کد خبر: 838958
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳
نحوه برخورد رسانه‌هاي بين‌المللي در دوران دفاع مقدس روندي ثابت و معمول داشت. رسانه‌هاي خارجي با نزديك شدن فصل زمستان و زمان عمليات‌هاي سالانه و بزرگ ايران كه از وسعت زيادي برخوردار بود...
آرمان شريف
نحوه برخورد رسانه‌هاي بين‌المللي در دوران دفاع مقدس روندي ثابت و معمول داشت. رسانه‌هاي خارجي با نزديك شدن فصل زمستان و زمان عمليات‌هاي سالانه و بزرگ ايران كه از وسعت زيادي برخوردار بود، اخبار و تحليل‌هايشان را پيرامون منطقه عمليات ارائه مي‌دادند و منتظر آغاز عمليات و نتايج آن بودند.
به گزارش «جوان»، با اينكه رسانه‌هاي خارجي در طول عمليات‌هاي بزرگ ايران سعي مي‌كردند با جهت‌گيري‌هاي خاص ارزش كار رزمندگان را پايين بياورند و از بزرگي كار كم كنند، اين بار در مقابل كار بزرگ نيروهاي ايراني در عمليات والفجر8 و منطقه فاو نتوانستند نتايج بزرگ اين عمليات را پنهان كنند.
با اين حال پيش از شروع عمليات، روزنامه‌ها و خبرگزاري‌هاي بين‌المللي همسو با برخي فرماندهان عراقي سعي در ضعيف نشان دادن توان نظامي ايران داشتند و به دنبال القاي ضعف نظامي و لجستيكي ايران بودند. روزنامه تايمز لندن در همين زمينه مي‌نويسد: «آنها قبلاً به پيروزي‌هاي كوتاه‌مدتي دست يافته‌اند ليكن تاكنون ثابت شده كه توانايي حفظ آن و انجام عمليات طولاني با تمام ويژگي‌هاي لجستيكي را كه لازمه آن است، ندارند».
خبرنگار راديو امريكا هم در همان روزهاي شروع عمليات با لحني طعنه‌آميز بيان كرد: «حملات تهاجمي ايران خاطرنشان مي‌سازد كه ايران در هيچ يك از پيكارهاي گذشته‌اش پيروزي قابل ملاحظه‌اي به دست نياورده است». سفير عراق در ژاپن هم در گفت‌وگو با روزنامه يوميوري ژاپن چنين گفت: «اين بار هم مثل گذشته از هم پاشيدن و در هم كوبيدن نيروهاي ايران به چند ساعت وقت احتياج دارد و بس».
عراقي‌ها با جوسازي‌هاي رسانه‌اي سعي در بزرگنمايي قدرت نظامي خود و تحقير نيروهاي ايراني داشتند. آنها با ايجاد جنگ رواني گسترده به دنبال مشخص شدن نتيجه عمليات، پيش از شروع بودند. ماشين تبليغاتي آنها با اين منظور كه مردم و نيروهاي ايراني با دنبال كردن اين اخبار دچار يأس و نااميدي خواهند شد، كارش را شروع كرده بود.  با شروع عمليات و پيشروي رزمندگان و غافلگيري و شكست تاكتيكي نيروهاي عراقي، رسانه‌ها شگفت‌زده روند انجام عمليات را پيگيري مي‌كردند. عراق در منطقه فاو به لحاظ غافلگيري در تاكتيك و زمان در برابر رزمندگان دچار انفعال شد و به‌‌رغم تلاش‌هايي كه انجام داد نتوانست نسبت به عقب راندن نيروهاي ايراني موفقيت كسب كند.
با گذشت زمان و تثبيت موقعيت نيروهاي خودي، رفته رفته لحن سران ارتش بعث و رسانه‌هاي حامي‌شان تغيير كرد. آنها نخست در تلاش بودند غافلگيري و ضعف نيروهاي عراقي را پررنگ نشان دهند و اشاره‌اي به قدرت نيروهاي ايراني نداشته باشند ولي هر چه كه از عمليات مي‌گذشت و پرده‌ها كنار مي‌رفت، توان و قدرت رزمندگان بيشتر عيان مي‌شد.
ماهر عبدالرشيد از فرماندهان سرشناس عراقي مجبور به اعتراف و پذيرفتن شكست شد و گفت: «ايران در عمليات‌هاي نظامي خود روش‌هاي نويني را به كار برده است و بر خلاف توقع در شرايط جوي سختي كه باران‌هاي شديد مي‌باريد با استفاده از مردان قورباغه‌اي و پيشقراولان رزمي خود را به مواضع عراقي‌ها نزديک كرد.»
متعاقب شرايط جديد عراقي‌ها ديگر قادر به انكار حضور رزمندگان در فاو نبودند. لطيف جاسم وزير اطلاعات عراق در مصاحبه با القبس اينگونه گفت: «مسئله تصرف منطقه فاو از سوي ايرانيان به حدي آشكار بود كه ديگر نمي‌توانيم آن را منكر شويم و برايمان ممكن نبود كه اعلام كنيم ايران وارد فاو نشده است.»
يك خبرنگار خارجي با توصيف وضعيت نامطلوب عراقي‌ها پس از عمليات والفجر8 از دست دادن فاو از سوي عراقي‌ها را چنين بيان مي‌كند: «صدام‌حسين خوب مي‌داند كه ايراني‌ها با عبور از اروند و تصرف شهر فاو چنگ در گلوي او انداخته‌اند و تنها معجزه مي‌تواند او را از مهلكه نجات دهد.»
با اين حساب عراق به ناچار و از موضع ضعف و ناتواني اعلام كرد به صورت موقت از بازپس‌گيري فاو منصرف شده و اين مسئله را به موقعيت ديگري موكول كرده است و به صورت رسمي اعلام كرد كه در شرايط فعلي قادر به بازپس‌گيري فاو نيست. تصرف فاو و ناتواني عراق در بازپس‌گيري آن واكنش‌هاي زيادي در رسانه‌ها داشت.
خبرگزاري رويترز پس از اين صحبت‌ها در گفت‌وگو با كارشناس‌هاي نظامي چنين نتيجه گرفت: «‌ حملات موفقيت‌آميز ايران به عراق، براي اولين بار به آن كشور امتياز نظامي بخشيده است و مي‌تواند نقطه عطفي در تاريخ جنگ پنج و نيم ساله خليج فارس باشد.»
با تمام تلاشي كه رسانه‌هاي غربي و عربي براي ضعيف نشان دادن ايران و مخفي نگه‌داشتن اخبار عمليات والفجر8 داشتند، بزرگي موفقيت رزمندگان در آخر آنها را هم مجبور به عقب‌نشيني كرد. ايران در كنار پيروزي در عمليات، جنگ رسانه‌اي را هم از عراقي‌ها برد تا ابعاد گسترده اين پيروزي به سراسر جهان مخابره شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار