کد خبر: 839083
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
سحر لاله
از 29 آذر 1392 كه رهبر معظم انقلاب سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي را ابلاغ كردند سه سال مي‌گذرد. سياست‌هايي عليه جنگ اقتصادي كه تشديد فشارهاي اقتصادي و دلسرد شدن مردم را هدف‌گذاري كرده است. ايشان بخاطر اهميت موضوع امسال را نيز سال «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» نامگذاري كردند تا مسئولان توجه ويژه‌تري به مسائل اقتصادي و معيشتي مردم داشته باشند. اما در اين سه سال كه از عمر دولت يازدهم گذشته چه ميزان رويكردهاي اقتصاد مقاومتي نظير عدالت‌محوري، درون‌زايي، برون‌گرايي، دانش‌بنياني و مردمي بودن تحقق يافته است؟ اين مطالبه مردم و رهبر معظم انقلاب است كه در جمع مردم آذربايجان پرسيدند: هر يك از مسئولان دولت و ديگر قوا بايد به مردم گزارش دهند در اين باره چه كرده‌اند؟

در بند 22 سياست‌هاي ابلاغي آمده: دولت مكلف است براي تحقق سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي با هماهنگ‌سازي و بسيج پوياي همه‌ امكانات كشور، اقدامات زير را معمول دارد:

- شناسايي و بكارگيري ظرفيت‌هاي علمي، فني و اقتصادي براي دسترسي به توان آفندي و اقدامات مناسب.

- رصد برنامه‌هاي تحريم و افزايش هزينه براي دشمن.

- مديريت مخاطرات اقتصادي از طريق تهيه طرح‌هاي واكنش هوشمند، فعال، سريع و بهنگام در برابر مخاطرات و اختلال‌هاي داخلي و خارجي.

از عمر برجام دو سال نگذشته اما روند تحريم‌هاي جديد ايران توسط دولت امريكا كه به بهانه آزمايش موشك يا مسائل مرتبط با حقوق بشر تداوم داشته است و دستگاه ديپلماسي كشور نتوانسته تدبيري در اين باره بينديشد تا اين اتفاق منجر به هزينه براي دشمن شود. امروز همان چند شركت بزرگ اروپايي نظير توتال نيز كه براي حضور در صنعت نفت ايران اعلام آمادگي كردند تمام برنامه‌هاي خود را موكول به سياست‌هاي تحريمي جديد كاخ سفيد كرده‌اند.

برون‌گرايي و افزايش صادرات غير‌نفتي و پرهيز از خام‌فروشي به عنوان يكي از اصول اين سياست‌ها متأسفانه به چشم داشتن به برون براي حل مسائل تعبير شده است. اين در حالي است بيش از 2500 طرح صنعتي و خدماتي و درماني نيمه‌تمام در كشور وجود دارد كه بيشترين تلاش براي اتمام آنها نگاه به بيرون از مرزها براي جذب سرمايه خارجي بوده است. صنايع كشور به ويژه صنايع مرتبط با بخش انرژي كشور به جاي مرتبط شدن با شركت‌هاي داخلي و تقويت شركت‌هاي دانش‌بنيان به دنبال ارتباط با شركاي خارجي بي‌نام و نشان بعضاً از كشورهاي همسايه هستند كه به دليل اختلاف نظر در مسائل منطقه‌اي هر لحظه مي‌توانند كشور را با بحران مواجه ساخته و توان آفندي كشور را به مخاطره بيندازند.
در حالي كه ركود و عدم رونق اقتصادي گريبان اقتصاد كشور را گرفته، ميزان بيكاري به ويژه در جوانان تحصيلكرده افزايشي چشمگير داشته و برخي گزارش‌ها حكايت از گسترش فساد در نهادهاي اقتصادي دارد، ‌دولت بيشترين وجهه تبليغي خود را براي فرار از نتيجه عملكردش روي حمله به دولت قبل، كاهش قيمت نفت و عدم رفع كامل تحريم‌ها بنا كرده است. اين اختلال داخلي در حوزه اقتصاد قطعاً توان كشور را با واكنش هوشمند و سريع با مشكل روبه‌رو خواهد كرد. دستاوردهاي دولت در حوزه طرح‌هاي اولويت‌دار اقتصاد مقاومتي در برخي بخش‌ها نظير توليد و ذخيره محصولات غذايي استراتژيك نظير گندم كه به مردم اتكا شده ارزشمند بوده است و در بخش‌هايي كه كار به تأمين بودجه و خارج گره خورده ناموفق. بي‌دليل نيست كه مقام معظم رهبري فرمودند: مسئولان نبايد به مردم بگويند «بايد چنين بشود»، بلكه بايد بگويند «چنين شد.‌»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار