کد خبر: 838984
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹
زنگ افتتاح نمایش «اتابک پارکینین تراژدیسی» با حضور خانواده ستارخان، توسط علی اصغر شعردوست به صدا درآمد.
علی‌اصغر شعردوست در آیین گشایش نمایش «اتابک پارکینین تراژدیسی» با حضور خانواده ستارخان در تبریز اظهار داشت: اجرای نمایش سردار ملی به زبان سردار ملی در تئاتر شهر تبریز و در جمع فرهیختگان فرهنگ و هنر تبریز و در کنار خانواده عزیز ستارخان اتفاقی تاریخی برای هنرهای نمایشی آذربایجان‌شرقی است.

وی ادامه داد: از اینکه در دیار معرفت، عشق، در شهری که شهره به جوانمردی است زاده شده‌ام و به یاد تبریز همراه می‌بالم و در این جمع شریف عرض می‌کنم که این سفر تنها به خاطر اقتتاح نمایش پرشکوه «اتابک پارکینین تراژدیسی» بوده است.

نماینده اسبق مردم تبریز در مجلس و سفیر سابق ایران در تاجیکستان با بیان اینکه مردم تبریز همواره پیشرو آزادیخواهی و مبارزه با استبداد و استعمار بوده‌اند، اظهار داشت: هنوز هم صدای مشروطه‌خواهان از کوچه پس کوچه‌های تبریز از چرنداب، سرخاب، ویجویه و ... به گوش می‌رسد.

وی افزود: همچنان که ستارخان این نهضت را از تبریز آغاز کرد و به تهران رساند و برای استقلال، آزادی و قانون جان خود را پیشکش ملت شریف ایران کرد، امیدوارم این نمایش بعد از تبریز در تهران و دیگر شهرها نیز اجرا و به معرفی زحمات و تلاش‌های این مبارزان غیور بپردازد.

شعردوست، مردم تبریز را ادامه دهنده راه سرداران مشروطه خواند و گفت: این راه ادامه یافت تا روزی که در 29 بهمن 56 همین پرچم ستارخان و مجاهدان مشروطه دوباره در برهه‌ای دیگر از تاریخ به اهتزاز درآمد و سرآغازی برای پیروزی انقلاب اسلامی شد.

وی با بیان اینکه مردم آذربایجان همواره از تمامیت ارضی ایران دفاع کرده‌اند، یادآور شد: در دوران پس از پیروزی انقلاب نیز سربازان غیور لشکر عاشورا با فرماندهی سردار رشید خود باکری، برای یکپارچگی ایران از سراسر آذربایجان به جبهه‌های جنگ رفته و برای ایران جان خویش را در طبق اخلاص گذاشتند.

شعردوست با اشاره به پیام‌های تاثیرگذار نمایش اتابک پارکنین تراژدیسی تصریح کرد: نام تبریز همواره بر صفحات تاریخ ایران اسلامی با دلاوری، ایثار، از جان گذشتگی و دفاع از هویت خویش عجین شده است.

وی در پایان از نویسنده، کارگردان، و سایر عوامل این گروه برای تولید چنین اثر ارزشمندی قدردانی کرد.

سیروس مصطفی، کارگردان نمایش اتابک پارکنین تراژدیسی نیز طی سخنان کوتاهی با اشاره به مشکلات تولید این اثر گفت: متاسفانه هنرمندان در انتخاب متن محدودیت دارندف از مسؤولان می‌خواهم از نویسندگان و نمایشنامه نویسان برای تولید آثار فاخر و بومی و نمایشنامه‌های ایرانی حمایت کنند.

سامی سردار ملی، نواده ستارخان نیز طی سخنانی اظهار داشت: در این نمایش هنر و تاریخ در کنار هم به زیبایی ادغام شدند، هر کاری که به درستی و با جسارت و زیبایی ارائه شود هنر است و هنرمند با تئاتر، موسیقی، نوشتن و... بر مخاطب تاثیر می‌بخشد، تاثیری که در آینده و زندگی مردم و اجتماع تعیین کننده است.

وی ادامه داد: برخی در صحبت کردن هنرمندند، برخی در بیان زیبایی‌ها، ستارخان نیز در جنگ با ظلم هنر آفرید.

نواده ستارخان اظهار داشت: تاریخ معلم انسان‌هاست و باید از این معلم درس بگیریم، با مطالعه و درس گرفتن از تاریخ است که خواهیم توانست زندگی و خطاهای گذشتگان را تکرار نکنیم.

وی تصریح کرد: در کتاب آسمانی ما مسلمانان نیز آمده است که «در زمین بگردید و درس بگیرید» از این رو این برای ما تکلیف است و برای هنرمندان اهمیت بیشتری دارد که به تاریخ و فرهنگ و گذشته ی پرافتخار خود بیشتر آشنا باشند.

در پایان این مراسم، از طرف خانواده سردار ملی با تقدیر از عوامل این نمایش به اعضای گروه آینا لوح تقدیر و تندیس ستارخان اهدا شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر