کد خبر: 839296
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
وزير در روز رأي اعتماد: مشكلات معيشتي فرهنگيان را حل خواهم كرد؛ معاون وزير: براي سرباز معلمان، حق‌التدريسي‌ها و بازنشستگان پول نداريم.
وزير تازه وارد آموزش و پرورش وقتي موفق به گرفتن رأي اعتماد بهارستاني‌ها شد كه بخشي از انتظارات و مطالبات معلمان شاغل و بازنشسته بر زمين مانده بود و وعده پرداخت حقوق و معوقات معلمان در جملات وي مي‌درخشيد.
بهبود و ارتقاي وضعيت معيشتي و رفاهي قشر فرهنگي و از همه مهم‌تر تبيين جايگاه و منزلت اجتماعي معلمان اصلي‌ترين مطالباتي بود كه در سال‌هاي اخير مطرح شده بود و به دنبال حذف علي اصغر فاني از بدنه وزارت آموزش و پرورش، از وزير جديد كابينه يازدهم انتظار بود طبق وعده‌هاي خود خواسته جامعه بزرگ فرهنگي را اجابت كند.
دانش آشتياني محور اصلي برنامه خود را در روز اخذ رأي اعتماد از بهارستاني‌ها، حركت در چارچوب سند تحول آموزش و پرورش عنوان كرده و گفته بود: اينجانب در برنامه كوتاه مدت مسئله صندوق ذخيره فرهنگيان را به شدت پيگيري خواهم كرد و موضوع آن را حل مي‌كنم. همچنين رسيدگي به معيشت معلمان از برنامه‌هاي اصلي من است و به جد اين موضوع را پيگيري خواهم كرد.
  
از شعار تا عمل!
وي كه خود را در قامت فردي دلسوز و با برنامه در راستاي حل انبوه مشكلات و مطالبات قشر فرهنگي نشان مي‌داد، عنوان «سرمايه اجتماعي» را براي معلمان انتخاب كرد و در ادامه هم با بيان اينكه اين قشر داراي بيشترين حرمت هستند، از وضعيت نابسامان معيشتي و اقتصادي آنها صحبت كرد و گفت: «معتقدم با همين منابع مالي و مديريت كردن بهينه هزينه‌ها قسمتي از اين مشكلات قابل برطرف كردن است، اگر چه اين مسئله در كوتاه‌مدت اتفاق نمي‌افتد.»
يكي از جالب‌ترين موضوعات مورد اشاره دانش آشتياني در روز جلسه رأي اعتماد مبتني بر اين امر بود كه «آموزش و پرورش نيازمند اين است كه همين منابعش را بهتر هزينه كند.» اما امروز در حالي كه هنوز چند ماهي از وعده‌هاي وزير تازه وارد نگذشته است، علاوه بر اينكه يكي از اولويت‌هاي كوتاه‌مدت دانش آشتياني در راستاي پيگيري موضوع صندوق ذخيره فرهنگيان هر روز بيش از قبل قشر فرهنگي را نا اميد مي‌كند و به برنامه‌اي طويل مدت تبديل شده است، ساير موضوعات معيشتي هم زير پوشش بودجه به حاشيه سوق داده مي‌شود.
  
آب پاكي وزارت آموزش و پرورش روي دست معلمان
مدير كل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش آب پاكي را روي دست فرهنگيان ريخت و اين وزارتخانه را در پناه مشكلات بودجه‌اي، به گونه‌اي از تحقق وعده‌هايي كه سر داده بود، معاف كرد.
مجاوري به صراحت گفته «در بودجه 96 آموزش و پرورش، رديفي تحت عنوان پاداش پايان خدمت فرهنگيان نداريم» و در ادامه تأكيد كرده است: «بودجه پيش‌بيني شده آموزش و پرورش در سال 96 بدون در نظر گرفتن كسري سال 95 و پاداش پايان خدمت فرهنگيان 3 هزار و 400 ميليارد تومان كسري دارد.»
وي همچنين تصريح كرده «براي پرداخت حقوق سرباز معلمان و معلمان حق‌التدريس، بودجه‌اي نداريم مگر از كسري كه سازمان برنامه و بودجه تقبل كرده است، پرداخت شود و اميدواريم اين اعتبار در اسفند ماه در اختيار آموزش و پرورش قرار گيرد.»
  
دست پيش دولت براي پس نيفتادن!
فرهنگياني كه بيش از ديگران چشم انتظار بودند تا سكاندار يكي از مهم‌ترين و پر مشكل‌ترين وزارتخانه‌ها انتظارات آنها را برآورده كند، اكنون بعد از نا اميدي از اولويت كوتاه مدت دانش آشتياني جهت حل موضوع صندوق ذخيره فرهنگيان كه هر هفته هديه‌اي جديد را در راستاي نااميدي به ارمغان مي‌آورد، با دست پيش دولت نيز براي پس نيفتادن از پرداخت مطالبات خود و حل اوضاع معيشتي و اقتصادي مواجه شده‌اند.
اكنون جاي سؤال است كه آيا مسئله معيشت معلمان به عنوان موضوع قابل اهميتي كه دانش آشتياني مدعي گنجاندن آن در برنامه‌هاي خود بود، با احتساب بودجه‌اي فراتر از بودجه فعلي مطرح شد؟! يعني وزير محترم هنگام رأي اعتماد برنامه‌هاي خود را بر پايه وهم و گمان چيدند؟! يا غرض از طرح چنين ادعاهايي موضوع ديگري بوده است‌؟!
اگر جز اين است و دانش آشتياني از سقف بودجه محدود اين وزارتخانه مطلع بوده، پس وعده‌هاي مديريتي وي در راستاي بهينه هزينه كردن و برطرف كردن مشكلات معيشتي با منابع مالي محدود كجا مي‌رود؟!

حكايت وزارت آموزش و پرورش در پرداخت حقوق و معوقات قشر فرهنگي هم شبيه كساني شده است كه دست پيش مي‌گيرند تا پس نيفتند، اينچنين كه امروز مي‌گويند «نداريم» تا فردا روزي در مقابل سؤالات احتمالي پاسخگو نباشند.
از سوي ديگر با توجه به تحليل‌هاي كارشناسي در زمينه بي‌ضابطه باقي ماندن حوزه آموزش و پرورش كشور و نيز نقدهاي موجود مبتني بر تلاش اين وزارتخانه جهت ساختارسازي موازي با حاكميت، گمان اين نيز مي‌رود كه عده‌اي قصد دارند با ناراضي نگهداشتن قشر فرهنگي به عنوان كارمندان رسمي دولت، سياست‌هاي خود را پياده كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار