کد خبر: 838218
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
محمدرضا هنرمند، اولين عضو هيئت داوران جشنواره سي و پنجم فجر است که تا به حال به شکل انفرادي نسبت به ناداوري‌ها در اين جشنواره لب به سخن گشوده و توضيحاتي داده است.
جواد محرمي
جشنواره فيلم فجر، از همان ابتدا و با اعلام ليست آثار راه‌يافته، وارد حاشيه شد، پس از آن نيز با اعتراض به داوري‌ها در دو روز پاياني جشنواره، سه انصراف از نامزدي سيمرغ و حرف و حديث‌هاي پيش از اختتاميه، حاشيه‌هاي جشنواره به اوج خود رسيد و اين ميان برنامه «هفت» نيز با پيش کشيدن بحث دوتابعيتي بودن پنج نفر ازداوران جنجال ساز شد تا بي‌سابقه‌ترين انتقادها در تاريخ جشنواره فيلم فجر اتفاق بيفتد ضمن اينکه جشنواره امسال برخلاف دوره‌هاي پيشين توانست به ميان مردم رفته و اخبار آن دامنه اجتماعي بيشتري بگيرد.

محمدرضا هنرمند، فيلمسازي است که سال‌هاست اثر قابل‌ملاحظه‌اي نساخته است و مانند ديگر اعضاي ليست داوران جزو بازنشسته‌هاي سينما محسوب مي‌شود؛ ايرادي که به هيئت داوران وارد است. او گسترش فضاي مجازي و دسترسي راحت به آن، بي‌مسئوليتي در قبال نشر اکاذيب و جوسازي و البته جنجال‌هاي برنامه «هفت» را از جمله دلايل آنچه او افزايش هجمه‌ها در اين دوره مي‌نامد، معرفي کرده است. به نظر مي‌رسد افشاگري درباره دوتابعيتي‌ها بيش از همه موجب ناراحتي او و ديگر اعضاي هيئت داوران جشنواره فجر شده است. يکي از پرحاشيه‌ترين نامزدهاي امسال نامزدي پيمان يزدانيان براي موسيقي متن فيلم «بدون تاريخ بدون امضا» بود؛ فيلمي که اصلاً موسيقي متن نداشت و يزدانيان تنها براي تيتراژ آن موسيقي ساخته بود.

هنرمند مدعي شده: «هيئت داوران به شعور آهنگساز و کارگرداني که ارزش سکوت بجا را بيشتر از موسيقي بيجا مي‌داند توجه داشته است. ما اين درک و شعور والا را ديده‌ايم و به‌رغم پيش‌بيني سيل هجمه‌ها، آن را نامزد دريافت سيمرغ بهترين موسيقي متن کرده‌ايم.» دفاع هنرمند از خطاي هيئت داوران بيشتر نشان مي‌دهد که او و ديگر اعضاي اين هيئت دانش کافي را براي داوري اين رويداد مهم نداشته‌اند. اصولاً انتخاب موسيقي متن روي فيلم با کارگردان است و توسط صداگذار فيلم انجام مي‌شود و ربطي به کسي که موسيقي فيلم را مي‌سازد، ندارد.
در ادامه از هنرمند پرسيده مي‌شود واقعاً کارت تهيه‌کنندگي جواد نوروزبيگي، ملاک نامزد بهترين فيلم شده است؟ آن‌هم با وجود اينکه فيلم «تابستان داغ» با عنوان مجري طرح و سرمايه‌گذاري هومن بهمنش ساخته شده؟ که او در پاسخ به اطلاعات فرم‌هاي پر شده براي فيلم‌ها اشاره مي‌کند و مي‌گويد: «همانطور که قبلاً هم گفتم اطلاعات ما براي معرفي اسامي نامزدها صرفاً از طريق فرم‌هاي ارائه شده و اطلاعات تيتراژ فيلم مي‌آيد. ما خودمان اسمي را استخراج نمي‌کنيم. ما که علم غيب نداريم تا بدانيم که در فرآيند توليد فيلم چه کسي چه کاري کرده و مسئوليت حقوقي آن با چه کسي است.»

او در بخش ديگري از صحبت‌هايش از اظهارنظر درباره انصراف از نامزدي سيمرغ جشنواره امتناع مي‌کند و مي‌گويد: «احتمالاً خودشان در اين مورد بهتر توضيح خواهند داد.»
 موضعي که هنرمند در بخش ديگري از اين گفت‌وگو نسبت به بهروز افخمي و برنامه «هفت» مي‌گيرد به نظر تندترين واکنش او نسبت به حواشي ايجاد شده در اين دوره از جشنواره است. او درباره مطرح شدن دوتابعيتي‌ بودن داوران جشنواره در برنامه «هفت» مي‌گويد: «بهروز افخمي وارد بازي خطرناکي شد. بعيد است توان ادامه اين بازي را داشته باشد. او نه تنها روي آنتن رسانه‌ به اصطلاح ملي وارد حريم خصوصي ديگران شد من قاطعانه مي‌گويم که اتهامات افخمي را از طريق مراجع قانوني پيگيري خواهيم کرد.»
هنرمند در حالي از افشاگري برنامه هفت به عنوان ورود به حريم خصوصي افراد ياد مي‌کند که اگر بحث دوتابعيتي بودن داوران صحت داشته باشد، بي‌شک اعتراض به اين مسئله بايد به عنوان حرکتي به سود منافع ملي شناخته و از آن تقدير شود، چراکه اين افشاگري مي‌تواند از عضويت مجدد اين افراد در مهم‌ترين رويداد هنري کشور جلوگيري کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
آرش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
1
0
چه متن با نمکی! آقای جواد محرمي که معلوم نیست چه پیشینه ای در زمینه کارگردانی و موسیقی دارد در جواب محمد رضا هنرمند که فیلم های دزد عروسکها، زنگها و مرد عوضی اش جزو پرفروش ترین آثار سینمای ایران هستند می گویند: اصولاً انتخاب موسيقي متن روي فيلم با کارگردان است و توسط صداگذار فيلم انجام مي‌شود و ربطي به کسي که موسيقي فيلم را مي‌سازد، ندارد. عجب! چه خوب شد جناب محرمی عزیز وظایف کارگردانی را به آقای هنرمند آموختند! در ضمن من هر چه متن را خواندم ارتباط این پاسخ را با جمله ای که خود از هنرمند آورده است نفهمیدم!: «هيئت داوران به شعور آهنگساز و کارگرداني که ارزش سکوت بجا را بيشتر از موسيقي بيجا مي‌داند توجه داشته است. ما اين درک و شعور والا را ديده‌ايم و به‌رغم پيش‌بيني سيل هجمه‌ها، آن را نامزد دريافت سيمرغ بهترين موسيقي متن کرده‌ايم.» در ضمن "افشاگری" در مورد حقیقت مصداق دارد و موضوعی که صحت آن توسط افرادی که بهشان نسبت داده شده رد می شود، لزوما حقیقت نیست. یک رفتار زشت دیگر در این متن حذف کردن بخشهایی از صحبت هنرمند است که به نفع سیاست های سایت و سفارش دهنده متن آن نیست. به امید اینکه هر کس در مورد تخصص خودش اظهار نظر کند و قد و اندازه خودش را بداند و برای حفظ شغل یا حقوقش صداقت را زیر پا له نکند.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
0
0
حرف مفت نزن با تشکر درسته دل و دماغ درستی از صدا و سیما نداریم ولی کاری که تو امثال تو مسیولین برگزاری کردین اهانت به شخصیت افراد بود جای پوزش طلبکاری
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار