کد خبر: 839102
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
ايران براي هشتمين بار قهرمان جام‌جهاني كشتي آزاد شد
تيم ملي کشتي آزاد ايران در فينال جام‌جهاني ۲۰۱۷ کرمانشاه، امريکا را پنج‌بر‌سه شکست داد تا براي ششمين بار متوالي عنوان قهرماني اين رقابت‌ها را به دست آورد.
فريدون حسن
رقابت هاي جام جهاني كشتي آزاد از پنج شنبه به ميزباني ايران در كرمانشاه آغاز شد و تيم ملي كشتي كشورمان خيلي زود تكليف فيناليست شدن خود را روشن كرد و با شكست دادن مغولستان، تركيه و هند به عنوان سرگروه به فينال جام جهاني راه پيدا كرد.

در گروه دوم نيز آمريكا، آذربايجان، گرجستان و روسيه حضور داشتند كه نبرد براي سرگروهي بين آمريكا و آذربايجان بود.اما كشتي امريكا و آذربايجان، ديداري نزديك كه هيچ‌كس توقع به تساوي رسيدن آن را نداشت. آذربايجاني‌ها از غفلت امريكايي‌ها به خصوص در وزن 97 كيلوگرم جايي كه كايل اسنايدر، قهرمان جهان و المپيك حضور داشت، استفاده كردند و در شرايطي كه چهار بر دو عقب بودند دو كشتي آخر را بردند تا كار مساوي شود، اما در نهايت 20 بر 14 در امتيازات فني به امريكايي‌ها باختند و جردن باروس و يارانش حريف ايران در فينال شوند. فينالي كه از اول رقابت‌ها قابل پيش‌بيني بود.
 
هشتمين قهرماني
ايران و امريکا در حالي ديشب در فينال جام جهاني در کرمانشاه برابر هم قرار گرفتند که در مبارزه نخست حسن رحيمي قهرمان سال ۲۰۱۴ جهان و دارنده مدال برنز المپيک در وزن ۵۷ کيلوگرم در يک مبارزه برتر با نتيجه شش‌برصفر آنتوني راموس را مغلوب کرد. در کشتي وزن ۶۱ کيلوگرم، مسعود اسماعيل‌پور دارنده مدال‌هاي نقره و برنز جهان به مصاف لوگان استيبر قهرمان سال ۲۰۱۶ جهان رفت و توانست در يک مبارزه فکورانه به برتري شش بر دو برسد، اما ميثم نصيري در مصاف با فرانک مولينارو در حالي که چهار بر صفر عقب بود، دست به کار بزرگي زد و در تايم دوم به برتري پنج بر چهار رسيد تا سومين پيروزي متوالي نصيب ايران شود. در وزن ۷۰کيلوگرم مصطفي حسين‌خاني دارنده مدال برنز جهان در يک مبارزه مطمئن جيمز گرين از امريکا را دو بر صفر شکست داد تا چهارمين پيروزي متوالي نصيب ايران شود.

در يکي از مبارزات ديدني پيکار فينال، در وزن ۷۴ کيلوگرم پيمان ياراحمدي به مصاف جردن باروس دارنده دو طلاي جهان و قهرمان المپيک لندن رفت و سه بر دو شکست خورد تا طلسم شکست‌ناپذيري اين کشتي‌گير مقابل ايراني‌ها پابرجا بماند، اما در وزن ۸۶ کيلوگرم حسن يزداني قهرمان المپيک ريو در مصاف با ديويد تيلور از امريکا در حالي که در تايم اول پيش بود، در وقت دوم از لحاظ نفس کم آورد و ضربه فني شد تا شوک بزرگي به تيم ايران وارد شود. در مبارزه وزن ۹۷ کيلوگرم امير محمدي حريفي قدر به نام کايل اسنايدر قهرمان المپيک ريو را پيش‌رو داشت که نتوانست مقابل رقيب خود کاري از پيش ببرد و شش بر صفر شکست خورد تا حساب کار چهاربر‌سه به سود ايران شود و کار براي تعيين تيم قهرمان به کشتي آخر بکشد. در کشتي سرنوشت‌ساز سنگين وزن، کميل قاسمي نايب قهرمان المپيک ريو برابر نيک گويازدوفسکي قرار گرفت که با پنج‌بر‌صفر پيروز شد تا ايران با حساب پنج بر سه امريکا را شکست دهد و قهرمان جام‌جهاني شود.
  
اينجا محبوب‌تريم!
 اما در حاشيه برگزاري رقابت‌هاي جام جهاني كشتي آزاد در كرمانشاه،‌ استقبال ديدني از تيم ملي كشتي امريكا و حمايت‌هاي بي‌دريغ هواداران كشتي ايران از ملي‌پوشان امريكايي در رقابت‌هاي روز اول و دوم باعث شد تا آنها لب به تحسين از ايران و هواداران كشتي كشورمان بگشايند.
جردن باروس و كايل اسنايدر دو قهرمان المپيك و جهان كشتي امريكا در گفت‌وگو با CNN از مهمان‌نوازي و حمايت‌هاي ايراني‌ها تشكر كردند.

باروس گفت: «در ايران با ما مثل قهرمان‌ها رفتار مي‌كنند، ولي در امريكا زياد بين مردم پذيرفته نمي‌شويم. ما بدون هرگونه موضع سياسي به ايران آمده‌ايم و فكر مي‌كنم اين فرصت مناسبي است تا رابطه مردم دو كشور را نشان دهيم.»
اسنايدر هم گفت: «با هر ايراني كه برخورد مي‌كنم و ارتباط دارم، فوق‌العاده مؤدب و با احترام است. ما به يكديگر احترام مي‌گذاريم، ما با مردمي روبه‌رو هستيم كه از فرهنگ بسيار بالايي برخوردار هستند.»
رسول خادم، رئيس فدراسيون كشتي كشورمان هم در گفت‌وگويي با CNN با اشاره به تلاش‌هاي ايران براي حضور امريكا در اين مسابقات گفت: «لابي كرديم و دولت هم لطف خود را به كشتي نشان داد، بايد بگويم كه جام جهاني بدون حضور امريكا يك جام واقعي نمي‌شد.»
  
سايه كمرنگ روس‌ها
دو شكست مقابل آذربايجان و امريكا باعث شد كه روس‌ها خيلي زود از گردونه و كورس قهرماني مسابقات خارج شوند، البته با توجه به اينكه روس‌ها با نفرات جوان خود راهي كرمانشاه شده بودند، مي‌شد تصور اين نتيجه‌گيري را داشت.
حاجي مراد ماگودوف، سرمربي تيم ملي روسيه در اين خصوص گفت: «بايد قدرت واقعي روسيه را در رقابت‌هاي قهرماني اروپا مشاهده كنيد، ما با جوان‌هاي دوم و سوم خود راهي اين مسابقات شديم، البته جوان‌هايمان نتوانستند انتظارات را برآورده كنند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار