاياني بر مشكلات حضوري، سنتي و سليقه‌اي فعلي باشد.
به منظور استقرار نرم‌افزار يكپارچه مالياتي؛ دريافت اظهارنامه، ارسال صورت معاملات فصلي، دسترسي مؤديان به پرونده مالياتي خود، برخورداري از امضاي ديجيتال و تأمين اطلاعات مورد نياز در فرايند الكترونيكي كردن نظام مالياتي انجام مي‌شود.
با اين توضيحات به خوبي مي‌توان به نقش و كاركرد طرح جامع مالياتي پي برد و به همين علت است كه رئيس كل سازمان امور مالياتي در خوزستان از اين طرح به عنوان آبروي سازمان ياد كرده و مي‌گويد: همه بايد با تلاش و روحيه جهادي اين طرح را تا بهمن ماه امسال اجرا كنيم.
تقوي‌نژاد به ابعاد اين طرح اشاره كرده و معتقد است: تغيير رفتار آينده سازمان به طرح جامع مالياتي گره خورده است.  معاون وزير امور اقتصادي كه اجراي طرح جامع مالياتي را يك بزنگاه تاريخي مي‌داند در اهميت اين پروژه بيان مي‌كند: تا بهمن ماه امسال، همه اركان نظام چشم به اجراي كامل آن دوخته‌اند.  در حالي اولين روز اسفند 95 را سپري ‌كرديم كه سازمان مالياتي تاكنون نتوانسته آبروي سازمان را حفظ و وعده رئيس كل را محقق كند.  از طرف ديگر چالش بزرگ اين طرح همچنان پابرجاست موضوعي كه با استقلال نظام مالياتي گره خورده و در صورت عدم همكاري ديگر دستگاه‌ها عملا اين طرح را با شكست روبه‌رو مي‌كند.
موضوعي كه مسئولان پژوهشي سازمان مالياتي نيز به آن اذعان داشته و معتقدند: عدم استقلال نظام مالياتي كشور (ساختار سازماني و نظام پرداخت)، كمبود منابع (نيروي انساني ماهر، منابع مالي، منابع فيزيكي)، عدم دسترسي به پايگاه اطلاعات اقتصادي و عدم نگاه يكپارچه به موردي، ناكارآمدي نظام تشخيص ماليات (رويكرد حسابرسي مبتني بر كل پرونده‌ها)، مشكلات اجراي كامل طرح جامع مالياتي، چالش‌هاي اجرايي نظام ماليات بر ارزش افزوده، عدم تمركز نظام مالياتي به موضوع تمكين مؤديان و حجم بالاي معوقات مالياتي، از جمله مهم‌ترين مشكلاتي است كه در حوزه سازمان وصول ماليات، وجود دارد.

  سيستم مالياتي ناكارآمد است
دغدغه‌اي كه طيب‌نيا نيز به آن واقف است و بيان مي‌كند: ماليات مبتني بر اطلاعات و شناسايي مؤديان جديد وصول نمي‌شود. يك سري بخش‌ها به دليل ناكارآمدي سيستم ماليات و عدم وجود اطلاعات ماليات حقه را پرداخت نمي‌كنند.  وزير اقتصاد با تأكيد بر اينكه در كل ماليات كم مي‌گيريم‌، يادآور مي‌شود، توزيع بين بخش‌ها نامتعادل است. در ماليات عملكرد وضعيت اطلاعات شفاف و درست نيست و طرح جامع مالياتي با هدف وصول ماليات با اطلاعات صحيح طراحي شد و اولويت يك وزارت اقتصاد است و كار آساني از جنبه فني و مديريت نيست.

  رونمايي واقعي يا اصلاح طرح جامع مالياتي
تاكنون چندين بار تحت عنوان طرح جامع مالياتي رونمايي و افتتاح توسط مسئولان سابق صورت گرفته و با گذشت 11 سال همچنان تحقق كامل طرح مالياتي در ذهن مسئولان است.  در اين بين دستاوردهايي همچون ثبت 190 ميليون ركورد از مؤديان در سيستم اطلاعات، دريافت يك ميليون و 200 هزار اظهارنامه ماليات به صورت الكترونيكي، و ديگر مسائل از دستاوردهاي حال حاضر اين طرح است.  سيد‌حسن حسيني عضو كميسيون اقتصادي مجلس ضمن اشاره به اينكه سال‌هاست طرح جامع مالياتي از سوي مسئولان بيان مي‌شود، معتقد است: اراده‌اي در اين دولت نيز براي شفافيت مشاهده نمي‌شود. وزارت اقتصاد هم‌عرض ديگر دستگاه‌ها بوده و با وجود قانون هم نمي‌توان نهادهاي عمومي غير‌دولتي و شركت‌هاي بزرگ و صندوق‌هاي بازنشستگي و دستگاه‌هاي دارنده اطلاعات را در رابطه با اخذ اطلاعات هماهنگ كرد. بنابراين اين موضوع بايد از موضع بالا و توسط رياست جمهوري به منظور هماهنگي امور انجام شود.  تحقق يكي از ابرپروژه‌هاي كليدي وزارت اقتصاد و جامه عمل پوشاندن به طرح 11 ساله و آبروي سازمان مالياتي با توجه به ضرورت‌هاي اقتصادي كشور به طور كامل و نه براي اهداف انتخاباتي محقق شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار