کد خبر: 838239
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰
مديرعامل شركت ملي پتروشيمي:
مديرعامل شركت ملي پتروشيمي با اشاره به اينكه شركت‌هاي پتروشيمي بايد ارز خود را براي تنظيم بازار در داخل كشور تزريق كنند، گفت: دولت قطعاً با متخلفان برخورد خواهد كرد.
مرضيه شاهدايي در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اينكه مجتمع‌هاي پتروشيمي بايد در خصوص تزريق ارزشان در بازار پيشقدم باشند، گفت: به گفته مسئولان بانك مركزي يكي از راهكارهاي جلوگيري از نوسانات ارزي تزريق ارز پتروشيمي‌ها به بازار است.
مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي با تأكيد براينكه بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه شركت‌هاي پتروشيمي ارزهاي خود را به بازار مي‌آورند، تصريح كرد: خوشبختانه پتروشيمي‌ها با بانك مركزي در ارتباط هستند و اگر تخلفي در اين زمينه صورت گيرد، بايد به بانك مركزي و شركت ملي پتروشيمي از طرف دولت پاسخگو باشند.
اسحاق جهانگيري يك ماه قبل دستورالعملي را به پتروشيمي‌ها براي تزريق ارز به بازار ابلاغ كرد.
براساس اين دستورالعمل صادركنندگان مكلفند ارز حاصل از فروش خارجي محصولات خود را از كانال سيستم بانكي به بازار داخلي تزريق كنند. اين تصميم كه در راستاي عدم تعادل بازار ارز در هفته‌هاي اخير گرفته شده به نظر مي‌رسد موافقان و مخالفاني داشته باشد. فعالان پايين‌دستي از اين سياست استقبال مي‌كنند و معتقدند اين تصميم شرايط بهتري را پيش پاي اين گروه قرار خواهد داد و به تعادل‌بخشي در بازار داخل خواهد انجاميد.
 در مقابل بالادستي‌ها به اين موضوع علاقه زيادي از خود نشان نمي‌دهند و معتقدند دولت نمي‌تواند در مورد دارايي ارزي آنها تصميم‌گيري كند. اين در حالي است كه پيش از اين نيز از اين دست تصميمات در جهت تعادل بازار ارز اتخاذ و در برهه‌هاي مختلف عملياتي شده است. در هر حال به نظر مي‌رسد تعيين قيمت ارز 3 هزار و 600 تومان كه 300 تومان از ارز مبادله‌اي بالاتر است و حدود 300 تومان از ارز آزاد (با قيمت فعلي) پايين‌تر است قادر نباشد به همگرايي در بخش‌هاي فعال اين صنعت منتهي شود. به عقيده برخي تحليلگران و كارشناسان بازار پتروشيمي، تجميع ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشيمي سبب مي‌شود كه واحد مرجع بتواند با بررسي عملكرد واحد‌ها و بنگاه‌ها، تخصيص بهينه اين مقادير را در دستور كار خود قرار دهد و زنجيره ارزش صنعت پتروشيمي در كشور را كامل كند. در طرف ديگر با توجه به اينكه قرار بود مجتمع‌هاي پتروشيمي كشور نياز صنايع تكميلي خود را به‌طور تمام و كمال تأمين كنند و با صادرات محصولات نهايي صنايع پايين‌دستي بتوان ارز‌آوري را براي كشور تقويت كرد، با اجرايي شدن اين ابلاغيه مي‌توان جلوي عرضه مواد خام و اوليه را تا زماني كه بنگاه‌هاي داخلي پايين‌دستي سيراب نشدند گرفت.
رئيس هيئت مديره اتحاديه صنايع پايين‌‌دستي صنعت پتروشيمي در خصوص ابلاغيه اخير اسحاق جهانگيري درخصوص مكلف كردن صادركنندگان محصولات و فرآورده‌هاي پتروشيمي، فولاد، مس، آلومينيوم، سنگ آهن و كنسانتره آهن، گاز مايع توليدي پتروشيمي براي فروش ارز حاصل از صادرات خود بر اساس سياستگذاري و هماهنگي بانك مركزي اظهار كرد: با توجه به اينكه مواد ‌اوليه بخش عمده محصولات صادراتي صنايعي همچون پتروشيمي، فولاد و. . . به منابع طبيعي باز مي‌گردد، اگر سياستي اتخاذ شود كه اين واحدها ارز خود را به مرجعي واحد واگذار كنند، اين مرجع مي‌تواند با تخصيص بهينه ارز به بخش‌هاي مختلف باعث رشد و شكوفايي اقتصادي شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار