کد خبر: 838735
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸
در همايش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ايران مطرح شد
معاون وزير صنعت با اشاره به چالش‌هاي توسعه صنعت فولاد، فناوري قديمي و كمبود زيرساخت‌ها در اين بخش گفت: ما در اكتشاف كم كار كرده‌ايم اما درصدد جبران گذشته هستيم.
بهناز قاسمی
روز گذشته همايش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن وزير صنعت به همراه معاونانش از رشد توليد فولاد ايران و چالش‌هاي آن سخن گفتند اما به اقدامات اين وزارتخانه در راستاي اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در حوزه صنعت فولاد و معدن اشاره‌اي نكردند. مسئولان صنعت فولاد صرفاً به آمار تكراري و مثبت از صنعت فولاد بسنده كردند و از دپوي محصولات فولادي، زيان كارخانجات دولتي فولاد و تداوم خام‌فروشي در اين بخش سخني به ميان نياوردند. وزير صنعت، معدن و تجارت در اين همايش به انتقاد تشكل‌هاي صنفي اين صنعت به تصميمات غيركارشناسي وزارت صنعت واكنش نشان داد و گفت: قصد و عمل اين دولت تصميم‌گيري در خلأ نيست و ما بدون مشورت مستمر با تشكل‌ها نمي‌توانيم كشور را اداره كنيم. نعمت‌زاده با اشاره به اينكه بايد بر ذخاير معدني تمركز كنيم تا به سهم ۳ درصدي در توليد جهاني مواد معدني دست يابيم، اظهار داشت: توليد سنگ‌آهن در كشور از 62 ميليون تن به 75 ميليون تن رسيده كه براي تأمين نياز كشور بايد دو برابر شود. نعمت‌زاده تصريح كرد: در حال حاضر 1/6 ميليارد تن فولاد در جهان توليد مي‌شود كه سهم ايران يك درصد است كه بايد به 2 درصد برسد كه البته رقابت سختي در پيش داريم.

وي با تأكيد بر لزوم توليد فولاد آلياژي و خاص در كشور، گفت: در طرح‌هاي جديد فولادي بايد به موضوع مصرف انرژي توجه شود. وي در ادامه با اشاره به صادرات ۲۰ ميليون تن آهن خام از كشور در ابتداي دولت يازدهم، اظهار داشت: هشت سال دولت قبل با ركود جدي و تعطيلي اغلب پروژه‌ها مواجه بوديم. جلساتي برگزار كرديم و روي كنسانتره متمركز شديم و امروز تعادل در صادرات برقرار شده است. به گفته وي طبق گزارش انجمن جهاني فولاد ايران با توليد ۱۸ ميليون تن فولاد در رده ۱۶ جهان قرار دارد. وي تصريح كرد: رشد جهاني توليد فولاد جهان در سال ۲۰۱۶ حدود يك درصد بود ولي رشد توليد فولاد ايران ۱۰ درصد اعلام شد.

همچنین مهدي كرباسيان مدیرعامل ایمیدرو که در این همایش سخن می‌گفت در تشريح هفت طرح فولادي گفت: اكنون نويد راه‌اندازي سه كارخانه آهن اسفنجي فولاد شادگان، فولاد آذربايجان و فولاد ني‌ريز تا پايان دولت يازدهم، داده مي‌شود. اين در شرايطي بود كه طي سه سال منتهي به سال ۹۲ اين پروژه‌ها در اجرا به سكون رسيده بودند اما در دولت يازدهم، در مسير ساخت و راه‌اندازي قرار گرفتند. ساير طرح‌ها نيز طي سال آينده در مسير افتتاح قرار خواهند گرفت.
وي از جمله چالش‌هاي پيش روي صنعت فولاد ايران را فناوري قديمي دانست و گفت: ما در اكتشاف كم كار كرده‌ايم. اين را بايد انجام دهيم و از بخش خصوصی دعوت مي‌كنيم كه در بخش معدن سرمايه‌گذاري كنند و نيرو بياورند و همكاري خارجي هم بكنند. ما توجه ويژه‌اي به تكنولوژي‌هاي پيشرفته داريم.

وی افزود: بهره‌وري صنعت فولاد ايران در مقايسه با رقبا نياز به افزايش داشته و در اين مسير، به كارگيري فناوري‌هاي نوين در اولويت قرار دارد. كشور ايران در مسير حركت به سمت خشكسالي بوده و ژاپني‌ها پيشنهاد كاهش ۴۰درصدي مصرف آب را در توليد احيا ارائه داده‌اند. به علاوه مصرف گاز و الكترود گرافيتي نيز مي‌تواند كاهش يابد و سايز كوره‌هاي قوس نيز بزرگ‌تر شود كه منجر به كاهش هزينه مي‌شود. صنايع پايين‌دستي نياز به توسعه جدي دارد.
به گفته كرباسيان، چالش ديگر مكان‌يابي است. بر اساس طرح جامع فولاد، بهترين مكان توسعه در كنار درياهاي جنوبي كشور بوده كه ايميدرو بدين منظور در حال توسعه مناطق ويژه در نواحي بندرعباس، پارسيان و چابهار است. اين موضوع به تأمين آب مورد نياز كمك كرده و به كاهش هزينه تجارت فولاد و سنگ‌آهن در آينده كمك شاياني مي‌كند. وزارت صنعت، معدن و تجارت بايد در ارائه مجوزها، به اين موضوع توجه ويژه‌اي كند.

وي اظهار داشت: چالش سوم، كمبود زيرساخت است. كمبود زيرساخت به خصوص در بخش ريلي در بخش معدن و صنايع معدني مشهود است و هزينه تأمين آن بالاست. از قبيل توسعه‌هاي ريلي، اسكله، خطوط انتقال آب و نيرو در اين مسير، قرار است دولت طي برنامه ششم با اعمال تعرفه ۱۰۰ توماني به ازاي هر كيلوگرم واردات فولاد، منابع لازم به منظور توسعه زيرساخت ريلي را فراهم سازد. كرباسيان گفت: افزون بر اين، در بخش زيرساخت‌ها، با چالش‌هاي جدي مواجه هستيم و با توجه به افزايش ظرفيت و توليد فولاد و محصولات فولادي طي سال‌هاي آينده، زيرساخت‌هاي فعلي جوابگو نيست و از دولت انتظار داريم در اين زمينه حمايت كند چراكه معتقديم زيرساخت‌ها بستر ساز توليد است و بدون آن با مشكلات جدي مواجه خواهيم شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار