کد خبر: 839310
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
يکي از جوايز برليناله به فيلمي درباره سوريه اعطا شد
جشنواره برلين اولين جايزه‌اش را به يک فيلم درباره جنگ سوريه اعطا کرد. روايت غربي از فجايع کشور سوريه موضوعي است که سينما مي‌تواند از عهده آن بربيايد.
فرزين ماندگار
جشنواره برلين اولين جايزه‌اش را به يک فيلم درباره جنگ سوريه اعطا کرد. روايت غربي از فجايع کشور سوريه موضوعي است که سينما مي‌تواند از عهده آن بربيايد. چندي پيش جرج کلوني، سينماگر مشهور هاليوودي نيز از ساخت فيلمي درباره اتفاقات سوريه خبر داده بود. حالا در جشنواره فيلم برلين يکي از جوايز اين رويداد هنري به فيلمي اعطا مي‌شود که روايتگر جنگ سوريه است. اين فيلم روايتگر زندگي يک خانواده سوري به عنوان نمونه‌اي کوچک از جامعه سوريه در آپارتماني در شهر دمشق است که در خانه‌شان محبوس شده‌اند و با وحشت‌ جنگ دست و پنجه نرم مي‌کنند، در حالي‌که شهر دمشق تحت محاصره است.

شصت و هفتمين جشنواره بين‌المللي فيلم برلين که امسال يکي از سياسي‌ترين افتتاحيه‌هاي خود را داشت، در دومين روز برگزاري‌اش شاهد رونمايي از اولين تريلر فيلم جنجالي «Insyriated» با موضوع تراژدي جنگ سوريه بود. «Insyriated»  فيلمي بلژيکي به کارگرداني فيليپ فن لئو است که موفق به کسب جايزه «ليبل سينماي اروپا» از شصت‌و هفتمين جشنواره فيلم برلين شد. هيئت داوران چهار نفره اين جايزه سينمايي در بيانيه‌اي اعلام کردند، فيلم «Insyriated» گزينه‌اي کاملاً مناسب از لحاظ موضوعي براي دريافت جايزه «ليبل سينماي اروپا» است. جايزه «ليبل سينماي اروپا» اولين‌بار در سال ۲۰۰۳ به بهترين فيلم اروپايي در بخش «دو هفته کارگردانان» کن و از سال ۲۰۰۵ نيز در بخش «روزهاي ونيز» اعطا شد. هيئت داوران اين جايزه سينمايي از سال ۲۰۰۵ اين جايزه را به بهترين فيلم اروپايي بخش پانوراماي جشنواره برلين نيز اعطا مي‌کند.

هدف از اعطاي اين جايزه سينمايي، کمک به توزيع فيلم‌هاي اروپايي در شبکه سينماهاي اروپا شامل هزار سينماي هنري در ۴۱ کشور عنوان شده است. فيلم سينمايي «Insyriated» به کارگرداني «فيليپ ون لئو»، داستان مادر يک پسربچه سه ساله است که در آپارتمانش واقع در حلب به دام افتاده و در حالي که خانه‌اش از جانب تک‌تيراندازها، شورشيان و بمب‌ها تهديد مي‌شود، تلاش مي‌کند از خانواده و دوستانش محافظت کند. در شصت و هفتمين جشنواره بين‌المللي فيلم برلين با توجه به آنچه در اروپا و جهان در حال روي دادن است، موضوع گفت‌وگوها حتي روي فرش قرمز، عمدتاً سياسي بود. اين جشنواره‌ طي دهها سال همواره با گزينش‌هاي غيرمعمول، پافشاري بر فيلم‌هاي جنجالي و استقبال از فيلمسازان اپوزيسيون، به عنوان يكي از سياسي‌ترين جشنواره‌هاي سينماي جهان مطرح بوده است. دبير جشنواره فيلم برلين سال گذشته به طور رسمي از رويکرد سياسي اين جشنواره سخن گفته بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار